دوره 18، شماره 73 - ( 9-1403 )                   جلد 18 شماره 73 صفحات 154-135 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farshbaf Dadkhah M, Pourali Vakili Miandoab M, Baheri Eslami N, Shalchi B. The Impact of Social Problem-Solving Training on Feelings of Loneliness, Life Expectancy, and Self-Efficacy in Women with Substance Use Disorders. etiadpajohi 2024; 18 (73) :135-154
URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-3172-fa.html
فرشباف دادخواه منیژه، پورعلی وکیلی میاندوآب ملیحه، باهری اسلامی نسیم، شالچی بهزاد. تاثیر آموزش حل مسئله اجتماعی بر احساس تنهایی، امید به زندگی و خودکارآمدی در زنان مبتلا به اختلال مصرف مواد. فصلنامه علمی اعتيادپژوهي. 1403; 18 (73) :135-154

URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-3172-fa.html


دانشیار، گروه روان پزشکی، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران. کارگروه توسعه دانش روانپزشکی و روانشناسی متناسب با فرهنگ کشور.
چکیده:   (893 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش حل مسئله اجتماعی بر احساس تنهایی، خودکارآمدی و امید به زندگی در زنان مبتلا به اختلال مصرف مواد مخدر بود. روش: روش پژوهش نیمه ­آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی زنان مبتلا به اختلال مصرف مواد مخدر در مراکز اقامتی میان مدت تبریز در سال 1399 بود. از این بین، 30 نفر به روش نمونه­ گیری هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) وکنترل (15 نفر) قرارگرفتند. شرکت­ کنندگان هر دو گروه مقیاس احساس تنهایی، مقیاس خودکارآمدی و پرسشنامه امید به زندگی را در پیش ­آزمون و پس ­آزمون تکمیل کردند. آموزش حل مسئله اجتماعی در 8 جلسه 90 دقیقه ­ای بر روی گروه آزمایش اجرا شد. داده ­ها با روش تحلیل کوواریانس تک متغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافته ­ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه تفاوت معنی ­داری وجود داشت و آموزش حل مسئله اجتماعی باعث کاهش احساس تنهایی و افزایش خودکارآمدی و امید به زندگی در زنان مبتلا به اختلال مصرف مواد مخدر شد. نتیجه­ گیری: باتوجه به یافته این پژوهش، به درمانگران و متخصصین حوزه پیشگیری پیشنهاد می ­شود برای بهبود زنان مبتلا به اختلال مصرف مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد از آموزش حل مساله اجتماعی استفاده کنند.
متن کامل [PDF 474 kb]   (230 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/5/13 | پذیرش: 1403/7/8 | انتشار: 1403/9/30

فهرست منابع
1. ابوالقاسمی، شهنام؛ ساعدی، سارا و موری نجف آبادی، ندا (1389). بررسی اثربخشی تجسم هدایت یافته و معنادرمانی بر میزان افسردگی، اضطراب و امیدواری زنان مبتلا به سرطان بیمارستان شفا اهواز. زن و فرهنگ، 2(5)، 47-31.
2. اسماعیلی شهنا، معصومه؛ شالچی، بهزاد و احمدی، عزت¬الله (1399). نقش میانجی ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی در ارتباط عملکرد خانواده و موقعیت اقتصادی-اجتماعی با اعتیادپذیری جوانان. فصلنامه پژوهش¬های نوین روانشناختی، 15(57)، 39-34.
3. آرام، سمیه؛ غفرانی، محسن و صالحی¬کیا، عباس (1395). تاثیر ده هفته تمرین هوازی همراه با مصرف مکمل ویتامین E بر فشار خون، ضربان قلب و حداکثر اکسیژن مصزفی در زنان مصرف کننده مواد مخدر. مجله علوم پزشکی فیض، 20(1)، 24-16.
4. پاتو، مژگان؛ حقیقت، فرشته و حسن آبادی، حمیدرضا (1392). بررسی نقش کیفیت ارتباط زوجین در پیش بینی احساس تنهایی. مشاوره و روان درمانی خانواده، 3(4)، 565-543.
5. پناهی قشه توتی، زکیه؛ خسروی، زهرا و فرح بیجاری، اعظم (1397). رابطه بین احساس تنهایی و نوموفوبیا به واسطه گری بهزیستی معنوی درمیان دانشجویان دختر دانشگاه الزهرا (س). مطالعات روان شناختی، 14(4)، 90-73.
6. حسینی، سیدعلی و قبادی، سمانه (۱۳۹۵). بررسی رابطه گرایش به اعتیاد با تفکر انتقادی و مهارت حل مسئله در بین جوانان شهرکرمانشاه. اولین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم اجتماعی.
7. حیدری، شیما و رسول زاده طباطبایی، کاظم (1386). بررسی تأثیر آموزش مهارت های حل مسئله در کاهش تمایل به فرار دختران نوجوان در معرض فرار. خانواده پژوهی، 2(3)، 585-574.
8. خسروی، معصومه؛ صباحی، پرویز و ناظری، امیر (1396). اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی در کاهش احساس تنهایی و افسردگی زنان مطلقه. دانشور پزشکی، 22(3)، 40-31.
9. دلاور، علی (۱۴۰۱). روش تحقیق در روان‌شناسی و علوم تربیتی. تهران: نشر ویرایش.
10. رمضانپورگلیرد، زهرا؛ مصلحی¬جویباری، ‌میترا و عمادیان، ‌سیده‌علیا (1396). تاثیر آموزش مهارت حل مساله بر احساس تنهایی نوجوانان معتاد به اینترنت شهرستان ری در سال 96-95. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 24(3)، 66-53.
11. زیرک پور نامی ور، مریم و نجارپور استادی، سعید (1400). بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی به شیوه گروهی بر مشکلات بین فردی و احساس تنهایی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم تبریز. نشریه علمی آموزش و ارزشیابی، 14(15)، 197-177.
12. سواری، کریم و منشداوی، سمیه (۱۳۹۵). اثربخشی آموزش مهارت خودآگاهی در کاهش اعتیاد به اینترنت، احساس تنهایی و افزایش خودکارآمدی. فصلنامه مطالعات روان شناسی بالینی، 6(22)، ۱-۱۷.
13. شالچی، بهزاد؛ وحیدنیا، بهزاد؛ دادخواه، مهرناز و علیپوری¬نیاز، مینا (1396). مقایسه اختلالات عاطفی رفتاری و مهارتهای اجتماعی در نوجوانان دختر عادی و فرزندان مراکز شبانه¬روزی سازمان بهزیستی. فصلنامه رفاه اجتماعی، 17(67)، 201-173.
14. غلامی آبیز، محسن؛ عنایت، جمیله و احمدی، حبی اله (1400). کاوش کیفی بسترها و پیامدهای اعتیاد زنان خراسان جنوبی. فصلنامه زن و جامعه، 12(46)، ۱۰۵-۹۱.
15. میرزاخانی، فهیمه و خدادای سنگده، جواد (1395). عوامل روان¬شناختی مستعد کننده اعتیاد در زنان: یک تحقیق کیفی. مجله علوم پزشکی مازندران، 26(145)، 344-332.
16. نجفی، محمود و فولادچنگ، محبوبه (1386). رابطه خودکار آمدی و سلامت روان در دانش آموزان دبیرستانی. دانشور رفتار، 14(22)، 81-69.
17. Abeyta, A. A (2023). Academic Appointments. Journal of Social Psychology, 157(11), 692-702.‏ [DOI:10.1080/00224545.2016.1270892] [PMID]
18. Alexandre, J., Russo, V., Castro, C., Fazenda, D., & Barata, M. C. (2021). The powerful combination of group interviews and drawings: How to give children a voice in the understanding of well-being. In Children's concepts of well-being: Challenges in international comparative qualitative research (pp. 115-135). Cham: Springer International Publishing.‏ [DOI:10.1007/978-3-030-67167-9_6]
19. Al-Ziadat M. A. (2024). Do social support and self- efficacy play a significant role in substance use relapse?. Health psychology research, 12(1), 94576. ‏ ‏ [DOI:10.52965/001c.94576] [PMID] []
20. Azarmehr, R., Shalchi, B., & Ahmadi, E. (2020). Impulsive behavior as a mediator between childhood maltreatment and emotional disorders. Iranian Journal of Psychiatry and Behavioral Sciences, 14(4), e105726. [DOI:10.5812/ijpbs.105726]
21. Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman and Company.
