mousavi S M, dashtebozorgi Z, heidarie A, pasha R, borna M. The Effectiveness of Mindfulness Training on Impulsivity and Problem-Solving Styles in Substance-Dependent Men. etiadpajohi 2021; 14 (58) :329-348
URL:
http://etiadpajohi.ir/article-1-2489-fa.html
موسوی سیده مریم، دشت بزرگی زهرا، حیدرئی علیرضا، پاشا رضا، برنا محمدرضا. اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر تکانشگری و سبکهای حل مسئله در مردان وابسته به مواد. فصلنامه علمی اعتيادپژوهي. 1399; 14 (58) :329-348
URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-2489-fa.html
استادیار،گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
چکیده: (2399 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر تکانشگری و سبکهای حل مسئله در مردان وابسته به مواد انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه مردان وابسته به مواد مراجعه کننده به مرکز اقامتی ترک اعتیاد اسلام شهر (تعداد 123 نفر) در سال 1398 بود. از میان آن ها، نمونه ای به حجم 40 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. شرکت کنندگان در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری مقیاس تکانشگری و پرسش نامه سبکهای حل مسئله را تکمیل کردند. گروه آزمایش تحت 8 جلسه 60 دقیقه ای آموزش ذهنآگاهی قرار گرفت و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره انجام شد. یافته ها: نتایج نشان دادند که آموزش ذهنآگاهی به بهبود تکانشگری و سبکهای حل مسئله در مرحله پس آزمون منجر شد و این تاثیر در مرحله پیگیری نیز تداوم داشت. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش ذهنآگاهی میتواند به عنوان روشی مناسب در بهبود تکانشگری و سبکهای حل مسئله در مردان وابسته به مواد به کار رود و در نتیجه منجر به کاهش آثار زیانبار اعتیاد شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/8/16 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/11/23