دوره 6، شماره 23 - ( 8-1391 )                   جلد 6 شماره 23 صفحات 26-9 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehri N, Esmaeili R, Rajabi R M, Torkashvand M. The Meta Analysis of the Effectiveness of the Prevention Programs of Students’ Attitude Change toward Substance Abuse in Iran. etiadpajohi 2012; 6 (23) :9-26
URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-315-fa.html
مهری نادر، اسماعیلی رضا، رجبی رستمی مهدیه، ترکاشوند محمد. فراتحلیل اثربخشی برنامه‌های پیشگیری در تغییر نگرش دانش‌آموزان نسبت به سوءمصرف مواد در ایران. فصلنامه علمی اعتيادپژوهي. 1391; 6 (23) :9-26

URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-315-fa.html


دانشگاه تهران
چکیده:   (10900 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه‌های پیشگیری از سوء‌مصرف مواد در تغییر نگرش دانش‌آموزان و عوامل موثر بر آن است. روش: برای این منظور، با استفاده از روش فراتحلیل، مطالعاتی که به ارزیابی برنامه‌های پیشگیری پرداخته بودند، گردآوری شدند. برای گردآوری مطالعات از کلید واژه‌های مرتبط استفاده شده و جستجو در سایت‌ها و پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها صورت پذیرفت و مطالعاتی که با معیارهای ورود به فراتحلیل همخوانی داشتند گزینش شدند و اطلاعات مورد نظر برای آزمون فرضیه‌ها با پرسشنامه معکوسی که توسط نویسندگان تهیه شده بود، استخراج شد. از 20 مطالعه گزینش شده، آماره‌های مناسب برای محاسبه اندازه ‌اثر و اطلاعات مورد نیاز دیگر ثبت شده و با نرم افزار2CMA به محاسبه اندازه ‌اثرها و تجزیه و تحلیل اقدام شد. یافته‌ها: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که در مجموع برنامه‌های پیشگیری از سوء‌مصرف مواد در تغییر نگرش دانش‌آموزان نسبت به سوء‌مصرف مواد موفق بوده‌ است. مقدار اندازه ‌اثر تلفیق شده (608/0=d) بوده و به لحاظ آماری نیز معنادار است. از آنجایی‌که این مقدار در دامنه‌‌ای بین 6/0 تا 7/0 قرار دارد، طبق دسته‌بندی کوهن متوسط ارزیابی می‌شود. همچنین، نتایج نشان می‌دهد متغیرهایی نظیر داشتن مبنای نظری، رویکرد تعاملی در ارایه برنامه، شدّت برنامه، استفاده از راهبردهای آموزشی متنوع در ارایه، استفاده از آموزش‌دهندگان همتا به لحاظ آماری تاثیر معناداری بر اثربخشی برنامه پیشگیری داشته و برنامه‌های اثربخش‌تری را در تغییر نگرش دانش‌آموزان پدید آورده‌ است. نتیجه‌گیری: برای دستیابی به برنامه‌های اثربخش‌تر در تغییر نگرش دانش‌آموزان بایستی متغیرهای فوق را در تدوین و اجرای برنامه‌ها مد نظر قرار داد.
متن کامل [PDF 243 kb]   (3942 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/2/24 | پذیرش: 1393/2/24 | انتشار: 1393/2/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی اعتیادپژوهی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Quarterly Research on Addiction

Designed & Developed by : Yektaweb