دوره 17، شماره 68 - ( 6-1402 )                   جلد 17 شماره 68 صفحات 278-249 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghaziasgar Z S, Rezapour Mirsaleh Y. The Effectiveness of Work Hope-Based Intervention on Increasing Work Hope in Recovering Substance-Dependent Individuals. etiadpajohi 2023; 17 (68) :249-278
URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-2820-fa.html
قاضی عسکر زهراالسادات، رضاپور میرصالح یاسر. اثربخشی مداخله مبتنی بر امید شغلی بر افزایش امید شغلی در افراد وابسته به مواد در حال بهبودی. فصلنامه علمی اعتيادپژوهي. 1402; 17 (68) :249-278

URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-2820-fa.html


دانشیار، گروه مشاوره، دانشگاه اردکان، یزد، ایران.
چکیده:   (1632 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی مداخله مبتنی بر امید شغلی بر افزایش امید شغلی افراد وابسته به مواد در حال‌ بهبودی انجام شد. روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه‌ آماری شامل تمامی افراد وابسته به مواد در حال بهبودی انجمن معتادان گمنام شهرستان خمینی‌ شهر در سال 1400 بود. از این بین، 14 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (7 نفر) و کنترل (7 نفر) قرار گرفتند. شرکت کنندگان هر دو گروه پرسشنامه امید شغلی را در پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. مداخله مبتنی بر امید شغلی در 8 جلسه  90 دقیقه ای با فراوانی دو جلسه در هفته بر روی گروه آزمایش اجرا شد. داده‌ها با روش تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که در مقایسه با گروه کنترل، میانگین امید شغلی و ابعاد آن در گروه آزمایش افزایش معنی‌داری پیدا کرد و این افزایش در مرحله پیگیری نیز حفظ شد. نتیجه‌گیری: با استفاده از آموزش مهارت‌های ارتباطی مؤثر در مسیر شغلی، ایجاد نگرش مثبت نسبت به خود و تقویت خودپنداره مثبت، تقویت آموزه‌های مذهبی و اخلاقی، حمایت‌های مالی و عاطفی، و استفاده از تجارب بهبود‌یافتگان موفق می‌توان امید شغلی در افراد وابسته به مواد در حال بهبودی را افزایش داد.
واژه‌های کلیدی: اعتیاد، امید شغلی، مسیر شغلی
متن کامل [PDF 529 kb]   (881 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/8/16 | پذیرش: 1402/6/24 | انتشار: 1402/7/3

فهرست منابع
1. بهزادی، حسن و محمودی، حسن (1397). بررسی نقش یادگیری مشاهده‌ای بر وضعیت مطالعه دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه براساس نظریه شناختی اجتماعی بندورا. کتابداری و اطلاع رسانی، 21(1)، 54 25.
2. بیانی، علی‌اصغر(1396). امید به کار، انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی: وارسی یک مدل علی در دانشجویان غیر شاغل. نشریه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 4(16)، 61-70.
3. جوادی، محمدحسین؛ اونق، نازمحمد و قربانی، علیرضا (1400). تعیین مولفه‌های اجتماعی موثر بر افزایش اعتیاد در جامعه مورد مطالعه: شهر بجنورد. فصلنامه اعتیاد پژوهی، 15(62)، 184 167.
4. حاجی محمدرضایی، مانا سادات؛ ضرغام جاجبی، مجید و شفیع‌آبادی، عبدالله (1400). اثربخشی مشاوره مسیرشغلی مبتنی بر امید بر انطباق‌پذیری مسیرشغلی. سلامت اجتماعی، 1(9)، 72 64.
5. رضوی، سیدمحمد حسین؛ برومند، محمدرضا و عظیمی لارستانی، عادله (1399). بررسی وضعیت امید به اشتغال دانشجویان و دانش آموختگان رشتۀ تحصیلی تربیت بدنی و علوم ورزشی. مطالعات مدیریت ورزشی، 12(6)، 190 171.
