Volume 17, Issue 68 (9-2023)                   etiadpajohi 2023, 17(68): 303-326 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haroonrashidi H. The Effectiveness of Emotion Regulation Training on Uncertainty Tolerance and Psychological Distress of Women with Substance-Dependent Spouses. etiadpajohi 2023; 17 (68) :303-326
URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-2886-en.html
Assistance Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Dezful Branch, Dezful, Iran.
Abstract:   (1377 Views)
Objective: The current research aimed to determine the effectiveness of emotion regulation training on uncertainty tolerance and psychological distress of women with substance-dependent spouses. Method: The present study was semi-experimental with pretest-posttest design with a control group. The statistical population included all women with substance-dependent spouses referring to public counseling centers in the city of Dezful in 2021. Among them, 30 women were selected by purposeful sampling method and randomly assigned to two experimental (n= 15) and control (n=15) groups. Participants of both groups completed the uncertainty tolerance questionnaire and the psychological distress inventory in the pre-test and post-test stages. Emotional regulation training was implemented on the experimental group in eight 90-minute sessions with the frequency of two sessions per week. The data were analyzed using multivariate analysis of covariance. Results: The findings showed that after controlling the pre-test effect, emotion regulation training significantly increased uncertainty tolerance and reduced psychological distress in the experimental group. Conclusion: Based on the findings, it can be concluded that women with substance-dependent spouses can achieve more uncertainty tolerance and experience less psychological distress by learning emotion regulation-based techniques. The result of this research can be used in educational and therapeutic areas related to substance dependence and its consequences.
Full-Text [PDF 563 kb]   (605 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Special
Received: 2023/03/18 | Accepted: 2023/09/12 | Published: 2023/09/25

References
1. ابراهیم‌زاده، شهین و سهرابی، فائزه (1400). پیش‌بینی گرایش به اعتیاد بر اساس متغیرهای سرسختی روان‌شناختی و عدم تحمل ابهام در دانشجویان. فصلنامه علمی اعتیادپژوهی، ۱۵(۶۱)، 283-302.
2. ابوطالبی، حمید؛ یزدچی، نفیسه و اسمخانی اکبری‌نژاد، هادی (1401). آموزش تنظیم هیجان بر بهزیستی روان‌شناختی و تنظیم شناختی هیجان مردان معتاد. سلامت جامعه، 16(1)، 25-32.
3. امیدی، بدری؛ ثابت، مهرداد؛ احدی، حسن و نجات، حمید (1401). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر استرس ادراک‌شده، خودکارآمدی و کیفیت خواب سالمندان مبتلا به دیابت نوع 2. طب پیشگیری، ۹(۲)، 132-143.
4. امیدیان، سارا؛ کاظمیان‌مقدم، کبری و هارون‌رشیدی، همایون (1401). اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت بر تحمل پریشانی و باورهای ارتباطی در زنان دارای همسر وابسته به مواد. فصلنامه علمی اعتیادپژوهی، ۱۶(۶۴)، 309-327.
5. برادران، مجید و رنجبر نوشری، فرزانه (1401). اثربخشی آموزش مهارت‌های تنظیم هیجان بر اهمال‌کاری تحصیلی و انعطاف‌پذیری شناختی دانش‌آموزان با اعتیاد به فضای مجازی. فصلنامه سلامت روان کودک، ۹(۲)، 21-35.
6. پیری، سمیه؛ حسینی‌نسب، سیدداود و لیوارجانی، شعله (1401). مقایسه اثربخشی آموزش پذیرش و تعهد و تنظیم هیجان (مدل گراس) بر تعلل‌ورزی تحصیلی، تاب‌آوری و افسردگی دانش‌آموزان پسر دورۀ متوسطه مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش، ۱۹(۴)، 101-118.
7. تقوائی‌نیا، علی (1401). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر سازگاری زناشویی و احساس تنهایی در زنان دارای همسر وابسته به مواد. فصلنامه علمی اعتیادپژوهی، ۱۶(۶۶)، 7-24.
8. داودیان، ملیکا؛ هاشمی‌پور، فرحناز؛ قلیچ‌خان، ناهید و ابوذری، فاطمه (1401). نقش انعطاف‌پذیری روان‌شناختی، دشواری در تنظیم هیجان و عدم تحمل ابهام در پیش‌بینی پریشانی روان‌شناختی و وسواس فکری عملی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو در طول اپیدمی کووید 19. فصلنامه مدیریت پرستاری، ۱۱(۲)، 64-77.
9. دلاور، علی (1400). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: نشر رشد.
10. رضایی‌فرد، اکبر و حیدری، مریم (1401). تعیین اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر شفقت درمانی بر کیفیت زندگی، عزت‌نفس و سلامت روان همسران درمان‌جویان سوءمصرف مواد. زن و مطالعات خانواده، 15(57)، 181-198.
