 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     shakeri nasab M,  Mehdian H,  Ghalehnovi Z. The Effectiveness of Training Program of Positive Youth Development on Identification and Self-Efficacy in Students at Addiction Risk.  etiadpajohi 2021; 14 (58) :31-50
URL: 
http://etiadpajohi.ir/article-1-2436-fa.html   
                    
                    شاکری نسب محسن،  مهدیان حسین،  قلعه نوی زهره. اثربخشی برنامه آموزش تحول مثبت نوجوانی بر هویتیابی و خودکارآمدی در دانش آموزان در معرض خطر اعتیاد.  فصلنامه علمی اعتيادپژوهي. 1399; 14 (58) :31-50
URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-2436-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بجنورد، بجنورد، ایران 
                    
                    
                    چکیده:       (3393 مشاهده)
                    
                    
                    هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه آموزش تحول مثبت نوجوانی بر هویتیابی و خودکارآمدی در دانش آموزان در معرض خطر اعتیاد بود. روش: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه دانش آموزان پسر پایه نهم در معرض خطر اعتیاد شهر بجنورد در سال 1399-1398 بود. با توجه به طراحی پژوهشی، نمونه ای به حجم 30 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه 90 دقیقهای تحت برنامه آموزش تحول مثبت نوجوانی قرار گرفت و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش مقیاس بسط یافته سنجش عینی وضعیت هویت خود و پرسش نامه خودکارآمدی عمومی بودند. داده ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که بین گروه آزمایش و گروه کنترل در رابطه با میانگین نمرات متغیرهای هویتیابی و خودکارآمدی تفاوت معنیداری وجود داشت. آموزش تحول مثبت نوجوانی به طور معناداری منجر به کاهش هویت منفی و افزایش خودکارآمدی گروه آزمایش شد. نتیجهگیری: میتوان از آموزش تحول مثبت نوجوانی در هویتیابی و خودکارآمدی دانش آموزان در معرض خطر اعتیاد در مدارس استفاده نمود.
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1399/6/8 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/11/23