هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش سبکاسنادی خوشبینانه برکاهش آمادگی اعتیاد و تغییر سبکاسناد در دانشآموزان دختر انجام شد. روش: مطالعه حاضر پژوهشی شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. تعداد 40 نفر از دانشآموزان با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی از جامعه آماری دانشآموزان دختر دبیرستانهای پاکدشت انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. آموزش سبکهای اسنادی خوشبینانه طی 9 جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد. از پرسشنامه سبک اسناد و مقیاس ایرانی آمادگی اعتیاد جهت جمعآوری اطلاعات استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد آموزش سبکهای اسنادی خوشبینانه منجر به کاهش معنادار آمادگی اعتیاد شد. همچنین آموزش سبکهای اسنادی خوشبینانه منجر به تغییر سبک اسنادی بدبینانه دانشآموزان به خوشبینانه شد. نتیجهگیری: آموزش سبک اسنادی خوشبینانه میتواند نقش مؤثری را در پیشگیری از اعتیاد ایفا کند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |