Volume 18, Issue 71 (5-2024)                   etiadpajohi 2024, 18(71): 7-30 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sabzian S, Lajevardi H. The Mediating Role of Boredom in the Relationship between Cognitive Abilities and Addiction Readiness in Students. etiadpajohi 2024; 18 (71) :7-30
URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-3074-en.html
Department of Counseling, Hazrat-e-Masoumeh University, Qom, Iran
Abstract:   (231 Views)
Objective: The study aimed to investigate the mediating role of boredom in the relationship between cognitive abilities and addiction readiness in students. Method: The present research employed a descriptive-correlational approach using structural equation modeling. 200 students from the second secondary school in Khorramabad city were selected using a multi-stage cluster sampling method. The tools used in this research included the cognitive abilities questionnaire, the multidimensional state boredom, and the addiction readiness scale. To analyze the research model, the structural equation model was employed using AMOS 24 software. Results: The findings showed that cognitive abilities had a significant direct effect on readiness for addiction, and boredom played a significant mediating role in this relationship. Overall, the results indicated that the model had a good fit. Conclusion: It is suggested that educational systems take steps to enhance cognitive abilities and focus on relevant and effective structures. This approach can help reduce boredom and potentially decrease susceptibility to addiction.
Full-Text [PDF 652 kb]   (133 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Special
Received: 2024/02/29 | Accepted: 2024/05/11 | Published: 2024/07/5

References
1. بشرپور، سجاد و محمدنژاد دوین، عارفه (1401). رابطه الگوهای ارتباطی خانواده و ویژگی‌های سایکوپاتیک با آمادگی به اعتیاد: با آزمون نقش واسطه‌ای بی‌اشتیاقی اخلاقی. فصلنامه اعتیادپژوهی، 16(65)، 120-97.
2. زارعی، سلمان (1400). رابطه حالت بی‌حوصلگی با آمادگی اعتیاد در بین نوجوانان پسر: نقش تعدیل¬کنندگی بهزیستی معنوی. فصلنامه اعتيادپژوهي، ۱۵(۵۹)، 84- 65.
3. زارعی، سلمان؛ فولادوند، خدیجه و زبرجدی شعبانی، زهرا (1401). اثربخشی درمان شناختی-رفتاری مثبت¬نگر بر بی‌حوصلگی و اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان دختر. فصلنامه اندیشه‌های نوین تربیتی، 18(4)، 206-191.
4. زرگر، یدالله؛ نجاریان، بهمن و نعامی، عبدالزهرا (1387). بررسی رابطه ویژگی‌های شخصیتی (هیجان‌خواهی، ابراز وجود و سرسختی روان‌شناختی)، نگرش مذهبی و رضایت زناشویی با آمادگی به اعتیاد به مواد مخدر در کارکنان شرکت صنعتی در اهواز. مجله علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 15(1)، 120-99.
5. شیخ الاسلامی، علی؛ کیانی، احمدرضا؛ احمدی، شیلان و سلیمانی، اسماعیل (1395). پیش¬بینی گرایش به مصرف مواد براساس سیستم¬های فعال¬ساز و بازدارنده رفتاری، انعطاف‌پذیری شناختی و تحمل آشفتگی در دانش¬آموزان. فصلنامه اعتيادپژوهي، 10(۳۹)، 128-109.
6. صدری دمیرچی، اسماعیل؛ رئیس‌قره درویشلو، سجاد و رحیمی زرج‌آباد، نقی (1397). نقش الگوهای ارتباطی خانواده و سبک‌های دلبستگی در پیش‌بینی آمادگی به اعتیاد در جوانان. فصلنامه اعتیادپژوهی، 12(45)، 130-114.
7. عامری، نرجس (1401). روابط ساختاری طرحواره‌های ناسازگار اولیه با ولع¬مصرف در افراد وابسته به مواد تحت درمان نگهدارنده با متادون: نقش میانجی شفقت به خود. فصلنامه اعتیادپژوهی، 16(66)، 70-47.