22. Bayır, B., & Aylaz, R. (2021). The effect of mindfulness-based education given to individuals with substance-use disorder according to self-efficacy theory on self-efficacy perception. Applied nursing research, 57(8), 151354.‏ [DOI:10.1016/j.apnr.2020.151354] [PMID]
23. Bernstein, D. P., Stein, J. A., Newcomb, M. D., Walker, E., Pogge, D., Ahluvalia, T., ... & Zule, W. (2003). Development and validation of a brief screening version of the Childhood Trauma Questionnaire. Child abuse & neglect, 27(2), 169-190.‏ [DOI:10.1016/S0145-2134(02)00541-0] [PMID]
24. Botvin, G. J., & Griffin, K. W. (2002). Life skills training as a primary prevention approach for adolescent drug abuse and other problem behaviors. International journal of emergency mental health, 4(1), 41-47.‏
25. Brooks, S. K., Webster, R. K., Smith, L. E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N., & Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The lancet, 395(10227), 912-920.‏ [DOI:10.1016/S0140-6736(20)30460-8] [PMID]
26. Cacioppo, J. T., & Cacioppo, S. (2014). Social relationships and health: The toxic effects of perceived social isolation. Social and personality psychology compass, 8(2), 58-72.‏ [DOI:10.1111/spc3.12087] [PMID] []
27. Chang, E. C., Kahle, E. R., Yu, E. A., & Hirsch, J. K. (2014). Behavioral inhibition system and behavioral activation system (BIS/BAS) motives and loneliness as predictors of eating disturbances in female college students: Interpersonal context matters. Journal of Social and Clinical Psychology, 33(3), 250-269.‏ [DOI:10.1521/jscp.2014.33.3.250]
28. D'Zurilla, T. J. (1986). Problem-Solving Therapy: A Social Competence Approach to Clinical Intervention. New York: Springer.
29. D'Zurilla, T. J., & Goldfried, M. R. (1971). Problem solving and behavior modification. Journal of abnormal psychology, 78(1), 107-118.‏ [DOI:10.1037/h0031360] [PMID]
30. DiTommaso, E., Brannen, C., & Best, L. A. (2004). Measurement and validity characteristics of the short version of the social and emotional loneliness scale for adults. Educational and Psychological Measurement, 64(1), 99-119.‏ [DOI:10.1177/0013164403258450]
31. Erozkan, A. (2014). Analysis of Social Problem Solving and Social Self-efficacy in Prospective Teachers. Educational Sciences: Theory and Practice, 14(2), 447-455.‏ [DOI:10.12738/estp.2014.2.2014]
32. Heppner, P. P., Pretorius, T. B., Wei, M., Lee, D. G., & Wang, Y. W. (2002). Examining the generalizability of problem-solving appraisal in Black South Africans. Journal of Counseling Psychology, 49(4), 484-498.‏ [DOI:10.1037/0022-0167.49.4.484]
33. Holmes, E. A., O'Connor, R. C., Perry, V. H., Tracey, I., Wessely, S., Arseneault, L., ... & Bullmore, E. (2020). Multidisciplinary research priorities for the COVID-19 pandemic: a call for action for mental health science. The lancet psychiatry, 7(6), 547-560.‏ [DOI:10.1016/S2215-0366(20)30168-1] [PMID]
34. Ingram, I., Kelly, P. J., Deane, F. P., Baker, A. L., Goh, M. C., Raftery, D. K., & Dingle, G. A. (2020). Loneliness among people with substance use problems: A narrative systematic review. Drug and Alcohol Review, 39(5), 447-483.‏ https://doi.org/10.1111/dar.13120 https://doi.org/10.1111/dar.13064 [DOI:10.1111/dar.13121] [PMID]
35. Jean, E.; Lachance, L. (2015). Inter role Conflicts and Psychological Distress in Male Managers and Professionals: The Mediator Effect of Social Problem Solving. International Journal of Business and Management, 10(3), 15-25. [DOI:10.5539/ijbm.v10n3p15]
36. Lim, S., Song, Y., Nam, Y., Lee, Y., & Kim, D. (2022). Moderating effect of burnout on the relationship between self-efficacy and job performance among psychiatric nurses for COVID-19 in National Hospitals. Medicina, 58(2), 171-182 [DOI:10.3390/medicina58020171] [PMID] []
37. Miller, J. F., & Powers, M. J. (1988). Development of an instrument to measure hope. Nursing research, 37(1), 6-10. [DOI:10.1097/00006199-198801000-00002] [PMID]
38. Nelson, J. R., Dykeman, C., Powell, S., & Petty, D. (1996). The effects of a group counseling intervention on students with behavioral adjustment problems. Elementary School Guidance & Counseling, 31(1), 21-33.‏
39. Nezu, A. M. (2004). Problem solving and behavior therapy revisited. Behavior therapy, 35(1), 1-33. [DOI:10.1016/S0005-7894(04)80002-9]
40. Nikmanesh, Z., Kazemi, Y., & Khosravi, M. (2015). Role of feeling of loneliness and emotion regulation difficulty on drug abuse.‏ Journal of Community Health Research, 4(1), 55-64.
41. Omidi, S., Kakabaraee, K., & Amiripour, A. (2023). Effectiveness of Social Problem-Solving Skills Training on the Depression in Systolic Heart Failure Patients in Kermanshah. Journal of Kermanshah University of Medical Sciences, 27(2), e136995. [DOI:10.5812/jkums-136995]
42. Polenick, C. A., Cotton, B. P., Bryson, W. C., & Birditt, K. S. (2019). Loneliness and illicit opioid use among methadone maintenance treatment patients. Substance use & misuse, 54(13), 2089-2098.‏ [DOI:10.1080/10826084.2019.1628276] [PMID] []
43. Rahimipour, M., Shahgholian, N., & Yazdani, M. (2015). Effect of hope therapy on depression, anxiety, and stress among the patients undergoing hemodialysis. Iranian journal of nursing and midwifery research, 20(6), 694-699.‏ [DOI:10.4103/1735-9066.170007] [PMID] []
44. Roesch, S. C. (1998). Validity studies the factorial validity of trait positive affect scores: confirmatory factor analyses of unidimensional and multidimensional models. Educational and Psychological Measurement, 58(3), 451-466.‏ [DOI:10.1177/0013164498058003006]
45. Sattler, S., Zolala, F., Baneshi, M. R., Ghasemi, J., & Amirzadeh Googhari, S. (2021). Public stigma toward female and male opium and heroin users. An experimental test of attribution theory and the familiarity hypothesis. Frontiers in Public Health, 9(1), 652876.‏ [DOI:10.3389/fpubh.2021.652876] [PMID] []
46. Shafiei Kandjani, A. R., Sadeghpour, S., Samadirad, B. ., Mehrara, A., Hosseinnejad, P., & Shalchi, B. (2022). Demographic Characteristics and Personality Disorders in People With Gender Dysphoria in East Azerbaijan Province, Iran. International Journal of Medical Toxicology and Forensic Medicine, 12(2), e36056. [DOI:10.32598/ijmtfm.v12i2.36056]
47. Shalchi, B., & Khooy, M. P. (2019). Satisfaction of basic psychological needs in patients with substance use disorder and normal persons: a research based on self-determination theory. Hormozgan Medical Journal, 23(2), e86440. [DOI:10.5812/hmj.86440]
48. Shalchi, B., Beigzadeh, M. N., Shafiee-Kandjani, A. R., Shahrokhi, H., & Khanmiri, B. H. (2024). Childhood maltreatment and vulnerability to substance use disorders: The mediating role of psychological security. Health Promotion Perspectives, 14(2), 193-201.‏ [DOI:10.34172/hpp.42525] [PMID] []
49. Shalchi, B., Parnian Khooy, M., & Alivandi Vafa, M. (2018). The problems of people discharged from addiction treatment centers and factors associated with relapse of substance use. Journal of Health Promotion Management, 7(3), 1-9.‏
50. Sherer, M. (1982). The self-efficacy scale: Construction and validation. University of Alabama, 51(2), 663-671.‏ [DOI:10.2466/pr0.1982.51.2.663]
51. Snyder, C. R. (2002). Hope theory: Rainbows in the mind. Psychological inquiry, 13(4), 249-275.‏ [DOI:10.1207/S15327965PLI1304_01]
52. Tusianah, R., Sutarsyah, C., Sukirlan, M., Ridwan, R., Nurmalisa, Y., Isnainy, U. C., ... & Puja Kesuma, T. A. R. (2021). An integrative review of self-efficacy: What factors enhance and impair it?. WSEAS Transactions on Business and Economics, 18(5), 1057-1072.‏ [DOI:10.37394/23207.2021.18.100]
53. Vu, M., Li, J., Haardörfer, R., Windle, M., & Berg, C. J. (2019). Mental health and substance use among women and men at the intersections of identities and experiences of discrimination: Insights from the intersectionality framework. BMC public health, 19(7), 1-13.‏ [DOI:10.1186/s12889-019-6430-0] [PMID] []
54. Williams, G.E.; Daros, A.R.; Graves, B.; McMain, S.F.; Links, P.S.; Ruocco, A.C. (2015). Executive Functions and Social Cognition in Highly Lethal Self-Injuring PatientsWith Borderline Personality Disorder. Personality Disorders: Theory, Research, and Treatment. Personality disorders, 6(2), 107-16. [DOI:10.1037/per0000105] [PMID]
55. Yaghoubi, H., Shalchi, B., & Sheikhi, S. (2022). The Structural Relationship of Moral Intelligence and Self-Efficacy with Students' Addiction. Journal of Police Medicine, 11(1), 1-12.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی اعتیادپژوهی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Scientific Quarterly Research on Addiction

Designed & Developed by : Yektaweb