6. سپهوند، رضا؛ سگلی، زهرا و اکبری پشم، فاطمه (1397). تاثیر جهت‌گیری و برنامه‌ریزی مسیرشغلی متنوع بر اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان عالی. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 24(1)،90 71.
7. سمیعی، فاطمه؛ باغبان، ایران؛ عابدی، محمدرضا و حسینیان، سیمین (1394). نظریه های مشاوره مسیر شغلی (مسیر تکامل انتخاب شغل). اصفهان: جهاد دانشگاهی.
8. شفیعی‌پورمطلق، فرهاد و ترابی‌نهاد، منیره (1397). رابطه استرس تحصیلی، بی‌انگیزگی تحصیلی و خودپنداره منفی تحصیلی با احساس بی‌هویتی اجتماعی مبتنی بر واسطه‌گری ناامیدی تحصیلی. آموزش و ارزشیابی، 11(43)، 45-68.
9. شهبازی، رحیم؛ قاسم‌زاده، ابوالفضل و ابراهیمی، اعظم (1400). رابطه مهارت‌های ارتباطی کتابداران و کیفیت ارائه خدمات: نقش واسطه‌ای اخلاق حرفه‌ای. پژوهش‌نامه کتابداری و اطلاع رسانی، 11(1)، 83 66.
10. شیخ الاسلامی، علی و محمدی، نسیم (1395). نقش شغل در درمان بهبود یافتگان از اعتیاد. فصلنامه سلامت اجتماعی و اعتیاد، 3(12)، 12-38.
11. شیخ الاسلامی، علی؛ قمری کیوی، حسین و رمضانی، شکوفه (1395). اثربخشی امید درمانی بر شادکامی مردان ناتوان جسمی - حرکتی. پژوهش های مشاوره، 15(58)، 96-112.
12. صالحی، رضوان و جعفری، مریم (1400). امید به آینده شغلی: یک مداخله شناخت محور. پژوهش‌های کاربردی در مشاوره، 4(12)، 43-68.
13. عابدی، محمدرضا و حق شناس، لیلا (1399). سنجش در مشاوره شغلی. اصفهان: سمت.
14. عابدی، محمدرضا؛ مصطفوی، محمد؛ شفیع آبادی، عبدالله؛ نیلفروشان، پریسا و عیسی مراد رودبنه، ابوالقاسم (1395). امید اشتغال در چشم انداز زمان. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 8(26)، 85-103 .
15. عابدینی، الهه؛ قنبری هاشمی آبادی، بهرامعلی و طالبیان شریف، جعفر (1395). اثر بخشی گروه درمانی مبتنی بر رویکرد امید بر امید و افسردگی زنان مبتلا به بیماری ام. اس. مجله روانشناسی بالینی، 8(2)، 1-11.
16. عبدی زرین، سهراب؛ شریفیانا، سعیده و اکبرزاده، مهدی (1398). رشد مسیرشغلی مبتنی بر امید براساس اهمال کاری تحصیلی انگیزش شغلی تحصیلی. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 11(4)، 115-136. [DOI:10.29252/jcoc.11.3.115]
17. قاضی‌عسگر، زهرا السادات (1400). بررسی کیفی عوامل موثر بر امیدشغلی در معتادان بهبودیافته: ارائه یک الگوی مداخله‌ای. پایان نامه منتشر نشده کارشناسی ارشد، دانشگاه اردکان.
18. قدرتی، شفیعه و رحیمی چیتگر، حمید (1400). مطالعه‌ی کیفی تجربه‌ی زیسته‌ی افراد شرکت‌کننده در انجمن معتادان گمنام از کارکردهای انجمن در ترک اعتیاد. فصلنامه اعتیاد پژوهی، 15(62)، 322 289.
19. قنبری، نرگس؛ آریانپور، حمیدرضا و صالحی، رضوان (1400). بررسی تأثیر مشاوره گروهی راه حل محور بر امیدشغلی دانش‌آموزان. پژوهش‌های علوم شناختی و رفتاری، 1(18)، 127-143.