8. علیزاده گورادل، جابر؛ بیرامی، منصور و هاشمی نصرت آباد، تورج (1392). پیش‌بینی گرایش به مصرف مواد بر اساس نشانه‌های نقص¬توجه/ بیش فعالی در بزرگسالان. فصلنامه اعتيادپژوهي، 7(27)، 106-93.
9. فرهادی، علی؛ پوراعتماد، حمیدرضا؛ عسگری، علی و خوشایی، کتایون (1390). پیش‌بینی¬کننده‌های بی‌حوصلگی در نوجوانان. مجله‌ی اصول بهداشت روانی، 13(1)، 104-94.
10. قره‌داغی، شکرالله؛ یحیی‎زاده پیرسرایی، حسین؛ ذکایی، محمدسعید و آقابخشی، حبیب (1401). فهم و شناخت مسائل و نیازهای نوجوانان وابسته به مواد محرک. فصلنامه اعتیادپژوهی، 16(66)، 222-193.
11. قنبری، صالح؛ اکبرزاده، داود؛ اکبرزاده، حسن و اسماعیل‌پور، خلیل (1395). مقایسه حافظه کوتاه‌مدت و بلندمدت در مردان معتاد به تریاک، معتاد ترک کرده و افراد سالم. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، ۸ (۱)، 116-107.
12. محسنی‌اژیه، علیرضا و قمرانی، امیر (1395). ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی مقیاس چندبعدی حالت بی‌حوصلگی در مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اوتیسم. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 15(9)، 834-821.
13. مرادی‌شکیب، آمنه؛ قدم‌پور، سمانه و سقایی پورسیفی، مهدیه (1396). مقایسه گرایش به مصرف مواد و مشکلات روان‌شناختی در نوجوانان عادی و آهسته‌گام. فصلنامه توانمندسازی کودکان استثنایی، 8 (21)، 45-35.
14. مسلمان، مهسا؛ حسینی، عاصفه و صادق‎پور، مریم (1397). پیش‌بینی آمادگی به اعتیاد بر اساس سیستم‌های مغزی بازداری فعال‌سازی رفتاری و توانایی‌های شناختی در بین دانشجویان موسسه آموزش عالی آمل در سال ۹۷-۱۳۹۶. علوم مراقبتی نظامی، ۵(۲)، 155- 146.
15. نجاتی، وحید (1392). پرسشنامه توانایی¬های شناختی: طراحی و بررسی خصوصیات روان¬سنجی. فصلنامه تازه¬های علوم شناختی، 15(2)، 19-11.
16. Berthelsen, D., Hayes, N., White, S. L., & Williams, K. E. (2017). Executive function in adolescence: Associations with child and family risk factors and self-regulation in early childhood. Frontiers in psychology, 8(1), 903-917. [DOI:10.3389/fpsyg.2017.00903] [PMID] []
17. Brosowsky, N. P., Barr, N., Mugon, J., Scholer, A. A., Seli, P., & Danckert, J. (2022). Creativity, boredom proneness and well-being in the pandemic. Behavioral sciences, 12(3), 68-81. [DOI:10.3390/bs12030068] [PMID] []
18. Chidakwa, N., Modise, A. M., & Khanare, F. P. (2023). Drug abuse: a hindrance to optimal functioning of the rural learner's cognitive capabilities. Research in social sciences and technology, 8(3), 155-175. [DOI:10.46303/ressat.2023.25]
19. Chou, W. J., Chang, Y. P., & Yen, C. F. (2018). Boredom proneness and its correlation with internet addiction and internet activities in adolescents with attention- deficit/ hyperactivity disorder. Kaohsiung journal of medical sciences, 34(8), 467-474. [DOI:10.1016/j.kjms.2018.01.016] [PMID]
20. Denson, T. F., Pedersen, W. C. W., Friese, M., Hahm, A., & Roberts, L. (2011). Understanding impulsive aggression: Angry rumination and reduced self-control capacity are mechanisms under- lying the provocation-aggression relationship. Personality and social psychology bulletin, 37(6), 850-862. [DOI:10.1177/0146167211401420] [PMID]
21. Dewaele, J. M., & Li, C. (2021). Teacher enthusiasm and students' social-behavioral learning engagement: The mediating role of student enjoyment and boredom in Chinese EFL classes. Language teaching research, 25(6), 922-945. [DOI:10.1177/13621688211014538]
22. Dewi, R. D. C. (2019). Exclusive function and bullying pada mahasiswa di universit as X Jakarta. Doctoral dissertation, University Negeri Jakarta.