11. زمانی، ساره و ذوالفقاری، مهسا (1401). رابطه ذهن‌آگاهی و توانایی تحمل ابهام با اضطراب مرگ و کیفیت خواب سالمندان. روان‌شناسی پیری، 8(3)، 299-310.
12. زیرک، سیدرسول؛ موسی‌زاده، توکل و نظری، وکیل (1400). بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش آشفتگی هیجانی و عدم‌تحمل بلاتکلیفی در همسران افراد سوءمصرف‌کننده مواد. مجله مطالعات ناتوانی، 11(103)، 1-8.
13. سامانی، سیامک و جوکار، بهرام (1386). بررسی اعتبار و روایی فرم کوتاه مقیاس افسردگی، اضطراب و فشار روانی. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 52، 78-65.
14. سید میرزایی، سیده زهرا؛ حاتمی، محمد؛ حبی، محمد باقر و حسنی، جعفر (1401). نقش فراشناخت، تحمل ابهام و انعطاف‌پذیری روان‌شناختی در پیش‌بینی تاب‌آوری. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روان‌شناختی، ۲۱(۱۱۷)، 1799-1814.
15. سیدطبایی، سیدرضا؛ طیبی، کلثوم؛ اکبرآبادی، فاطمه و آقاعلی، محمد (1401). بررسی رابطه دشواری در تنظیم هیجان و فرا نگرانی در تحمل ابهام بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، ۹(۵)، 29-39.
16. شمس، جمال؛ عزیزی، علیرضا و میرزایی، آزاده (1389). بررسی رابطه تحمل آشفتگی و تنظیم هیجانی با میزان وابستگی دانشجویان به سیگار. مجله پژوهشی حکیم، 11(1)، 13-18.
17. شیبانی، حسین؛ میکاییلی، نیلوفر و نریمانی، محمد (1399). مقایسه اثربخشی درمان شناختی‌رفتاری و آموزش تنظیم هیجان بر تحریک‌پذیری، افسردگی، اضطراب، استرس و تنظیم هیجان در نوجوانان دارای اختلال بدتنظیمی خلق مخرب. روا‌ن‌شناسی بالینی، 12(2)، 41-50.
18. صالحی حیدرآباد، مجتبی؛ خسرویان، بهروز وآگشته، منصور (1393). نظام‌های مغزی رفتاری، سرسختی روان‌شناختی و تحمل ابهام در افراد سوءمصرف‌کننده مواد و افراد عادی. دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، 4(15)، 102-109.
19. طاهری، زهرا و محوی شیرازی، مجید (1398). رابطه انتظار از ازدواج و تحمل ابهام با سازگاری زناشویی زنان. پژوهشنامه زنان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 10(1)، 99-116.
20. غلامرضایی، سیمین؛ غضنفری، فیروزه و سعیدی، لیدا (1398). اثربخشی درمان‌شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر کاهش رفتارهای خوردن آشفته، درماندگی روان‌شناختی و ارزشمندی بدن در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو. مجله دیابت و متابولیسم ایران، ۱۸(۶)، 300-310.
21. قاسم‌نژاد، سیده مدینه و نوری‌زاده، مجید (1395). تعیین میزان اضطراب و افسردگی در زنان با همسران دارای اعتیاد. مجله سلامت و سالمندی خزر، ۱(۱)، 36-41.
22. قوامی، مریم؛ کاظمیان‎مقدم، کبری؛ غلامزاده جفره، مریم و شهبازی، مسعود (1402). مقایسه اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت و آموزش تنظیم هیجان بر انعطاف‌پذیری شناختی و احساس تنهایی در افراد وابسته به مواد خود معرف به سازمان بهزیستی. فصلنامه علمی اعتیادپژوهی، ۱۷(۶۷)، 153-180.
23. کرمی، رزاق، شریفی، طیبه، نیک‌خواه، محمد، و غضنفری، احمد (1398). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس بر کاهش نشخوار فکری و اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان دختر با پیگیری 60 روزه. فصلنامه علمی پژوهشی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، 7(1)، 1-9.
24. موسوی، سیده مریم؛ دشت بزرگی، زهرا؛ حیدرئی، علیرضا؛ پاشا، رضا و برنا، محمدرضا (1400). اثربخشی آموزش مثبت‌نگری بر خودشفقتی و تنظیم هیجان در مردان وابسته به مواد. پژوهش‌نامه روان‌شناسی مثبت، 7(1)، 65-76.
25. مومنی، خدامراد؛ عزیزی، صمد؛ محمد نجار، نرگس؛ احمدیان، علی؛ تقی‌پور، بهزاد و سراج محمدی، پریسا (1400). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کاهش دلزدگی زناشویی و نارسایی هیجانی زوجین در شرف طلاق. فصلنامه پژوهش‌های نوین روا‌ن‌شناختی، 16(62)، 18-31.
26. نجفی چالشتری، محبوبه؛ عسکری، پرویز؛ حیدرئی، علیرضا؛ دشت‌بزرگی، زهرا و حافظی، فریبا (1400). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر آمادگی به اعتیاد و هیجان‌‌طلبی در نوجوانان دارای والد وابسته به مواد. فصلنامه علمی اعتیادپژوهی، 15(۶۱)، 181-198.
27. نیاستی، نرجس؛ قربان شیرودی، شهره؛ خلعتبری، جواد و تیزدست، طاهر (1400). اثربخشی بسته آموزشی مبتنی بر روش‌های درمان متمرکز بر شفقت، درمان متمرکز بر هیجان و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر میزان تحمل پریشانی و تکانشگری نوجوانان دارای رفتارهای پرخاشگرانه. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 5(4)، 107-117.
28. هارون‌رشیدی، همایون؛ کاشی‌زاده، پریسا و کاظمیان‌مقدم، کبری (1399). اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی بر ادراک خود و ابراز وجود دانش‌آموزان با نارسایی یادگیری. فصلنامه کودکان استثنایی، ۲۰(۳)، 37-48.
29. یوسفی افراشته، مجید و حیدری ویری، سوگند (1401). رابطه قدرت تحمل ابهام، اعتماد، نگرش مذهبی و کیفیت زندگی با نگرش به واکسیناسیون کووید ۱۹: تحلیل نقش میانجی اضطراب سلامتی. مجله تحقیقات سلامت در جامعه، ۸(۴)، 77-90.
30. Aghakhani, N., Erghati, Z., Merghati, V., Nazari, H., Esmhoseini, G., & Zarei, A. (2018). A comparison study on family violence rate in wives with addicted and non-addicted husbands in Urmia. International journal of research in applied and basic medical sciences, 4(2),119-128.
31. American Psychiatric Association. (2022). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition, Text Revision (DSM-5-TR). Washington, DC: Auth. [DOI:10.1176/appi.books.9780890425787]
32. Benita, M., Levkovitz, L., & Roth, G. (2017). Integrative emotion regulation predicts adolescents' prosocial behavior through the mediation of empathy. Learning and instruction, 50(3), 14-20. [DOI:10.1016/j.learninstruc.2016.11.004]
33. Berking, M. (2022). The efficacy of a transdiagnostic emotion regulation skills training in the treatment of binge-eating disorder- Results from a randomized controlled tria. British clinical psychological, 61(4), 998-1018. [DOI:10.1111/bjc.12371] [PMID]
34. Burch, J. M. (2017). The Role of Emotion Regulation in the Cognitive Behavioral Treatment of Youth Anxiety and Depression. Doctoral dissertation, Fairleigh Dickinson University.
35. Cameron, D., Carroll, P., & Hamilton, K. (2018). Evaluation of an intervention promoting emotion regulation skills for adults with persisting distress due to adverse childhood experiences. Child abuse & neglect, 79, 423-433. [DOI:10.1016/j.chiabu.2018.03.002] [PMID]
36. Conner, C. (2023). Emotion regulation and executive function: Associations with depression and anxiety in autism. Research in autism spectrum disorders, 101, 102-113. [DOI:10.1016/j.rasd.2023.102103] [PMID]
37. Eisenberg, N., Spinrad, T. L., & Valiente, C. (2018). Emotion‐related self‐regulation and children's social, psychological, and academic functioning. In Diversity in harmony-Insights from psychology: Proceedings of the 31st International Congress of Psychology (pp. 268-295). [DOI:10.1002/9781119362081.ch14]
38. Elhai, J. D., Levine, J. C., O'Brien, K. D., & Armour, C. (2018). Distress tolerance and mindfulness mediate relations between depression and anxiety sensitivity with problematic smartphone use. Computers in human behavior, 84, 477-484. [DOI:10.1016/j.chb.2018.03.026]
39. Elhai, J. D., Tiamiyu, M. F., Weeks, J. W., Levine, J. C., Picard, K. J., & Hall, B. J. (2018). Depression and emotion regulation predict objective smartphone use measured over one week. Personality and individual differences, 133, 21-28. [DOI:10.1016/j.paid.2017.04.051]
40. Erwin, M. C., Mitchell, M. A., Contractor, A. A., Dranger, P., Charak, R., & Elhai, J. D. (2018). The relationship between distress tolerance regulation, counterfactual rumination, and PTSD symptom clusters. Comprehensive psychiatry, 82, 133-140. [DOI:10.1016/j.comppsych.2018.01.012] [PMID]
41. Garnefski, N., & Kraaij, V. (2016). Specificity of relations between adolescents' cognitive emotion regulation strategies and symptoms of depression and anxiety. Cognition and emotion, 23(11), 1-8.