20. ملایی، شیدا و جعفری، سید عبدالرضا (1400). آسیب اعتیاد به موادمخدر. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 73(7)، 298 291.
21. نیکدل، مهدی؛ بختیارپور، سعید؛ نادری، فرح و احتشام‌‌زاده، پروین (1399). مدل‌یابی رابطه بین دین‌داری و جوعاطفی خانواده با خودکارآمدی ترک اعتیاد با توجه به نقش میانجی معنای زندگی در زنان وابسته به موادمخدر. فصلنامه اعتیاد پژوهی، 14(57)، 236 211.
22. وحید دستجردی، لیلا و نیلفروشان، پریسا (1394). امیدشغلی، نقش عوامل شخصی، اجتماعی و حمایت خانواده. پژوهش‌نامه روانشناسی مثبت، 1(4)، 15-28.
23. هاشمی‌مقدم، لیلا؛ ترکان، هاجر و یوسفی، زهرا (1399). مطالعه کیفی عوامل محافظت‌کننده و مخاطره‌آمیز در اعتیاد در زنان و مردان شهر اصفهان. فصلنامه اعتیاد پژوهی، 14(55)، 133-150.
24. Akers, R. L., & Sellers, C. S. (2004). Criminological theories, Introduction, evaluation and application. Los Angeles: Roxbury.
25. Atanasio, P., Paixao, M. P., & Da Silva, J. T. (2013). The influence of future time perspective in career decision-making: The mediating role of work hope. In V. Ortuno & P. Cordeiro (Eds.), International studies in time perspective (pp. 183-191), Coimbra, Portugal: Coimbra University Press. [DOI:10.14195/978-989-26-0775-7_20]
26. Bernardo, A. B., & Estrellado, A. F. (2014). Measuring hope in the Philippines: Validating the short version of the Locus-of-Hope Scale in Filipino. Social indicators research, 119, 1649-1661.‌ [DOI:10.1007/s11205-013-0573-7]
27. Bjork, J. M., & Pardini, D. A. (2015). Who are those "risk-taking adolescents"? Individual differences in developmental neuroimaging research. Developmental cognitive neuroscience, 11, 56-64.‌ [DOI:10.1016/j.dcn.2014.07.008] [PMID] [PMCID]
28. Brady, J., Iwamoto, D. K., Grivel, M., Kaya, A., & Clinton, L. (2016). A systematic review of the salient role of feminine norms on substance use among women. Addictive behaviors, 62, 83-90.‌ [DOI:10.1016/j.addbeh.2016.06.005] [PMID]
29. Chambers, R. A., Bickel, W. K., & Potenza, M. N. (2007). A scale-free systems theory of motivation and addiction. Neuroscience & biobehavioral reviews, 31(7), 1017-1045.‌ [DOI:10.1016/j.neubiorev.2007.04.005] [PMID] [PMCID]
30. Clark, M. (2011). Conceptualizing addiction: Howe useful is the construct. International journal all humanities and social science, 1(13), 55-64.
31. Fryling, M. J., Johnston, C., & Hayes, L. J. (2011). Understanding observational learning: An interbehavioral approach. The Analysis of verbal behavior, 27, 191-203.‌ [DOI:10.1007/BF03393102] [PMID] [PMCID]
