1. ابراهیمزاده، شهین و سهرابی، فائزه (1400). پیشبینی گرایش به اعتیاد بر اساس متغیرهای سرسختی روانشناختی و عدم تحمل ابهام در دانشجویان. فصلنامه علمی اعتیادپژوهی، ۱۵(۶۱)، 283-302.
2. ابوطالبی، حمید؛ یزدچی، نفیسه و اسمخانی اکبرینژاد، هادی (1401). آموزش تنظیم هیجان بر بهزیستی روانشناختی و تنظیم شناختی هیجان مردان معتاد. سلامت جامعه، 16(1)، 25-32.
3. امیدی، بدری؛ ثابت، مهرداد؛ احدی، حسن و نجات، حمید (1401). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر استرس ادراکشده، خودکارآمدی و کیفیت خواب سالمندان مبتلا به دیابت نوع 2. طب پیشگیری، ۹(۲)، 132-143.
4. امیدیان، سارا؛ کاظمیانمقدم، کبری و هارونرشیدی، همایون (1401). اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت بر تحمل پریشانی و باورهای ارتباطی در زنان دارای همسر وابسته به مواد. فصلنامه علمی اعتیادپژوهی، ۱۶(۶۴)، 309-327.
5. برادران، مجید و رنجبر نوشری، فرزانه (1401). اثربخشی آموزش مهارتهای تنظیم هیجان بر اهمالکاری تحصیلی و انعطافپذیری شناختی دانشآموزان با اعتیاد به فضای مجازی. فصلنامه سلامت روان کودک، ۹(۲)، 21-35.
6. پیری، سمیه؛ حسینینسب، سیدداود و لیوارجانی، شعله (1401). مقایسه اثربخشی آموزش پذیرش و تعهد و تنظیم هیجان (مدل گراس) بر تعللورزی تحصیلی، تابآوری و افسردگی دانشآموزان پسر دورۀ متوسطه مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش، ۱۹(۴)، 101-118.
7. تقوائینیا، علی (1401). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر سازگاری زناشویی و احساس تنهایی در زنان دارای همسر وابسته به مواد. فصلنامه علمی اعتیادپژوهی، ۱۶(۶۶)، 7-24.
8. داودیان، ملیکا؛ هاشمیپور، فرحناز؛ قلیچخان، ناهید و ابوذری، فاطمه (1401). نقش انعطافپذیری روانشناختی، دشواری در تنظیم هیجان و عدم تحمل ابهام در پیشبینی پریشانی روانشناختی و وسواس فکری عملی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو در طول اپیدمی کووید 19. فصلنامه مدیریت پرستاری، ۱۱(۲)، 64-77.
9. دلاور، علی (1400). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: نشر رشد.
10. رضاییفرد، اکبر و حیدری، مریم (1401). تعیین اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر شفقت درمانی بر کیفیت زندگی، عزتنفس و سلامت روان همسران درمانجویان سوءمصرف مواد. زن و مطالعات خانواده، 15(57)، 181-198.
11. زمانی، ساره و ذوالفقاری، مهسا (1401). رابطه ذهنآگاهی و توانایی تحمل ابهام با اضطراب مرگ و کیفیت خواب سالمندان. روانشناسی پیری، 8(3)، 299-310.
12. زیرک، سیدرسول؛ موسیزاده، توکل و نظری، وکیل (1400). بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش آشفتگی هیجانی و عدمتحمل بلاتکلیفی در همسران افراد سوءمصرفکننده مواد. مجله مطالعات ناتوانی، 11(103)، 1-8.
13. سامانی، سیامک و جوکار، بهرام (1386). بررسی اعتبار و روایی فرم کوتاه مقیاس افسردگی، اضطراب و فشار روانی. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 52، 78-65.
14. سید میرزایی، سیده زهرا؛ حاتمی، محمد؛ حبی، محمد باقر و حسنی، جعفر (1401). نقش فراشناخت، تحمل ابهام و انعطافپذیری روانشناختی در پیشبینی تابآوری. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی، ۲۱(۱۱۷)، 1799-1814.
15. سیدطبایی، سیدرضا؛ طیبی، کلثوم؛ اکبرآبادی، فاطمه و آقاعلی، محمد (1401). بررسی رابطه دشواری در تنظیم هیجان و فرا نگرانی در تحمل ابهام بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، ۹(۵)، 29-39.
