هدف: آگاهسازی و نشان دادن پیامدهای سوء و مخرب موادمخدر یکی از راههای مؤثر برای کاهش این معضل میباشد. امروزه به واسطه گسترش تکنولوژیهای ارتباط جمعی و اثر بخشی آن ها، آموزش و پیشگیری از اعتیاد سهلتر شده است. رسانه ها ابزار مناسبی برای آموزش، آگاهی بخشی و جلب مشارکت عمومی برای پیشگیری از اعتیاد هستند. طی سالهای گذشته، رسانهها فعالیت گستردهای در این زمینه داشتهاند. این تحقیق در پی پاسخگویی به این پرسش بوده است که اقدامات رسانههای مختلف در حوزه کنترل و پیشگیری از اعتیاد تا چه اندازه اثربخش بودهاند. روش: روش تحقیق در این مقاله توصیفی- تحلیلی بوده و شیوه گردآوری دادهها و اطلاعات، مطالعه ی پیمایشی بود. جامعه آماری، جمعیت کل کشور است. برای نمونه گیری از نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تصادفی استفاده شد. یافته ها: یافتههای تحقیق نشان میدهد که میزان اثربخشی اقدامات رسانهای ضعیف بوده است. این ضعف به ویژه در مناطقی که مصرف موادمخدر شیوع بالاتری دارد، بیشتر مشهود است. اثربخشی بیشتر و مطلوبتر رسانهای به ترتیب مربوط به تلویزیون، سایتهای اینترنتی، روزنامه و رادیو بوده است. رسانهها در این حوزه بیشتر هدف اطلاعرسانی داشتهاند و اهداف آگاهیبخشی و آموزشی کمتر مورد توجه بوده است. تمرکز رسانهها بیشتر بر گروههای سنی جوانان، کودکان و نوجوانان بوده است. نتیجه گیری: بطورکلی مردم از میزان اثربخشی اقدامات مختلف رسانهای رضایت خیلی کمی داشتهاند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/12/20 | پذیرش: 1396/6/17 | انتشار: 1396/7/20