Volume 18, Issue 71 (5-2024)                   etiadpajohi 2024, 18(71): 139-164 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safikhni Gholizadeh M, Haroon Rashidi H, Kazemian Moghadam K. The Effectiveness of Compassion-Based Therapy on Oppositional Defiant Behavior and Self-Control in Students with Substance-Dependent Parents. etiadpajohi 2024; 18 (71) :139-164
URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-2972-en.html
Assistant Professor, Department of Psychology, Dezful Branch, Islamic Azad University, Dezful, Iran.
Abstract:   (1453 Views)
Objective: This research aimed to determine the effectiveness of compassion-based therapy on oppositional defiant behavior and self-control in children with substance-dependent parents. Method: The research method employed a semi-experimental design with a pretest-posttest and follow-up, including a control group. The statistical population of the research included all students with substance-dependent parents in Ahvaz city in 2022-2023. Among them, 30 people were selected through the convenience sampling method and randomly assigned to two experimental (n = 15) and control groups (n = 15). The participants in both groups completed the SNAP-IV and self-control rating scales during the pre-test, post-test, and follow-up assessments. The experimental group received eight 90-minute sessions of compassion-based therapy, with a frequency of one session per week. The data were analyzed using repeated measures analysis of variance. Results: The findings showed a significant difference between the experimental and control groups in terms of oppositional defiant behavior and self-control. Compassion-based therapy reduced oppositional defiant behavior and increased self-control in the experimental group, and these results were sustained during the follow-up phase. Conclusion: Compassion-based therapy, utilizing techniques such as raising awareness of positive and negative experiences, generating positive experiences through mental imagery, teaching compassion, and adjusting behavior through environmental reinforcement, can be an effective intervention to decrease oppositional defiant behavior and enhance self-control in students with substance-dependent parents.
Full-Text [PDF 552 kb]   (440 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Special
Received: 2023/09/26 | Accepted: 2024/06/20 | Published: 2024/07/5

References
1. امیدیان، سارا؛ کاظمیان‌مقدم، کبری و هارون‌رشیدی، همایون (1401). اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت بر تحمل پریشانی و باورهای ارتباطی در زنان دارای همسر وابسته به مواد. فصلنامه اعتياد پژوهي، ۱۶(۶۴)، 327-309.
2. آقاعلی طاری، شادی؛ حقانی، رقیه و نیکخواه، بهنوش (1399). اثربخشی درمان مبتنی بر خودشفقتی بر پرخاشگری و تاب‌آوری دانش‌آموزان دختر مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 63(6)، 2219-2211.
3. آقایی، اصغر؛ عابدی، احمد و محمدی، الهام (1390). بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس درجه‌بندی SNAP-IV (فرم والدین) در دانش‌آموزان دوره ابتدایی شهر اصفهان. پژوهش‌های علوم شناختی و رفتاری، 1(1)، 58-43.
4. پاک‌مهر، حمیده و کاظمی، مرضیه (1401). اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر سبک‌های مقابله با استرس، خودانتقادی و تنظیم هیجان معلمان دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در زمان همه‌گیری کرونا. پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره، 16، 182-159.
5. توحیدی‌فر، مریم؛ کاظمیان مقدم، کبری و هارون رشیدی، همایون (1400). اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت بر احساس تنهایی و انعطاف‌پذیری شناختی مردان سالمند. مطالعات روا¬ن¬شناختی، 17(2)، 10-1.
6. جدیدی، علی و ارشدی، آذر (1397). مقایسه ‌مهارت‌های زندگی و کارکردهای اجرایی کودکان دارای والدین مصرف¬کننده و غیرمصرف‌کننده مواد اعتیادآور. فصلنامه پژوهش های کاربردی در مشاوره، 1(2)، 68-51.
7. خدری، معصومه؛ شیرالی‌نیا، خدیجه و اصلانی، خالد (1401). اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی متمرکز بر شفقت بر کاهش نشخوار‌فکری و استرس ادراک‌شده دختران نوجوان. فصلنامه روان‌شناسی کاربردی، 16(2)، 223-201.
