هدف: هدف پژوهش حاضر آزمون رابطه علّی حمایت ادراک شده با پریشانی روان شناختی و آمادگی به اعتیاد، با مطالعه نقش میانجیگر احساس تنهایی در دانشآموزان مناطق محروم شهرستان قم بود. روش: شرکتکنندگان پژوهش 225 دانشآموز مقطع متوسطه دوم بودند که به روش نمونهگیری خوشه ای تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پژوهش شامل پرسش نامه های حمایت ادارک شده، پریشانی روانشناختی، احساس تنهایی و آمادگی به اعتیاد بود. آزمون مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم مدل پژوهش، به ترتیب، با استفاده از روشهای تحلیل مسیر و آزمون بوت استرپ انجام گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد که حمایت ادارک شده، پیشایند و پریشانی روان شناختی و آمادگی به اعتیاد، پیامد احساس تنهایی در دانشآموزان هستند. همچنین، یافتهها نشان داد که احساس تنهایی، میانجیگر معنادار رابطه حمایت ادارک شده با پریشانی روان شناختی و آمادگی به اعتیاد است. نتیجهگیری: یافتههای این تحقیق میتواند برای مشاوران، برنامهریزان دولتی، متخصصین تعلیم و تربیت در حل مشکلات دانشآموزان کمککننده باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/3/3 | پذیرش: 1397/5/10 | انتشار: 1397/7/1