16. شمس، جمال؛ عزیزی، علیرضا و میرزایی، آزاده (1389). بررسی رابطه تحمل آشفتگی و تنظیم هیجانی با میزان وابستگی دانشجویان به سیگار. مجله پژوهشی حکیم، 11(1)، 13-18.
17. شیبانی، حسین؛ میکاییلی، نیلوفر و نریمانی، محمد (1399). مقایسه اثربخشی درمان شناختیرفتاری و آموزش تنظیم هیجان بر تحریکپذیری، افسردگی، اضطراب، استرس و تنظیم هیجان در نوجوانان دارای اختلال بدتنظیمی خلق مخرب. روانشناسی بالینی، 12(2)، 41-50.
18. صالحی حیدرآباد، مجتبی؛ خسرویان، بهروز وآگشته، منصور (1393). نظامهای مغزی رفتاری، سرسختی روانشناختی و تحمل ابهام در افراد سوءمصرفکننده مواد و افراد عادی. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 4(15)، 102-109.
19. طاهری، زهرا و محوی شیرازی، مجید (1398). رابطه انتظار از ازدواج و تحمل ابهام با سازگاری زناشویی زنان. پژوهشنامه زنان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 10(1)، 99-116.
20. غلامرضایی، سیمین؛ غضنفری، فیروزه و سعیدی، لیدا (1398). اثربخشی درمانشناختی مبتنی بر ذهنآگاهی بر کاهش رفتارهای خوردن آشفته، درماندگی روانشناختی و ارزشمندی بدن در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو. مجله دیابت و متابولیسم ایران، ۱۸(۶)، 300-310.
21. قاسمنژاد، سیده مدینه و نوریزاده، مجید (1395). تعیین میزان اضطراب و افسردگی در زنان با همسران دارای اعتیاد. مجله سلامت و سالمندی خزر، ۱(۱)، 36-41.
22. قوامی، مریم؛ کاظمیانمقدم، کبری؛ غلامزاده جفره، مریم و شهبازی، مسعود (1402). مقایسه اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت و آموزش تنظیم هیجان بر انعطافپذیری شناختی و احساس تنهایی در افراد وابسته به مواد خود معرف به سازمان بهزیستی. فصلنامه علمی اعتیادپژوهی، ۱۷(۶۷)، 153-180.
23. کرمی، رزاق، شریفی، طیبه، نیکخواه، محمد، و غضنفری، احمد (1398). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس بر کاهش نشخوار فکری و اضطراب اجتماعی دانشآموزان دختر با پیگیری 60 روزه. فصلنامه علمی پژوهشی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، 7(1)، 1-9.
24. موسوی، سیده مریم؛ دشت بزرگی، زهرا؛ حیدرئی، علیرضا؛ پاشا، رضا و برنا، محمدرضا (1400). اثربخشی آموزش مثبتنگری بر خودشفقتی و تنظیم هیجان در مردان وابسته به مواد. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 7(1)، 65-76.
25. مومنی، خدامراد؛ عزیزی، صمد؛ محمد نجار، نرگس؛ احمدیان، علی؛ تقیپور، بهزاد و سراج محمدی، پریسا (1400). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کاهش دلزدگی زناشویی و نارسایی هیجانی زوجین در شرف طلاق. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 16(62)، 18-31.
26. نجفی چالشتری، محبوبه؛ عسکری، پرویز؛ حیدرئی، علیرضا؛ دشتبزرگی، زهرا و حافظی، فریبا (1400). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر آمادگی به اعتیاد و هیجانطلبی در نوجوانان دارای والد وابسته به مواد. فصلنامه علمی اعتیادپژوهی، 15(۶۱)، 181-198.
27. نیاستی، نرجس؛ قربان شیرودی، شهره؛ خلعتبری، جواد و تیزدست، طاهر (1400). اثربخشی بسته آموزشی مبتنی بر روشهای درمان متمرکز بر شفقت، درمان متمرکز بر هیجان و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر میزان تحمل پریشانی و تکانشگری نوجوانان دارای رفتارهای پرخاشگرانه. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 5(4)، 107-117.
