arabzadeh A, Nemati M, Nematy M, faramarzi F. The Effectiveness of Dialectical Behavior Therapy on Increasing Self-Compassion and Psychological Well-being and Decreasing Blood Pressure in Individuals with Substance Abuse. etiadpajohi 2022; 15 (62) :261-288
URL:
http://etiadpajohi.ir/article-1-2578-fa.html
عرب زاده احمد، نعمتی معصومه، ترکمان منش ارسطو، فرامرزی فریده. اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی بر افزایش شفقت خود و بهزیستی ذهنی و کاهش فشارخون افراد وابسته به مواد. فصلنامه علمی اعتيادپژوهي. 1400; 15 (62) :261-288
URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-2578-fa.html
دکتری مشاوره، مربی،گروه علوم تربیتی و مشاوره، پردیس دانشگاه فرهنگیان علامه طباطبایی بوشهر، بوشهر، ایران.
چکیده: (2417 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی بر افزایش شفقت خود و بهزیستی ذهنی و کاهش فشارخون افراد وابسته به مواد مبتلا به اختلال پرفشاری خون بود. روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح آزمایشی پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی افراد وابسته به مواد مبتلا به پرفشاری خون مراجعهکننده به شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم در سال 1399 تشکیل دادند. فشارخون سرخرگی شرکت کنندگان بیشتر و مساوی 140 بر 90 میلیمتر جیوه بود و بیماری آنها توسط پزشک تائید شده بود. از میان آنها 30 نفر به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و سپس بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش طی 10 جلسه 90 دقیقهای بهصورت یکبار در هفته آموزش رفتاردرمانی دیالکتیکی را دریافت نمودند. ابزار جمعآوری دادهها، مقیاس شفقت خود، مقیاس بهزیستی ذهنی و دستگاه فشارسنج جیوهای بود. دادهها پس از مرحله پیگیری با استفاده از روش تحلیلکوواریانس چند متغیری تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش رفتاردرمانی دیالکتیکی موجب افزایش معنیدار شفقت خود و بهزیستی ذهنی و کاهش فشارخون سیستولیک و دیاستولیک افراد وابسته به مواد میشود. نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که آموزش رفتاردرمانی دیالکتیکی نقش مهمی در افزایش شفقت خود و بهزیستی ذهنی و کاهش فشارخون افراد وابسته به مواد دارد و متغیر یادشده میتواند میزان بالایی از تغییرپذیری شفقت خود، بهزیستی ذهنی و فشارخون سیستولیک و دیاستولیک آنان را در شرایط ناسازگاری تبیین نماید.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/1/20 | پذیرش: 1400/11/10 | انتشار: 1400/12/14