8. خرمی‌نژاد، پریسا؛ خلعتبری، جواد و صیرفی، محمدرضا (1401). اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به دیابت بارداری. مجله تحقیقات سلامت در جامعه، ۸ (۱)، 59-50.
9. رشیدی، شیما؛ چوب فروش‌زاده، آزاده و متقی‌دستنائی، شکوفه (1401). اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر مؤلفه‌های خودتعیین‌گری و افکار خودکشی در نوجوانان دختر دارای سابقه خودزنی. فصلنامه پژوهش‌های نوین روان¬شناختی، 17(68)، 143-133.
10. رهبری غازانی، نسرین؛ حاجلو، نادر و آقاجانی، سیف اله (1402). اثربخشی توانمندسازی خانواده مبتنی بر درمان راه حل‌محور کوتاه‌مدت بر تغییر جو عاطفی خانواده و پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان دارای والدین وابسته به مواد. فصلنامه اعتيادپژوهي، ۱۷(۶۷)، 100-79.
11. سعدی پور، اسماعیل؛ سلطانی زاده، هدایا و درتاج، فریبرز (1399). اثربخشی شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر خودمهارگری و عملکرد تحصیلی دانش¬آموزان با سطح اضطراب امتحان بالا و پایین. فصلنامه سلامت روان کودک، ۷(۲)، 194-183.
12. سعیدی، ضحی؛ بهرامی احسان، هادی و علیپور، احمد (1395). خودمهارگری و سلامت: نقش تعدیل‌کننده شفقت‌خود. روان¬شناسی سلامت، 5(19)، 98-85.
13. شش‌بلوکی، فرناز و هارون‌رشیدی، همایون (1400). اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت بر نارسایی هیجانی و باورهای فراشناختی سالمندان. روا¬ن¬شناسی پیری، 7(3)، 210-199.
14. شیرازی، محمود و جانفزا، منور (1394). نقش پیش‌بینی¬کنندگی دشواری‌های تنظیم هیجانی و خودکنترلی با استعداد به اعتیاد در افراد وابسته به مواد. فصلنامه اعتيادپژوهي، ۹(۳۳)، 69-57.
15. صادقی، رضا؛ سودانی، منصور و غلامزاده جفره، مریم (1399). اثربخشی آموزش متمرکز بر شفقت خود بر کاهش عواطف منفی و بهبود کیفیت زندگی در افراد وابسته به مواد. فصلنامه اعتيادپژوهي، ۱۴(۵۷)، 131-115.
16. طاهری، اکبر؛ مرعشی، سیدعلی؛ حمید، نجمه و بشلیده، کیومرث (1401). اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر بهبود بهزیستی روان‌شناختی و تقویت معناداری زندگی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال ذهنی‌-رشدی. مجله روان¬پزشكي و روان¬شناسي باليني ايران، ۲۸(۱)، 20-33.
17. فروغی، علی‌اکبر؛ رئیسی، سجاد؛ منتظری، نفیسه و ناصری، مطلب (1401). اثربخشی درمان شفقت به خود ذهن¬آگاهانه بر کیفیت خواب، نشخوار فکری و شفقت به خود افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی. مجله روا¬ن¬شناسی و روان¬پزشکی شناخت، ۹(۴)، 152-137.
18. قدم‌پور، عزت‌اله؛ امیریان، لیلا و دهنوی، حدیث (1400). پیش‌بینی گرایش به مواد مخدر بر اساس خودکنترلی، تحمل آشفتگی و احساس تنهایی در زنان وابسته به مواد مراجعه‌کننده به مراکز ترک اعتیاد. زن و مطالعات خانواده، 14(51)، 62-49.
