هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش برنامه ایمنسازی تربیتی-اجتماعی با رویکرد آموزههای اسلامی بر رفتارهای پرخطر دانشآموزان بود. روش: این پژوهش به شیوهی نیمهآزمایشی و با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه اجرا شد. جامعهی آماری این پژوهش عبارت بود از: دانش آموزان سال سوم دورهی متوسطهی دبیرستانهای دولتی شهرستان یزد در سال تحصیلی 1394 -1393. نمونهی این پژوهش شامل 36 دانشآموز دارای رفتار پرخطر بود؛ بدین صورت که شرکتکنندگان پس از نمونهگیری تصادفی خوشهای به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس رفتارهای پرخطر استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش برنامه ایمنسازی تربیتی–اجتماعی مبتنی بر آموزههای اسلامی میتواند رفتارهای پرخطر نوجوانان را کاهش دهد. نتیجهگیری: از آموزش برنامه ایمنسازی تربیتی–اجتماعی با رویکرد آموزههای اسلامی میتوان به عنوان یک مداخله در جهت کاهش رفتارهای پرخطر دانشآموزان استفاده نمود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |