دوره 14، شماره 57 - ( 9-1399 )                   جلد 14 شماره 57 صفحات 170-151 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azimi H, Soleimani E. The Comparison of Psychological Distress, Impulsivity, and Type D Personality between Students with Positive and Negative Attitudes toward Addiction. etiadpajohi 2020; 14 (57) :151-170
URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-2377-fa.html
عظیمی حکیم، سلیمانی اسماعیل. مقایسه پریشانی روان شناختی، تکانشگری و تیپ شخصیتی D بین دانشجویان دارای نگرش مثبت و منفی به اعتیاد. فصلنامه علمی اعتيادپژوهي. 1399; 14 (57) :151-170

URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-2377-fa.html


گروه روان شناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده:   (2917 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه­ پریشانی روان­ شناختی، تکانشگری و تیپ شخصیتی D بین دانشجویان دارای نگرش مثبت و منفی به اعتیاد بود. روش: پژوهش حاضر یک طرح علّی-مقایسه‌ای بود. جامعه‌ی آماری شامل همه دانشجویان کارشناسی دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 97-1396 بود. از بین آن ­ها، نمونه ­ای به حجم 305 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شد. از بین این نمونه انتخاب شده، 50 نفر به عنوان افراد دارای نگرش مثبت به اعتیاد و 50 نفر به عنوان افراد دارای نگرش منفی به اعتیاد به عنوان نمونه نهایی انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها، از پرسش­  نامه نگرش نسبت به اعتیاد و مواد مخدر، پرسش­ نامه افسردگی، اضطراب و استرس- 21 ، مقیاس تکانشگری بارت، و پرسش­ نامه تیپ شخصیتی D استفاده شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره (مانووا) تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ ها: نتایج نشان داد که بین دانشجویان دارای نگرش مثبت و منفی به اعتیاد در رابطه با افسردگی، اضطراب، تکانشگری کلی و مولفه ­های آن (تکانشگری بی‌برنامگی، تکانشگری حرکتی، تکانشگری شناختی)، تیپ شخصیتی D کلی و مولفه­ های آن (عاطفه منفی و بازداری اجتماعی) تفاوت معناداری وجود داشت. در کل، دانشجویانی که نگرش مثبتی در مورد اعتیاد داشتند، نمرات بالاتری در این متغیرها کسب کردند. اما در مولفه‌ی استرس بین دو گروه یاد شده تفاوت معناداری وجود نداشت. نتیجه­ گیری: نگرش مثبت به اعتیاد با سطوح بالای اضطراب، افسردگی، تکانشگری، و تیپ شخصیتی D که در مصرف مواد نقش دارند، مرتبط می­ باشد. بنابراین، پیشنهاد می‌شود که مراکز مشاوره و سلامت روان دانشگاه‌ها در راستای تغییر نگرش دانشجویان نسبت به اعتیاد و شناسایی دانشجویان دارای پریشانی روانشناختی و تکانشگری اقدام به اجرای کارگاه ­های پیشگیری از اعتیاد برای دانشجویان نمایند.
متن کامل [PDF 476 kb]   (1220 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/29 | پذیرش: 1399/9/19 | انتشار: 1399/9/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی اعتیادپژوهی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Quarterly Research on Addiction

Designed & Developed by : Yektaweb