دوره 17، شماره 67 - ( 3-1402 )                   جلد 17 شماره 67 صفحات 126-101 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghasemzadeh D. A Qualitative Study of Causes and Contexts of Substance Use Disorder among Students in the City of Tabriz. etiadpajohi 2023; 17 (67) :101-126
URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-2720-fa.html
قاسم زاده داود. مطالعه کیفی علل و زمینه های اختلال مصرف مواد در بین دانش‌آموزان شهر تبریز. فصلنامه علمی اعتيادپژوهي. 1402; 17 (67) :101-126

URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-2720-fa.html


دکتری جامعه شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران،ایران
چکیده:   (881 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر مطالعه علل و زمینه­ های اختلال مصرف مواد در بین دانش ­آموزان شهر تبریز بود. روش: روش این پژوهش کیفی و از نوع گراندد تئوری بود. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر شامل متخصصان حوزه روانشناسی، جامعه ­شناسی و آسیب ­شناسی اجتماعی، و مشاوران مدرسه بود که 35 نفر از آن­ ها با روش نمونه ­گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها مصاحبه عمیق و نیمه‌ساختاریافته بود. همزمان با جمع­ آوری ‏داده‌ها، کدگذاری و تحلیل در سه مرحله کدگذاری باز، محوری، و انتخابی انجام پذیرفت. یافته ­ها: نتایج نشان داد که هم‌کنشی عوامل ساختاری و کنشگری (تاثیرگذاری فضای مجازی، ضعف سرمایه اجتماعی، دگردیسی سبک زندگی، و حس کنجکاوی) به عنوان شرایط علی؛ مقوله موانع سیاست­ گذاری با زیرطبقه ­های تاثیر نظام آموزشی و نبود بسترهای نشاط و شادی به عنوان شرایط زمینه ­ای؛ مقوله ­های سبک زندگی مبتنی بر وسایل ارتباطی (نبود برنامه­ های جوان‌پسند در رسانه و تاثیر تکنولوژی) به عنوان شرایط مداخله ­گر؛ و مقوله­های پذیرش اجتماعی (روابط صمیمانه خانوادگی) و بهبود عملکرد مدرسه (بهبود نظم اجتماعی مدرسه) به عنوان پیامدهای اختلال مصرف مواد بودند. نتیجه ­گیری: تحلیل مصاحبه­ های مشارکت‌کنندگان، بسترمندی مهارت­ های زندگی و اجتماعی (بهبود سرمایه اجتماعی خانواده و آموزش مهارت های زندگی) و پیشگیری مبتنی بر جامعه (پیشگیری اجتماع‌محور و پیشگیری رشدمحور) را به عنوان راهکارهای پیشگیری از اختلال مصرف مواد در دانش‌‌آموزان معرفی می ­کند. نظریه جوهری حاصل از مصاحبه ­های متخصصان، پیشگیری مبتنی بر روش ­های جایگزین همراه خانواده می­ باشد.
واژه‌های کلیدی: مصرف مواد، دانش آموزان، اعتیاد
متن کامل [PDF 339 kb]   (597 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/11/19 | پذیرش: 1402/3/1 | انتشار: 1402/3/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی اعتیادپژوهی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Quarterly Research on Addiction

Designed & Developed by : Yektaweb