Purkord M, Abolghasemi A, Narimani M, Rezaee H. Direct and Indirect Impact of Self-Efficacy, Impulsivity, Behavioral Activation-Inhibition and Social Skills on Substance Abuse in Students. etiadpajohi 2013; 7 (26) :11-28
URL:
http://etiadpajohi.ir/article-1-242-fa.html
پورکرد مهدی، ابوالقاسمی عباس، نریمانی محمد، رضایی جمالویی حسن. بررسی اثر مستقیم و غیرمستقیم خودکارآمدی، تکانشوری، فعالسازی ـ بازداری رفتاری و مهارتهای اجتماعی بر سوءمصرف مواد در دانشآموزان. فصلنامه علمی اعتيادپژوهي. 1392; 7 (26) :11-28
URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-242-fa.html
دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده: (45260 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط خودکارآمدی، تکانشوری، فعالسازی و بازداری رفتاری (از طریق تأثیر بر مهارتهای اجتماعی) با سوءمصرف مواد در دانشآموزان دبیرستانی بود. روش: جامعهی مطالعه حاضر را تمامی دانشآموزان اول و دوم دبیرستانهای پسرانه مناطق آسیب پذیر شهر اردبیل تشکیل میدادند که از میان آنها 616 دانشآموز به عنوان نمونه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس خودکارآمدی، مقیاس تکانشوری، مقیاس فعالسازی- بازداری رفتار، مقیاس مهارتهای اجتماعی ماتسون و مصرف مواد استفاده شد. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از نرمافزار spss و تحلیل مسیر بر پایهی ویراست 7 انجام گرفت. یافتهها: بر اساس نتایج تحلیل مسیر، متغیرهای خودکارآمدی، تکانشوری، فعالسازی-بازداری رفتاری و مهارتهای اجتماعی به صورت مستقیم و نیز متغیرهای خودکارآمدی، تکانشوری، فعالسازی رفتاری به صورت غیرمستقیم با سوءمصرف مواد در دانشآموزان ارتباط معناداری داشت. نتیجهگیری: این نتایج ضمن همسویی با یافتههای دیگر، نشان میدهند که افزایش سطوح تکانشوری و سیستم فعالسازی رفتاری و کاهش خودکارآمدی، بازداری رفتاری و مهارتهای اجتماعی میزان سوءمصرف مواد را در دانشآموزان افزایش میدهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1392/12/26 | پذیرش: 1392/12/26 | انتشار: 1392/12/26