28. هارونرشیدی، همایون؛ کاشیزاده، پریسا و کاظمیانمقدم، کبری (1399). اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی بر ادراک خود و ابراز وجود دانشآموزان با نارسایی یادگیری. فصلنامه کودکان استثنایی، ۲۰(۳)، 37-48.
29. یوسفی افراشته، مجید و حیدری ویری، سوگند (1401). رابطه قدرت تحمل ابهام، اعتماد، نگرش مذهبی و کیفیت زندگی با نگرش به واکسیناسیون کووید ۱۹: تحلیل نقش میانجی اضطراب سلامتی. مجله تحقیقات سلامت در جامعه، ۸(۴)، 77-90.
30. Aghakhani, N., Erghati, Z., Merghati, V., Nazari, H., Esmhoseini, G., & Zarei, A. (2018). A comparison study on family violence rate in wives with addicted and non-addicted husbands in Urmia. International journal of research in applied and basic medical sciences, 4(2),119-128.
31. American Psychiatric Association. (2022). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition, Text Revision (DSM-5-TR). Washington, DC: Auth. [
DOI:10.1176/appi.books.9780890425787]
32. Benita, M., Levkovitz, L., & Roth, G. (2017). Integrative emotion regulation predicts adolescents' prosocial behavior through the mediation of empathy. Learning and instruction, 50(3), 14-20. [
DOI:10.1016/j.learninstruc.2016.11.004]
33. Berking, M. (2022). The efficacy of a transdiagnostic emotion regulation skills training in the treatment of binge-eating disorder- Results from a randomized controlled tria. British clinical psychological, 61(4), 998-1018. [
DOI:10.1111/bjc.12371] [
PMID]
34. Burch, J. M. (2017). The Role of Emotion Regulation in the Cognitive Behavioral Treatment of Youth Anxiety and Depression. Doctoral dissertation, Fairleigh Dickinson University.
35. Cameron, D., Carroll, P., & Hamilton, K. (2018). Evaluation of an intervention promoting emotion regulation skills for adults with persisting distress due to adverse childhood experiences. Child abuse & neglect, 79, 423-433. [
DOI:10.1016/j.chiabu.2018.03.002] [
PMID]
36. Conner, C. (2023). Emotion regulation and executive function: Associations with depression and anxiety in autism. Research in autism spectrum disorders, 101, 102-113. [
DOI:10.1016/j.rasd.2023.102103] [
PMID]
37. Eisenberg, N., Spinrad, T. L., & Valiente, C. (2018). Emotion‐related self‐regulation and children's social, psychological, and academic functioning. In Diversity in harmony-Insights from psychology: Proceedings of the 31st International Congress of Psychology (pp. 268-295). [
DOI:10.1002/9781119362081.ch14]
38. Elhai, J. D., Levine, J. C., O'Brien, K. D., & Armour, C. (2018). Distress tolerance and mindfulness mediate relations between depression and anxiety sensitivity with problematic smartphone use. Computers in human behavior, 84, 477-484. [
DOI:10.1016/j.chb.2018.03.026]
39. Elhai, J. D., Tiamiyu, M. F., Weeks, J. W., Levine, J. C., Picard, K. J., & Hall, B. J. (2018). Depression and emotion regulation predict objective smartphone use measured over one week. Personality and individual differences, 133, 21-28. [
DOI:10.1016/j.paid.2017.04.051]
40. Erwin, M. C., Mitchell, M. A., Contractor, A. A., Dranger, P., Charak, R., & Elhai, J. D. (2018). The relationship between distress tolerance regulation, counterfactual rumination, and PTSD symptom clusters. Comprehensive psychiatry, 82, 133-140. [
DOI:10.1016/j.comppsych.2018.01.012] [
PMID]
41. Garnefski, N., & Kraaij, V. (2016). Specificity of relations between adolescents' cognitive emotion regulation strategies and symptoms of depression and anxiety. Cognition and emotion, 23(11), 1-8.