19. قوامی، مریم؛ کاظمیان‌مقدم، کبری؛ غلامزاده جفره، مریم و شهبازی، مسعود (1402). مقایسه اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت و آموزش تنظیم هیجان بر انعطاف‌پذیری شناختی و احساس تنهایی در افراد وابسته به مواد خود معرف به سازمان بهزیستی. فصلنامه اعتيادپژوهي، ۱۷(۶۷)، 180-153.
20. نعمت‌زاده سوته، پریسا؛ قنادزادگان، حسینعلی و عمادیان، سیده علیا (1402). مقایسه اثربخشی آموزش شناختی رفتاری مبتنی بر تعلل و مداخله چندبعدی انگیزشی شناختی بر اهمال‌کاری دانش‌آموزان دارای والد وابسته به مواد مقطع متوسطه دوم. پژوهش‌های روان-شناسی اجتماعی، 13(49)، 90-77.
21. ورمرزیاری، زهرا و گل‌پور، رضا (1401). اثربخشی آموزش شفقت به خود بر خودانتقادی و خودکارآمدی اجتماعی دانش‌آموزان دختر مبتلا به اضطراب امتحان. فصلنامه ایده‌های نوین روا¬ن¬شناسی، ۱۲(۱۶)، 13-1.
22. هاشمی، زهره و شاهجویی، تقی (1401). مقایسه میزان اختلال نافرمانی مقابله‌ای، خودمهارگری و سبک‌های دلبستگی در کودکان با و بدون والد وابسته به مواد. فصلنامه سلامت روان کودک، ۹(۳)، 61-47.
23. Abate, S. M., Chekol, Y. A., & Minaye, S. Y. (2021). Prevalence and risk factors of psychoactive substance abuse among students in Ethiopia: A systematic review and meta-analysis. Annals of medicine & surgery, 8(70), 102-117. [DOI:10.1016/j.amsu.2021.102790] [PMID] []
24. American Psychiatric Association. (2022). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). US: American Psychiatric Pub. [DOI:10.1176/appi.books.9780890425787]
25. Andersen, B., & Rasmussen P. H. (2017). Transdiagnostic group therapy for people with self- critic and low self-esteem, based on compassion focused therapy principles. Journal of compassionate health care, 4(14), 1-11. [DOI:10.1186/s40639-017-0043-1]
26. Baker, D. A., Caswell, H. L., & Eccles, F. (2019). Self-compassion and depression, anxiety, and resilience in adults with epilepsy. Epilepsy & behavior, 90, 154-161. [DOI:10.1016/j.yebeh.2018.11.025] [PMID]
27. Bertrams, A. (2012). How minimal grade goals and self-control capacity interact in predicting test grades. Learning and individual differences, 22(6), 833-838. [DOI:10.1016/j.lindif.2012.07.003]
28. Gilbert, P. (2009). Introducing compassion-focused therapy. Advances in psychiatric treatment, 15(3), 199-208. [DOI:10.1192/apt.bp.107.005264]
29. Guo, L., Tian, L., & Huebner, E. S. (2018). Family dysfunction and anxiety in adolescents: A moderated mediation model of self-esteem and perceived school stress. Journal of school psychology, 69, 16-27. [DOI:10.1016/j.jsp.2018.04.002] [PMID]
30. Hayes, S. C., Pistorello, J., & Levin, M. E. (2012). Acceptance and commitment therapy as a unified model of behavior change. The counseling psychologist, 40(7), 976-1002. [DOI:10.1177/0011000012460836]
31. Lee, E. B., An, W., Levin, M. E., & Twohig, M. P. (2015). An initial meta-analysis of Acceptance and Commitment Therapy for treating substance use disorders. Drug and alcohol dependence, 155, 1-7. [DOI:10.1016/j.drugalcdep.2015.08.004] [PMID]
32. Linde, J., Luoma, J. B., Ruck, C., Ramnero, J., & Lundgren, T. (2023). Acceptance and Compassion-Based Therapy Targeting Shame in Body Dysmorphic Disorder: A Multiple Baseline Study. Behavior modification, 47(3), 693-718. [DOI:10.1177/01454455221129989] [PMID] []
33. Luo, Y., Meng, R., Li, J., Liu, B., Cao, X., & Ge, W. (2019). Self-compassion may reduce anxiety and depression in nursing students: a pathway through perceived stress. Public health, 174, 1-10. [DOI:10.1016/j.puhe.2019.05.015] [PMID]