23. Fahlman, S. A., Mercer-Lynn, K. B., Flora, D. B., & Eastwood, J. D. (2011). Development and validation of the multidimensional state boredom scale. Assessment journal, 20(1), 68-85. [DOI:10.1177/1073191111421303] [PMID]
24. Gordon, A., Wilkinson, R., McGown, A., & Jovanoska, S. (1997). The psychometric properties of the Boredom Proneness Scale: An examination of its validity. Psychological studies, 42(2-3), 85-97.
25. Hunter, J. A., & Eastwood, J. D. (2021). Understanding the relation between boredom and academic performance in postsecondary students. Journal of educational psychology, 113(3), 499-514. [DOI:10.1037/edu0000479]
26. Jiang, Y., Haxby, J. V., Martin, A., Ungerleider, L. G., & Parasuraman, R. (2000). Complementary neural mechanisms for tracking items in human working memory. Science, 287(5453), 643-646. [DOI:10.1126/science.287.5453.643] [PMID]
27. Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications.
28. Koob, G. F., & Volkow, N. D. (2016). Neurobiology of addiction: a neurocircuitry analysis. The lancet psychiatry, 3(8), 760-773. [DOI:10.1016/S2215-0366(16)00104-8] [PMID]
29. Lee, F. K., & Zelman, D. C. (2019). Boredom proneness as a predictor of depression, anxiety and stress: The moderating effects of dispositional mindfulness. Personality and individual differences, 146(1), 68-75. https://doi.org/10.1016/j.paid.2019.04.001 [DOI:10.1016/j.paid.2010.03.016]
30. Lepera, N. (2011). Relationships between boredom proneness, mindfulness, anxiety, depression, and substance use. The new school psychology bulletin, 8(2), 15-25. [DOI:10.1037/e741452011-003] [PMID] []
31. Levran, O., Peles, E., Randesi, M., Da Rosa, J. C., Ott, J., Rotrosen, J., & Kreek, M. J. (2016). Glutamatergic and GABAergic susceptibility loci for heroin and cocaine addiction in subjects of African and European ancestry. Progress in neuro-psychopharmacology and biological psychiatry, 64(4), 118-123. [DOI:10.1016/j.pnpbp.2015.08.003] [PMID] []
32. Melton, A. M., & Schulenberg, S. E. (2007). On the relationship between meaning in life and boredom proneness: Examining a logotherapy postulate. Psychological reports, 101(3), 1016-1022. https://doi.org/10.2466/PR0.101.7.1016-1022 [DOI:10.2466/pr0.101.4.1016-1022] [PMID]
33. Moustafa, A. A., Parkes, D., Fitzgerald, L., Underhill, D., Garami, J., Levy-Gigi, E., Stramecki, F., Valikhani, A., Frydecka, D., & Misiak, B. (2021). The relationship between childhood trauma, early-life stress, and alcohol and drug use, abuse, and addiction: An integrative review. Current psychology, 40(2), 579-584. [DOI:10.1007/s12144-018-9973-9]
34. Nelson-Becker, H. (2020). Developing communities of practical wisdom: an exercise in the synthesis of memory, religion and pragmatism in religious studies. The Religious Studies Project Available at https://www.religiousstudiesproject.com/response/developing-communitiesof-practical-wisdom/
35. O'Leary-Barrett, M., Castellanos-Ryan, N., Pihl, R. O., & Conrod, P. J. (2016). Mechanisms of personality-targeted intervention effects on adolescent alcohol misuse, internalizing and externalizing symptoms. Journal of consulting and clinical psychology, 84(5), 438-452. [DOI:10.1037/ccp0000082] [PMID]
36. Peng, P., & Kievit, R. A. (2020). The development of academic achievement and cognitive abilities: A bidirectional perspective. Child development perspectives, 14(1), 15-20. [DOI:10.1111/cdep.12352] [PMID] []
