دوره 15، شماره 60 - ( 5-1400 )                   جلد 15 شماره 60 صفحات 252-231 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifinia M H, Rahimi yeganeh Z, Rahimi dastjerdi M. Predicting Inefficient Problem-Solving Methods based on Early Maladaptive Schemas in Drug-Dependent Individuals. etiadpajohi. 2021; 15 (60) :231-252
URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-2490-fa.html
شریفی نیا محمدحسین، رحیمی یگانه زهرا، رحیمی دستجردی محمد. پیش‌بینی شیوه‌های ناکارآمد حل مسئله بر اساس طرحواره های ناسازگار اولیه در افراد وابسته به مواد. فصلنامه علمی اعتيادپژوهي. 1400; 15 (60) :252-231

URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-2490-fa.html


استادیار، گروه روان شناسی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران.
چکیده:   (564 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش ­بینی شیوه­ های حل مسئله ناکارآمد مسئله افراد وابسته به مواد از طریق شناسایی طرحواره ­های ناسازگار اولیه انجام شد. روش: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه افراد وابسته به مواد مراجعه ­کننده به کمپ ­های درمان اعتیاد در شهر قم در سال 1398 بود. 270 نفر افراد وابسته به مواد (216 مرد و 54 زن) به عنوان نمونه آماری و به صورت نمونه ­گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع ­آوری داده ­ها پرسش ­نامه طرحواره ­های ناسازگار اولیه یانگ (فرم کوتاه) و پرسش­ نامه شیوه­ های حل مسئله بود. داده­ ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافته­ ها: نتایج نشان داد که بین طرحواره­ های ناسازگار اولیه و شیوه ­های حل مسئله ناکارآمد روابط مثبت معناداری وجود داشت. طرحواره‌ انزوای اجتماعی/بیگانگی قوی­ ترین پیش­‌بینی ­کننده شیوه­ های‌ حل مسئله به صورت درماندگی و مهارگری بود. طرحواره معیارهای سرسختانه قوی­ ترین پیش ­بینی­ کننده شیوه حل مسئله اجتنابی بود. نتیجه ­گیری: بر اساس نتایج، با شناسایی طرحواره ­‌های ناسازگار اولیه افراد وابسته به مواد امکان پیش ­‌بینی سبک پاسخ­ دهی آنان به مسائل روزمره زندگی وجود دارد. بنابراین، با اصلاح طرحواره­ ‌های ناسازگار اولیه می­  توان شیوه ­های حل مسئله در این بیماران را بهبود بخشید و آنان را در جهت رویارویی موثر و سازنده با مسائل زندگی یاری نمود. افزون بر این، طبق این یافته لازم است در برنامه ­های پیشگیری از اعتیاد، به آموزش والدین و معلمان برای ایجاد طرحواره ­های سازنده و سازگار در دوران کودکی توجه شود.
متن کامل [PDF 522 kb]   (212 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/8/18 | پذیرش: 1400/5/10 | انتشار: 1400/4/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی اعتیادپژوهی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Scientific Quarterly Research on Addiction

Designed & Developed by : Yektaweb