دوره 3، شماره 10 - ( 5-1388 )                   جلد 3 شماره 10 صفحات 96-77 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barati M, Allahverdipour H O, Moinei B, Farhadinasab A, Mahjub H, Jalilian F. Application of the Theory of Reason Action for Preventing of Ecstasy Abuse among College Students. etiadpajohi 2009; 3 (10) :77-96
URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-429-fa.html
براتی مجید، وردی پور حمید ا...، معینی بابک، فرهادی نسب عبدا...، محجوب حسین، جلیلیان فرزاد. کاربرد تئوری عمل منطقی در پیشگیری از سوء مصرف اکستازی در دانشجویان. فصلنامه علمی اعتيادپژوهي. 1388; 3 (10) :77-96

URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-429-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی همدان
چکیده:   (13943 مشاهده)
مقدمه: این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر تئوری عمل منطقی در پیشگیری از سوء مصرف اکستازی در بین دانشجویان شهر همدان انجام گردید. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی بود که روی 140 نفر از دانشجویان دانشگاه‌های شهر همدان انجام شد. روش نمونه گیری از نوع تصادفی ساده بود که با تخصیص تصادفی به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم و وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد در دوبخش کلی آگاهی از عوارض سوء مصرف اکستازی و سازه‌های تئوری عمل منطقی بود که قبل و 2 ماه بعد از انجام مداخله آموزشی توسط دانشجویان تکمیل گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد که در بین سازه‌های تئوری عمل منطقی، هنجارهای انتزاعی قویترین پیش‌بینی کننده سوء مصرف اکستازی بود. اختلاف معنی‌داری برای میانگین نمرات سازه‌های این تئوری از قبیل نگرش نسبت به مصرف، هنجارهای انتزاعی ترغیب کننده و قصد مصرف اکستازی در گروه‌های مداخله و شاهد به دست آمد. همچنین ارتباط معنی‌داری بین بهره‌گیری از مداخله آموزشی در افزیش آگاهی دانشجویان از پیامدهای سوء مصرف اکستازی بین گروه مداخله و گروه شاهد مشاهده گردید. نتیجه گیری: با توجه با یافته‌های پژوهش چنین استنباط می‌شود که آموزش اختصاصی بر اساس تئوری عمل منطقی در بهبود نگرش، هنجارهای انتزاعی و قصد رفتاری دانشجویان موثر بوده است، لذا پیشنهاد می‌گردد از این الگو در آموزش پیشگیری از سوء مصرف مواد استفاده گردد.
متن کامل [PDF 265 kb]   (2897 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/3/13 | پذیرش: 1393/3/13 | انتشار: 1393/3/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی اعتیادپژوهی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Quarterly Research on Addiction

Designed & Developed by : Yektaweb