32. Gati, R. (2013). Advances in career decision making. New York and London: roulette.
33. González-Valero, G., Zurita-Ortega, F., Ubago-Jiménez, J. L., & Puertas-Molero, P. (2020). Motivation, self-concept and discipline in young adolescents who practice rhythmic gymnastics. An intervention. Children, 7(9), 135‌-148. [DOI:10.3390/children7090135] [PMID] [PMCID]
34. Heather, N., Best, D., Kawalek, A., Field, M., Lewis, M., Rotgers, F., & Heim, D. (2018). Challenging the brain disease model of addiction: European launch of the addiction theory network. Addiction research & theory, 26(4), 249-255.‌ [DOI:10.1080/16066359.2017.1399659]
35. Hong, P. Y. P., Choi, S., & Polanin, J. R. (2014). A multisample confirmatory factor analysis of the Short Employment Hope Scale (EHS-14). Journal of social service research, 40(3), 339-352.‌ [DOI:10.1080/01488376.2014.901277]
36. Juntunen, C. L., & Wettersten, K. B. (2006). Work hope: Development and initial validation of a measure. Journal of counseling psychology, 53(1), 94-106. [DOI:10.1037/0022-0167.53.1.94]
37. Kenny, M. E., Walsh-Blair, L. Y., Blustein, D. L., Bempechat, J., & Seltzer, J. (2010). Achievement motivation among urban adolescents: Work hope, autonomy support, and achievement-related beliefs. Journal of vocational behavior, 77(2), 205-212.‌ [DOI:10.1016/j.jvb.2010.02.005]
38. Killen, M., & Arputhan, A. (2018). Challenges in the operationalization of hope. 12th international technology, education and development conference (pp. 7160-7165). Valencia, Spain. [DOI:10.21125/inted.2018.1675]
39. Kim, H. M. (2018). Relations among work hope, career attitude maturity, and career decision-making self-efficacy in Korean college students. Journal of digital convergence, 16(3), 497-504.‌
40. Kirby, K., Sweeney, S., Armour, C., Goetzke, K., Dunne, M., Davidson, M., & Belfer, M. (2022). Developing Hopeful Minds: Can teaching Hope improve well-being and protective factors in children?. Child care in practice, 28(4), 504-521.‌ [DOI:10.1080/13575279.2021.1924121]
41. Lent, R. W., & Brown, S. D. (2013). Social cognitive model of career self-management: toward a unifying view of adaptive career behavior across the life span. Journal of counseling psychology, 60(4), 557-568.‌ [DOI:10.1037/a0033446] [PMID]
42. Lent, R. W., & Brown, S. D. (2017). Social cognitive career theory in a diverse world: Guest editors' introduction. Journal of career assessment, 25(1), 3-5.‌ [DOI:10.1177/1069072716657811]
43. Lin, X. S., Chen, Z. X., Ashford, S. J., Lee, C., & Qian, J. (2018). A self-consistency motivation analysis of employee reactions to job insecurity: The roles of organization-based self-esteem and proactive personality. Journal of business research, 92, 168-178.‌ [DOI:10.1016/j.jbusres.2018.07.028]
44. Lociopke, E. (2011). Handbook of principles of organizational behavior: Indispensable knowledge for evidence-based management. Britain: John Wiley & sons.
45. Marx, R. G., Bombardier, C., Hogg-Johnson, S., & Wright, J. G. (1999). Clinimetric and psychometric strategies for development of a health measurement scale. Journal of clinical epidemiology, 52(2), 105-111. [DOI:10.1016/S0895-4356(98)00148-6] [PMID]
46. Metheny, J., & Mcwhirter, E. H. (2013). Contributions of social status and family support to college students' career decision self-efficacy and outcome expectations. Journal of career assessment, 21(3), 378-394.‌ [DOI:10.1177/1069072712475164]
47. Niles, S. G. (2011). Career flow: a hope‐centered model of career development. Journal of Employment Counseling, 48(4), 173-175.‌ [DOI:10.1002/j.2161-1920.2011.tb01107.x]
48. Nowak, M., Mierzwiak, R., & Butlewski, M. (2020). Occupational risk assessment with grey system theory. Central european journal of operations research, 28(2), 717-732.‌ [DOI:10.1007/s10100-019-00639-8]
49. Pickard, H., & Ahmad, S. H. (2019). The roulette handbook of philosophy and science of addiction. Oxon UK: Rutledge press.
