دوره 10، شماره 38 - ( 6-1395 )                   جلد 10 شماره 38 صفحات 117-103 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

akbariBooreng M, Dalakeh M, Saberi R, yasbelaghi B. On the Effectiveness of Curriculums based on Cognitive-Behavioral Therapy in the Increase of Self-Efficacy and Resilience among the Addicts under Methadone Maintenance Treatment. etiadpajohi. 2016; 10 (38) :103-117
URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-639-fa.html
اکبری بورنگ محمد، دلاکه محمد حسن، صابری رضا، یاسبلاغی بهمن. اثربخشی برنامه درسی مبتنی بر درمان شناختی-رفتاری بر افزایش میزان خودکارآمدی و تاب آوری بیماران تحت درمان نگهدارنده متادون. فصلنامه علمی اعتيادپژوهي. 1395; 10 (38) :117-103

URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-639-fa.html


دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی بیرجند
چکیده:   (5572 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه درسی مبتنی بر درمان شناختی-رفتاری بر افزایش خودکار­آمدی و تاب­آوری در بیماران تحت درمان متادون صورت گرفته است. روش: به این منظور، 60 نفر از بیماران تحت درمان متادون که در دو مرکز ترک اعتیاد خصوصی شهرستان زیرکوه و مرکز گذری کاهش آسیب توکل زیرکوه پرونده داشتند با استفاده از نمونه­ گیری تصادفی در دو گروه آزمایشی (30 نفر) و کنترل (30نفره) بررسی شدند. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه تحت درمان شناختی-رفتاری به سبک کارول قرار گرفتند و گروه کنترل فقط داروی متادون دریافت­کردند. پرسش­نامه ­های خودکار­آمدی و تاب­آوری در هر دو گروه قبل و بعد از درمان مورد استفاده قرار گرفتند. یافته ­ها: نتایج نشان داد درمان شناختی-رفتاری بر خودکار­آمدی بیماران تحت درمان متادون تاثیر مثبت داشته است (05/0 >p). همچنین نتایج نشان داد درمان شناختی-رفتاری بر تاب­آوری تاثیر معنادار نداشته است. نتیجه­ گیری: نتایج این تحقیق تلویحات کاربردی و بالینی دارد.

متن کامل [PDF 672 kb]   (1525 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/9/17 | پذیرش: 1395/9/21 | انتشار: 1395/9/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی اعتیادپژوهی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Scientific Quarterly Research on Addiction

Designed & Developed by : Yektaweb