42. Gren, J., Bobrowski, K., Ostaszewski, K., & Pisarska, A. (2019). Prevalence of psychoactive substance use among students attending youth correctional centres. Alcoholism and drug addiction/alkoholizm i narkomania, 32(4), 267-290. [DOI:10.5114/ain.2019.94016]
43. Gross J. J. (2015). Emotion regulation: current status and future prospects. Psychological inquiry, 26(1), 1-26. [DOI:10.1080/1047840X.2014.940781]
44. Gross, J. J. (2002). Emotion regulation: affective, cognitive, and social consequences. Psychophysiology, 39(3), 281-291. [DOI:10.1017/S0048577201393198] [PMID]
45. Henry, J. D., & Crawford, J. R. (2005). The Short form of the Depression Anxiety Stress Scalls (DASS-21): Construct validity and normative data in a large non-clinical sample. British journal of clinical psychology, 44, 227-239. [DOI:10.1348/014466505X29657] [PMID]
46. Hopfinger, L., Berking, M., Bockting, C. L., & Ebert, D. D. (2017). Emotion regulation protects against recurrence of depressive symptoms following inpatient care for major depressive disorder. Behavior therapy, 48(6), 739-749. [DOI:10.1016/j.beth.2017.03.003] [PMID]
47. Loevaas, M. E. S., Sund, A. M., Lydersen, S., Neumer, S. P., Martinsen, K., Holen, S., & Reinfjell, T. (2019). Does the transdiagnostic emotion intervention improve emotion regulation skills in children? Journal of child and family studies, 28, 805-813. [DOI:10.1007/s10826-018-01324-1]
48. Lovibond, P. F., & Lovibond, S. H. (1995). The structure of negative emotional states: Comparison of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) with the Beck Depression and Anxiety Inventories. Behaviour research and therapy, 33(3), 335-343. [DOI:10.1016/0005-7967(94)00075-U] [PMID]
49. Mu, G. M., Hu, Y., & Wang, Y. (2017). Building resilience of students with disabilities in China: The role of inclusive education teachers. Teaching and teacher education, 67(3), 125-134. [DOI:10.1016/j.tate.2017.06.004]
50. Parise, M., Canzi, E., Olivari, M. G., & Ferrari, L. (2019). Self-concept clarity and psychological adjustment in adolescence: The mediating role of emotion regulation. Personality and individual differences, 138, 363-365. [DOI:10.1016/j.paid.2018.10.023]
51. Parker, J. A., Saklofske, D. H., & Keefer, K. V. (2016). Giftedness and academic success in college and university: Why emotional intelligence matters. Gifted education international, 33(2), 183-194. [DOI:10.1177/0261429416668872]
52. Peng, L. (2021). A Correlative study on epistemic modal use and tolerance of ambiguity: Based on functionalist theories in second language acquisition. International journal of language and linguistics, 9(4), 169-179. [DOI:10.11648/j.ijll.20210904.15]
53. Reginsson, G. W., Ingason, A., Euesden, J., Bjornsdottir, G., Olafsson, S., & Sigurdsson, E. (2018). Polygenic risk scores for schizophrenia and bipolar disorder associate with addiction. Addiction biology, 23(1), 485-492. [DOI:10.1111/adb.12496] [PMID] [PMCID]
54. Sato, M., Fonagy, P., & Luyten, P. (2018). Rejection sensitivity and borderline personality disorder features: A mediation model of effortful control and intolerance of ambiguity. Psychiatry research, 269, 50-55. [DOI:10.1016/j.psychres.2018.08.024] [PMID]
55. Simons, J. S., & Gaher, R. M. (2005). The Distress Tolerance Scale: Development and validation of a self-report measure. Motivation and emotion, 29(2), 83-102. [DOI:10.1007/s11031-005-7955-3]
56. Veilleux, J. C. (2019). The relationship between distress tolerance and cigarette smoking: A systematic review and synthesis. Clinical psychology review, 71, 78-89. [DOI:10.1016/j.cpr.2019.01.003] [PMID]
57. Wisman, M. A. (2023). Internet-based emotion-regulation training added to CBT in adolescents with depressive and anxiety disorders: A pilot randomized controlled trial to examine feasibility, acceptability, and preliminary effectiveness. Internet interventions, 31(10596), 1-10. [DOI:10.1016/j.invent.2022.100596] [PMID] [PMCID]
58. Zeman, J. L., Dallaire, D. H., Folk, J. B., & Thrash, T. M. (2018). Maternal incarceration, children's psychological adjustment, and the mediating role of emotion regulation. Journal of abnormal child psychology, 46(2), 223-236. [DOI:10.1007/s10802-017-0275-8] [PMID] [PMCID]

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Quarterly Research on Addiction

Designed & Developed by : Yektaweb