دوره 5، شماره 17 - ( 2-1390 )                   جلد 5 شماره 17 صفحات 106-91 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khalili A, Sohrabi F, Radmanesh M H, Afkhami M. The Effectiveness of Training Critical Thinking Skills on Students’ Attitude towards Substance Abuse. etiadpajohi 2011; 5 (17) :91-106
URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-362-fa.html
خلیلی افسر، سهرابی فرامرز، رادمنش محمدحسن، افخمی اردکانی مهدی. اثربخشی آموزش مهارت های تفکر انتقادی بر نگرش دانش آموزان نسبت به سوء مصرف مواد مخدر. فصلنامه علمی اعتيادپژوهي. 1390; 5 (17) :91-106

URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-362-fa.html


دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (15268 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارت تفکر انتقادی بر تغییر نگرش نسبت به مواد مخدر در دانش آموزان پسر دبیرستان‌های شهر یزد بود. روش: طرح پژوهش از نوع آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری در این طرح کلیه دانش آموزان پسرسال اول مقطع دبیرستان شهرستان یزد هستند که در دو ناحیه آموزش و پرورش در سال 88-87 مشغول به تحصیل بودند. پس از انتخاب یک دبیرستان پسرانه و جایگزینی تصادفی آزمودنی‌ها به دو گروه آزمایش (20نفر) و کنترل (20نفر)، پرسشنامه نگرش نسبت به مواد مخدر در مورد هر دو گروه اجرا شد. گروه آزمایش، آموزش تفکر انتقادی را در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای به صورت هر هفته یک جلسه دریافت کردند. در گروه کنترل هیچ متغیری اعمال نشد و آن‌ها در انتظار آموزش ماندند. پس از اجرای مداخله آموزشی، از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. سپس از تحلیل کواریانس و آزمون لوین برای تحلیل استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های تحقیق بیانگر این مطلب است که پیش فرض همگنی شیب‌ها و همگنی واریانس‌ها تأیید می‌گردد. معناداری F کوواریانس در سطح (05/0≥ P) نشان می‌دهد که آموزش تفکر انتقادی تاثیر گذار است. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که آموزش تفکر انتقادی بر تغییر نگرش دانش‌آموزان نسبت به سوء‌مصرف مواد، مؤثر بوده است.
متن کامل [PDF 202 kb]   (3171 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/2/30 | پذیرش: 1393/2/30 | انتشار: 1393/2/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی اعتیادپژوهی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Scientific Quarterly Research on Addiction

Designed & Developed by : Yektaweb