42. Gren, J., Bobrowski, K., Ostaszewski, K., & Pisarska, A. (2019). Prevalence of psychoactive substance use among students attending youth correctional centres. Alcoholism and drug addiction/alkoholizm i narkomania, 32(4), 267-290. [
DOI:10.5114/ain.2019.94016]
43. Gross J. J. (2015). Emotion regulation: current status and future prospects. Psychological inquiry, 26(1), 1-26. [
DOI:10.1080/1047840X.2014.940781]
44. Gross, J. J. (2002). Emotion regulation: affective, cognitive, and social consequences. Psychophysiology, 39(3), 281-291. [
DOI:10.1017/S0048577201393198] [
PMID]
45. Henry, J. D., & Crawford, J. R. (2005). The Short form of the Depression Anxiety Stress Scalls (DASS-21): Construct validity and normative data in a large non-clinical sample. British journal of clinical psychology, 44, 227-239. [
DOI:10.1348/014466505X29657] [
PMID]
46. Hopfinger, L., Berking, M., Bockting, C. L., & Ebert, D. D. (2017). Emotion regulation protects against recurrence of depressive symptoms following inpatient care for major depressive disorder. Behavior therapy, 48(6), 739-749. [
DOI:10.1016/j.beth.2017.03.003] [
PMID]
47. Loevaas, M. E. S., Sund, A. M., Lydersen, S., Neumer, S. P., Martinsen, K., Holen, S., & Reinfjell, T. (2019). Does the transdiagnostic emotion intervention improve emotion regulation skills in children? Journal of child and family studies, 28, 805-813. [
DOI:10.1007/s10826-018-01324-1]
48. Lovibond, P. F., & Lovibond, S. H. (1995). The structure of negative emotional states: Comparison of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) with the Beck Depression and Anxiety Inventories. Behaviour research and therapy, 33(3), 335-343. [
DOI:10.1016/0005-7967(94)00075-U] [
PMID]
49. Mu, G. M., Hu, Y., & Wang, Y. (2017). Building resilience of students with disabilities in China: The role of inclusive education teachers. Teaching and teacher education, 67(3), 125-134. [
DOI:10.1016/j.tate.2017.06.004]
50. Parise, M., Canzi, E., Olivari, M. G., & Ferrari, L. (2019). Self-concept clarity and psychological adjustment in adolescence: The mediating role of emotion regulation. Personality and individual differences, 138, 363-365. [
DOI:10.1016/j.paid.2018.10.023]
51. Parker, J. A., Saklofske, D. H., & Keefer, K. V. (2016). Giftedness and academic success in college and university: Why emotional intelligence matters. Gifted education international, 33(2), 183-194. [
DOI:10.1177/0261429416668872]
52. Peng, L. (2021). A Correlative study on epistemic modal use and tolerance of ambiguity: Based on functionalist theories in second language acquisition. International journal of language and linguistics, 9(4), 169-179. [
DOI:10.11648/j.ijll.20210904.15]
53. Reginsson, G. W., Ingason, A., Euesden, J., Bjornsdottir, G., Olafsson, S., & Sigurdsson, E. (2018). Polygenic risk scores for schizophrenia and bipolar disorder associate with addiction. Addiction biology, 23(1), 485-492. [
DOI:10.1111/adb.12496] [
PMID] [
PMCID]
54. Sato, M., Fonagy, P., & Luyten, P. (2018). Rejection sensitivity and borderline personality disorder features: A mediation model of effortful control and intolerance of ambiguity. Psychiatry research, 269, 50-55. [
DOI:10.1016/j.psychres.2018.08.024] [
PMID]
55. Simons, J. S., & Gaher, R. M. (2005). The Distress Tolerance Scale: Development and validation of a self-report measure. Motivation and emotion, 29(2), 83-102. [
DOI:10.1007/s11031-005-7955-3]
56. Veilleux, J. C. (2019). The relationship between distress tolerance and cigarette smoking: A systematic review and synthesis. Clinical psychology review, 71, 78-89. [
DOI:10.1016/j.cpr.2019.01.003] [
PMID]
57. Wisman, M. A. (2023). Internet-based emotion-regulation training added to CBT in adolescents with depressive and anxiety disorders: A pilot randomized controlled trial to examine feasibility, acceptability, and preliminary effectiveness. Internet interventions, 31(10596), 1-10. [
DOI:10.1016/j.invent.2022.100596] [
PMID] [
PMCID]
58. Zeman, J. L., Dallaire, D. H., Folk, J. B., & Thrash, T. M. (2018). Maternal incarceration, children's psychological adjustment, and the mediating role of emotion regulation. Journal of abnormal child psychology, 46(2), 223-236. [
DOI:10.1007/s10802-017-0275-8] [
PMID] [
PMCID]