34. Malka, M., Huss, E., Bendarker, L., & Musai, O. (2018). Using photovoice with children of addicted parents to integrate phenomenological and social reality. The arts in psychotherapy, 60, 82-90. [DOI:10.1016/j.aip.2017.11.001]
35. Naismith, I., Ripoll, K., & Pardo, V. M. (2021). Group Compassion-Based Therapy for Female Survivors of Intimate-Partner Violence and Gender-Based Violence: a Pilot Study. Journal of family violence, 36, 175-182. [DOI:10.1007/s10896-019-00127-2]
36. Neff, K. D., & McGehee, P. (2010). Self-compassion and psychological resilience among adolescents and young adults. Self and identity, 9(3), 225-240.‏ [DOI:10.1080/15298860902979307]
37. Pullmer, R., Chung, J., Samson, L., Balanji, S., & Zaitsoff, S. (2019). A systematic review of the relation between self-compassion and depressive symptoms in adolescents. Journal of adolescence, 74, 210-220. [DOI:10.1016/j.adolescence.2019.06.006] [PMID]
38. Ridder, D. D., Deboer, B. J., Lugtig, P., Bakker, A. B., & Van Hooft, E. J. (2011). Not doing bad things is not equivalent to doing the right thing: Distinguishing between inhibitory and initiatory self-control. Personality and individual differences, 50(7), 1006-1011. [DOI:10.1016/j.paid.2011.01.015]
39. Swanson, J., Deutsch, C., Cantwell, D., Posner, M., Kennedy, J., Barr, C., Moyzis, R., Schuck, S., Flodman, P., & Spence, A. (2001). Genes and attention-deficit hyperactivity disorder. Clinical neuroscience research, 1, 207-216. [DOI:10.1016/S1566-2772(01)00007-X]
40. Swanson, J., Nolan, W., & Pelham, E. (1981). The SNAP rating scale for the diagnosis of attention deficit disorder. Paper presented at the meeting of the American Psychological Association; Los Angeles.
41. Tangney, J. P., Baumeister, R. F., & Boone, A. L. (2004). High Self-Control Predicts Good Adjustment, Less Pathology, Better Grades, and Interpersonal Success. Journal of personality, 72(2), 272-324. [DOI:10.1111/j.0022-3506.2004.00263.x] [PMID]
42. Tonacci, A., Billeci, L., Calderoni, S., Levantini, V., Masi, G., Milone, A., Pisano, S., & Muratori, P. (2019). Sympathetic arousal in children with oppositional defiant disorder and its relation to emotional dysregulation. Journal of affective disorders, 257, 207-213. [DOI:10.1016/j.jad.2019.07.046] [PMID]
43. Watts, S. J., & Iratzoqui, A. (2019). Unraveling the relationships between low self-control, substance use, substance-using peers, and violent victimization. American journal of criminal justice, 44(6), 979-997. [DOI:10.1007/s12103-019-09491-7]
44. Weinberg, D. (2013). Post-humanism, addiction and the loss of self-control: Reflections on the missing core in addiction science. International journal of drug policy, 24, 173-181. [DOI:10.1016/j.drugpo.2013.01.009] [PMID]
45. Yarnell, L. M., & Neff, K. D. (2013). Self-compassion, interpersonal conflict resolutions, and well-being. Self and identity, 12(2), 146-59. [DOI:10.1080/15298868.2011.649545]
46. Zhia, K., Chena, Y., & Huang, J. (2020). Children's self-control and family savings for education: An empirical examination from China. Children and youth services review, 119, 1055-1060. [DOI:10.1016/j.childyouth.2020.105575]

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Scientific Quarterly Research on Addiction

Designed & Developed by : Yektaweb