50. Rehm, M. L., & Allison, B. N. (2009). Exploring spirituality of university FCS students: A resource for resiliency. Journal of family and consumer sciences, 101(4), 12-20.‌
51. Rodrigues, R., Guest, D., & Budjanovcanin, A. (2013). From anchors to orientations: Towards a contemporary theory of career preferences. Journal of Vocational Behavior, 83(2), 142-152.‌ [DOI:10.1016/j.jvb.2013.04.002]
52. Rogers, M. E., Creed, P. A., & Glendon, A. I. (2008). The role of personality in adolescent career planning and exploration: A social cognitive perspective. Journal of vocational behavior, 73(1), 132-142.‌ [DOI:10.1016/j.jvb.2008.02.002]
53. Roney, C., & Soicher, H. M. (2022). Work and well-being: collective and individual self-concept, job commitment, citizenship behavior, and autonomy as predictors of overall life satisfaction. The journal of social psychology, 162(4), 423-434.‌ [DOI:10.1080/00224545.2021.1915230] [PMID]
54. Sani, A., & Maharani Ekowati, V. (2020). Spirituality at work and organizational commitment as moderating variables in relationship between Islamic spirituality and OCB IP and influence toward employee performance. Journal of islamic marketing, 11(6), 1777-1799.‌ [DOI:10.1108/JIMA-08-2018-0140]
55. Savickas, M. L. (2012). Life design: A paradigm for career intervention in the 21st century. Journal of counseling & development, 90(1), 13-19.‌ [DOI:10.1111/j.1556-6676.2012.00002.x]
56. Sharma, G., Yukhymenko-Lescroart, M. A., & Scarton, C. (2021). Purpose and career development: Implications for career counseling and counselor education. International journal for educational and vocational guidance, 23, 481-497.‌ [DOI:10.1007/s10775-021-09517-9]
57. Shek, D. T., & Ho, W. (2016). Spirituality as a key positive youth development construct for university students. International journal on disability and human development, 15(2), 175-180.‌ https://doi.org/10.1515/ijdhd-2016-0707 [DOI:10.1515/ijdhd-2016-0702]
58. Srisawat, C. H. (2015). The needs of English communication skills of customer service Employees at a telecommunication company Thailand. Unpublished Dissertation, Thames at University.
59. Sterner, W. R. (2012). Integrating existentialism and Super's life‐span, life‐space approach. The career development quarterly, 60(2), 152-162.‌ [DOI:10.1002/j.2161-0045.2012.00013.x]
60. Stevenson, B. J., Millner, U. C., Satgunam, S. A., & Love, R. (2021). Hope, adaptability, and job-search intensity among individuals living with serious mental illness. Journal of vocational rehabilitation, 55(1), 73-79.‌ [DOI:10.3233/JVR-211147]
61. Stipanovic, N., Stringfield, S., & Witherell, E. (2017). The influence of a career pathways model and career counseling on students' career and academic self-efficacy. Peabody journal of education, 92(2), 209-221.‌ [DOI:10.1080/0161956X.2017.1302217]
62. Suresh, K. P. (2011). An overview of randomization techniques: an unbiased assessment of outcome in clinical research. Journal of human reproductive sciences, 4(1), 8-11. [DOI:10.4103/0974-1208.82352] [PMID] [PMCID]
63. Thompson, M. N., & Dahling, J. J. (2012). Perceived social status and learning experiences in social cognitive career theory. Journal of vocational behavior, 80(2), 351-361.‌ [DOI:10.1016/j.jvb.2011.10.001]
64. West, R., & Brown, J. (2013). Theory of addiction. London: Blackwell. [DOI:10.1002/9781118484890] [PMID]
65. Wingate, J. A. (2020). Work Hope and Work Volition: Exploring the Influence of Community College Students' Rurality and Socioeconomic Status.‌ Unpublished thesis, Virginia commonwealth university.
66. Witkiewitz, K., & Marlatt, G. A. (2004). Relapse prevention for alcohol and dray problems. American psychologist, 59(4), 224-235. [DOI:10.1037/0003-066X.59.4.224] [PMID]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی اعتیادپژوهی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Scientific Quarterly Research on Addiction

Designed & Developed by : Yektaweb