Mohammadi A, Heidari H, Davoudi H. Developing a Flourishing Psych-Educational Protocol Based on Seligman's Theory Adapted to the Iranian Cultural Context for Women with Substance-Dependent Spouses. etiadpajohi 2025; 19 (76) :103-128
URL:
http://etiadpajohi.ir/article-1-3186-fa.html
محمدی آزاده، حیدری حسن، داودی حسین. تدوین شیوه نامه آموزشی روانی شکوفایی مبتنی بر نظریه سلیگمن بر اساس بافت فرهنگی ایران برای زنان دارای همسر وابسته به مواد مخدر. فصلنامه علمی اعتيادپژوهي. 1404; 19 (76) :103-128
URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-3186-fa.html
استاد، گروه مشاوره، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران
چکیده: (11 مشاهده)
هدف: در این پژوهش به دلیل نقش محوری زنان در خانواده به تدوین شیوه نامه آموزشی روانی شکوفایی مبتنی بر نظریه سلیگمن بر اساس بافت فرهنگی ایران پرداخته شد. روش: پژوهش حاضر کیفی با رویکرد پدیدارشناسی توصیفی و استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. جامعه آماری شامل زنان دارای همسر وابسته به مواد مخدر مراجعه کننده به انجمن نارانان شهرستان خمین در سال 1402 بود. نمونه گیری بر اساس قائده اشباع نظری ادامه یافت تا با 32 شرکت کننده به اشباع رسید. تحلیل مصاحبه ها بر اساس روش هفت مرحله ای کلایزی انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که شکوفایی زنان دارای همسر وابسته به مواد مخدر را می توان در 9 مضمون اصلی شامل خودآگاهی، رضایت مندی از زندگی، معنویت، ارتباط موثر، موفقیت، امیدواری، مدیریت زندگی، همدلی و صمیمیت تقسیم بندی کرد. نتیجه گیری: روان شناسان و روان درمانگران حوزه اعتیاد می توانند از شیوه نامه آموزشی روانی شکوفایی مبتنی بر نظریه سلیگمن بر اساس بافت فرهنگی ایران به منظور توانمندی زنان دارای همسر وابسته به مواد مخدر استفاده کنند تا آسیبهای ناشی از مصرف مواد مخدر در خانواده افراد وابسته به مواد کمتر شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/6/4 | پذیرش: 1404/7/16 | انتشار: 1404/8/8