دوره 4، شماره 16 - ( 11-1389 )                   جلد 4 شماره 16 صفحات 56-41 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (12395 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی به روش شناختی رفتاری گروهی در افزایش عزت نفس و جرات‌ورزی دختران دارای والد معتاد بود. روش: با روش پژوهشی شبه‌‌آزمایشی 20 نفر از دختران دارای والد معتاد که دارای پایین‌ترین میزان جرأت ورزی بودند از میان دانش‌آموزان پایه سوم تا پنجم ابتدایی منطقه 4 آموزش و پرورش شهر اصفهان انتخاب شدند و به طور تصادفی ساده در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند. طرح پژوهش از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. پرسشنامۀ جرأت ورزی گمبریل و ریچی برای سنجش میزان ابراز وجود و پرسشنامۀ عزت نفس کوپر اسمیت برای سنجش میزان عزت نفس این دانش آموزان مورد استفاده قرار گرفت. پس از انجام پیش‌آزمون برنامۀ آموزش جرأت‌ورزی طی 10 هفته، هر هفته 1 جلسه، به مدت 5/1 ساعت اجرا شد و در پایان پس‌آزمون انجام شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که میزان جرأت ورزی و عزت نفس آزمودنی‏ها در پایان برنامۀ درمانی افزایش یافت. این نتایج در مرحلۀ پیگیری نیز مورد تأیید قرارگرفت. نتیجه‌گیری: آموزش مهار‌ت‌های اجتماعی(جرأت‌ورزی)، می‌تواند بر جرأت‏ورزی و عزت نفس دانش آموزان موثر باشد.
متن کامل [PDF 252 kb]   (13888 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/2/31 | پذیرش: 1393/2/31 | انتشار: 1393/2/31

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.