هدف: هدف این مطالعه، تعیین سهم ابعاد فرسودگی تحصیلی، تابآوری و استرس ادراکشده در پیشبینی گرایش به اعتیاد دانش آموزان بود. روش: در این مطالعه همبستگی، به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای نمونهای 200 نفری از دانش آموزان متوسطه استان خراسان جنوبی انتخاب شدند و به پرسشنامه های تابآوری، فرسودگی تحصیلی، استرس ادراکشده، و گرایش به اعتیاد، پاسخ دادند. یافته ها: نتایج نشان داد که رابطه مثبت معناداری بین فرسودگی تحصیلی، استرس ادراکشده و تابآوری با گرایش به اعتیاد وجود دارد. همچنین همبستگی مثبت معناداری بین فرسودگی تحصیلی و استرس ادراکشده بهدستآمد. نتیجه گیری: ابعاد فرسودگی تحصیلی (خستگی مفرط، بیعلاقگی، احساس ناکارآمدی) و ابعاد استرس ادراک شده (واکنشهای عاطفی منفی، سطح توانایی مقابله) و تابآوری 20 درصد توانایی پیشبینی گرایش به اعتیاد را دارند. از بین این ابعاد فقط سطح توانایی مقابله و تاب آوری در گرایش به اعتیاد تاثیر داشته است. لذا توجه بیشتر مسئولین آموزش و پرورش در جهت پیشگیری و درمان اعتیاد دانش آموزان، برای داشتن جامعه ای سالم ضروری است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/3/9 | پذیرش: 1394/5/6 | انتشار: 1394/5/25