دوره 15، شماره 62 - ( 11-1400 )                   جلد 15 شماره 62 صفحات 60-45 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sheykholeslami A, Noruzi Firouz E. The Effectiveness of Psycho-Social Empowerment on Self-control in Students Susceptible to Addiction. etiadpajohi. 2022; 15 (62) :45-60
URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-2583-fa.html
شیخ الاسلامی علی، نوروزی فیروز الهه. اثربخشی توانمندسازی روانی-اجتماعی بر خودکنترلی در دانش آموزان با آمادگی به اعتیاد. فصلنامه علمی اعتيادپژوهي. 1400; 15 (62) :60-45

URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-2583-fa.html


دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده:   (542 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی توانمندسازی روانی-اجتماعی بر خودکنترلی در دانش ­آموزان با آمادگی به اعتیاد انجام گرفت. روش: روش تحقیق حاضر از نوع نیمه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون-پس ­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه­ ی آماری پژوهش را تمامی دانش­ آموزان پسر هنرستان‏های (دو هنرستان) شهر چالوس در سال‌تحصیلی 97-1396 تشکیل دادند. برای انتخاب نمونه ابتدا پرسشنامه­ی آمادگی به اعتیاد بر روی تمامی دانش‌آموزان دو هنرستان اجرا شد. سپس از بین دانش‏آموزانی که در پرسشنامه ­ی آمادگی به اعتیاد زرگر نمره­ی بالایی کسب کرده بودند، 40 دانش‌آموز به صورت تصادفی انتخاب شده و به طور تصادفی در گروه آزمایش (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. به گروه آزمایش، 8 جلسه­ ی یک و نیم ساعته برنامه‌ی توانمندسازی روانی-اجتماعی ارائه شد. برای جمع­ آوری داده­ ها از پرسشنامه­ ی آمادگی به اعتیاد زرگر (1385) و پرسشنامه ­ی تجدید نظرشده ­ی خودکنترلی گراسمیک، تایتل، براسیک و امکلو (1993) استفاده شد. داده­ها از طریق آزمون آماری کوواریانس تک‌متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که توانمندسازی روانی-اجتماعی بر خودکنترلی در دانش­ آموزان با آمادگی به اعتیاد اثربخش بود و توانمندسازی روانی-اجتماعی باعث افزایش معنادار خودکنترلی در دانش‌آموزان با آمادگی به اعتیاد گروه آزمایش نسبت به دانش‌آموزان با آمادگی به اعتیاد گروه کنترل شد. نتیجه‌گیری: می ­توان نتیجه گرفت که توانمندسازی روانی-اجتماعی نقش مهمی در افزایش خودکنترلی دانش­ آموزان با آمادگی به اعتیاد دارد.
متن کامل [PDF 480 kb]   (171 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/1/30 | پذیرش: 1400/11/10 | انتشار: 1400/12/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی اعتیادپژوهی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Scientific Quarterly Research on Addiction

Designed & Developed by : Yektaweb