37. Reindl, M., Tulis, M., & Dresel, M. (2018). Associations between friends, academic emotions and achievement: Individual differences in enjoyment and boredom. Learning and individual differences, 62(1), 164-173. [DOI:10.1016/j.lindif.2018.01.017]
38. Sánchez-García, N. C., González, R. A., Ramos-Quiroga, J. A., Van Den Brink, W., Luderer, M., Blankers, M., & ICASA group. (2020). Attention deficit hyperactivity disorder increases nicotine addiction severity in adults seeking treatment for substance use disorders: the role of personality disorders. European addiction research, 26(4-5), 191-200. [DOI:10.1159/000508545] [PMID]
39. Sharp, J. G., Sharp, J. C., & Young, E. (2020). Academic boredom, engagement and the achievement of undergraduate students at university: A review and synthesis of relevant literature. Research papers in education, 35(2), 144-184. [DOI:10.1080/02671522.2018.1536891]
40. Slobodin, O., Blankers, M., Kapitány-Fövény, M., Kaye, S., Berger, I., Johnson, B., Demetrovics, Z., Van Den Brink, W., & Van Den Glind, G. (2020). Differential diagnosis in patients with substance use disorder and/or attention-deficit/hyperactivity disorder using continuous performance test. European addiction research, 26(3), 151-162. [DOI:10.1159/000506334] [PMID]
41. Soler, A., Sánchez-Mora, C., Rovira, P., Richarte, V., Garcia-Martínez, I., Pagerols, M., Demontis, D., Stringer, S., Vink, J. M., Børglum, A. D., Neale, B. M., Franke, B., Faraone, S. V., Casas, M., Ramos-Quiroga, J. A., & Ribasés, M. (2019). Attention-deficit/hyperactivity disorder and lifetime cannabis use: genetic overlap and causality. Molecular psychiatry, 25(10), 2493-2503. [DOI:10.1038/s41380-018-0339-3] [PMID] []
42. Thurman, S. K., & Torsney, B. M. (2014). Meditation, mindfulness and executive functions in children and adolescents. In N. N. Singh (Ed.), Psychology of meditation (pp. 187-207). Nova Science Publishers.
43. Wallace, J. C., Vodanovich, S. J., & Restino, B. M. (2003). Predicting cognitive failures from boredom proneness and daytime sleepiness scores: An investigation within military and undergraduate samples. Personality and individual differences, 34(4), 635-644. [DOI:10.1016/S0191-8869(02)00050-8]
44. Weed, N. C., Butcher, J. N., McKenna, T., & Ben-Porath, Y. S. (1992). New measures for assessing alcohol and drug abuse with the MMPI-2: The APS and AAS. Journal of personality assessment, 58(2), 389-404. [DOI:10.1207/s15327752jpa5802_15] [PMID]
45. Wegner, L., & Flisher, A. J. (2009). Leisure boredom and adolescent risk behavior: a systematic review. Journal of child and adolescent mental health, 2(1), 1-28. [DOI:10.2989/JCAMH.2009.21.1.4.806] [PMID]
46. Westgate, E. C., & Wilson, T. D. (2018). Boring thoughts and bored minds: The MAC model of boredom and cognitive engagement. Psychological review, 125(5), 689-713. [DOI:10.1037/rev0000097] [PMID]
47. Xu, Y., Shao, J., Zeng, W., Wu, X., Huang, D., Zeng, Y., & Wu, J. (2021). Depression and creativity during COVID-19: psychological resilience as a mediator and deliberate rumination as a moderator. Frontiers in psychology, 12, 1-12. [DOI:10.3389/fpsyg.2021.665961] [PMID] []

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Quarterly Research on Addiction

Designed & Developed by : Yektaweb