Lak Z, Moazedian A, Hosseini A S A, Sedaghat M, Ameri S. The Efficacy of the Training of Stress Management by Cognitive-Behavior Method on Addicts’ Anxiety of with Generalized Anxiety Disorder. etiadpajohi 2013; 6 (24) :69-84
URL:
http://etiadpajohi.ir/article-1-311-fa.html
لک زهرا، معاضدیان آمنه، حسینی المدنی سید علی، صداقت معصومه، عامری سمیرا. اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختیرفتاری برکاهش اضطراب معتادان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. فصلنامه علمی اعتيادپژوهي. 1391; 6 (24) :69-84
URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-311-fa.html
دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده: (18225 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری گروهی بر کاهش اضطراب معتادان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر انجام شده است. روش: پژوهش حاضر از تحقیقات نیمه تجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه است. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 24 نفر معتاد که نمره بالایی در پرسشنامه اضطراب فراگیر و پرسشنامه اضطراب، افسردگی و استرس کسب کرده بودند و مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر تشخیص داده شده بودند انتخاب شدند. نمونههای پژوهش پس از همگن شدن به صورت تصادفی به دوگروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش، تحت آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری طی 10 جلسه قرار گرفتند و گروه گواه تحت هیچ برنامه آموزشی قرار نگرفت. یافتهها: نتایج به دست آمده از تحلیل کواریانس حاکی از اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری در کاهش اضطراب و اضطراب فراگیر گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه میباشد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج فوق که نشاندهنده اثربخشی درمان مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر اضطراب و اضطراب فراگیر است، میتوان از این شیوه درمانی به عنوان یک درمان اثربخش بر کاهش اضطراب و اضطراب فراگیر معتادین استفاده نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1393/2/21 | پذیرش: 1393/2/21 | انتشار: 1393/2/21