 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Aghajani S,  Noori Lasaki S,  Khademi R,  Zarei Nouroozi M. Drafting a Structural Model of Adolescents' Addiction Proneness Based on Rumination and the Mediating Role of Psychological Distress.  etiadpajohi 2025; 18 (74) :61-84
URL: 
http://etiadpajohi.ir/article-1-3143-fa.html   
                    
                    آقاجانی سیف الله،  نوری لاسکی شایان،  خادمی رقیه،  زارعی نوروزی محمد. تدوین الگوی روابط ساختاری آمادگی به اعتیاد نوجوانان براساس نشخوار فکری و نقش واسطه ای آشفتگی های روانشناختی.  فصلنامه علمی اعتيادپژوهي. 1403; 18 (74) :61-84
URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-3143-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    کارشناس ارشد، گروه روان شناسی ، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (386 مشاهده)
                    
                    
                    هدف: پژوهش حاضر به تدوین الگوی روابط ساختاری آمادگی به اعتیاد نوجوانان براساس نشخوار فکری و نقش واسطه ای آشفتگی های روان شناختی پرداخت. روش: این پژوهش توصیفی-همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش شامل تمام دانش آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی 1403-1402 بود که از بین آنها تعداد 352 نفر به شکل در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده ها نیز مقیاس های گرایش به اعتیاد، نشخوار فکری و آشفتگی روانشناختی بود. برای توصیف دادهها از میانگین و انحراف استاندارد و برای تحلیل دادهها نیز از آزمونهای همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری بهکمک نرمافزارهای SPSS-27 و AMOS-24 استفاده شد. یافتهها: مدل پژوهشی از برازش مطلوبی برخوردار بود و نشخوار فکری هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم و از طریق نقش میانجی آشفتگی روانشناختی بر آمادگی به اعتیاد اثرگذار بود. نتیجهگیری: نشخوار فکری و آشفتگی های روانشناختی از عوامل جدی اثرگذار بر آمادگی نوجوانان به اعتیاد به مواد مخدر هستند.
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
عمومى  دریافت: 1403/4/12 | پذیرش: 1404/2/9 | انتشار: 1404/6/17