دوره 17، شماره 68 - ( 6-1402 )                   جلد 17 شماره 68 صفحات 248-229 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tabatabaee S M, Zareie Z, Abbasi M. The Effectiveness of Attribution Retraining Intervention on Dysfunctional Attitudes and Coping Skills of Individuals Undergoing Methadone Maintenance Treatment. etiadpajohi 2023; 17 (68) :229-248
URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-2864-fa.html
طباطبایی سیدموسی، زارعی زرین، عباسی مریم. اثربخشی مداخله بازآموزی اسنادی بر نگرش‌های ناکارآمد و مهارت‌های مقابله‌ای در افراد تحت درمان نگهدارنده با متادون. فصلنامه علمی اعتيادپژوهي. 1402; 17 (68) :229-248

URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-2864-fa.html


استادیار، گروه علوم شناختی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
چکیده:   (934 مشاهده)

هدف: هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی مداخله بازآموزی اسنادی بر نگرش‌های ناکارآمد و مهارتهای مقابلهای در افراد تحت درمان نگهدارنده با متادون بود. روش: پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌آماری شامل تمامی بیماران وابسته به مواد تحت درمان با متادون مراجعه‌کننده به مراکز ترک اعتیاد شهر سمنان در سال 1397 بود. از این بین، 34 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (17 نفر) و کنترل (17 نفر) قرار گرفتند. شرکت کنندگان هر دو گروه پرسشنامه‌ نگرش ناکارآمد و پرسشنامه‌ مهارتهای مقابلهای را در پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. مداخله بازآموزی اسنادی در 7 جلسه 120 دقیقه ای با فراوانی یک جلسه در هفته بر روی گروه آزمایش اجرا شد. داده‌ها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه تفاوت معنی‌داری وجود داشت و مداخله بازآموزی اسنادی باعث بهبود نگرشهای ناکارآمد و مقابله هیجانمدار در گروه آزمایش شد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، متخصصین حوزه ی اعتیاد می‌توانند با استفاده از مداخله بازآموزی اسنادی بر بهبود نگرشهای ناکارآمد و مقابله هیجانمدار تأکید کنند.

متن کامل [PDF 516 kb]   (651 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/11/17 | پذیرش: 1402/6/20 | انتشار: 1402/7/3

فهرست منابع
1. ابراهیمی، امرالله و موسوی، سید غفور (1392). ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس نگرش‌های ناکارآمد (DAS-26) در بیماران مبتلا به اختلالات خلقی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 21(5)، 20-28.
2. ترازی، زهرا؛ خادمی اشکذری، ملوک و اخوان تفتی، مهناز (1397). اثربخشی بازآموزی اسنادی و تنظیم هیجانی بر کاهش فرسودگی تحصیلی و بهبود سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان با ناتوانی‌های یادگیری. تحقیقات علوم رفتاری، ۱۶(۲)، ۱۵۱-۱۶۱.
3. تقی‌زاده، عیسی؛ حسنی، جعفر و محمدخانی، شهرام (1399). رابطه فعالیت سیستم‌های مغزی رفتاری در بازگشت مصرف مواد با نقش میانجی‌گری بدتنظیمی هیجان. فصلنامه اعتیادپژوهی، 14(56)، 339-365.
4. خدابخشی، نیره و فروزنده، الهام (1401). مقایسه اثربخشی درمان چند وجهی لازاروس و درمان ماتریکس بر شاخص‌های درمان سوءمصرف مواد مخدر. فصلنامه اعتیادپژوهی، ۱۶(۶۳)، ۱۹۹-۲۲۲.
5. سبزواری، فاطمه؛ قاسمی، لیلا؛ صالحیان، ناهید؛ برغمی، فاطمه و عباسی، مژگان (1401). نقش دشواری در تنظیم هیجان، تمایزیافتگی خود و سبک‌های مقابله‌ای در پیش‌بینی تفکر ارجاعی در نوجوانان با سابقه مصرف مواد مخدر. فصلنامه رویش روانشناسی، 11(2)، 242-229.
6. صادقی، رضا؛ سودانی، منصور و غلام زاده جفره، مریم (1400). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش عواطف منفی و بهبود کیفیت زندگی در افراد وابسته به مواد. فصلنامه اعتیادپژوهی، ۱۵(۶۲)، ۶۱-۸۴.
7. طولابی، سعید؛ حسن‌آبادی، حمیدرضا؛ ایزانبو، بلال و رحیمی‌نژاد، سیدپیمان (1396). اثربخشی آموزش برنامه بازآموزی اسنادی بر ارزیابی‌های شناخت و رفتارهای پیشرفت دانشجویان. فصلنامه روا‌ن‌شناسی شناختی، 5(3)، 57-69.
8. عامری، نرجس (1401). روابط ساختاری طرحواره‌های ناسازگار اولیه با ولع مصرف در افراد وابسته به مواد تحت درمان نگهدارنده با متادون: نقش میانجی شفقت به خود، فصلنامه اعتیاد پژوهی، 16(66)، 70-47.
9. عرب، سکینه؛ طباطبائی، سیدموسی و بیان‌فر، فاطمه (1398). اثربخشی بازآموزی اسنادی بر سطح اضطراب امتحان و میزان کمال‌گرایی وسواس‌گونه دانش‌آموزان دختر دارای اضطراب امتحان. مجله روانشناسی بالینی، 11(2)، 41-51.
10. عزیزی قلیچی، فیروزه و صالحی، مهدیه (1400). مقایسه ویژگی‌های شخصیتی و کارکردهای اجرایی (بازداری و تصمیم‌گیری) در افراد موفق و ناموفق در ترک اعتیاد. فصلنامه اعتیادپژوهی، ۱۵(۶۲)، 323-340.
11. قربانی وناجمی، میلاد؛ اژه ای، جواد و غلامعلی لواسانی، مسعود (1398). اثربخشی بازآموزی اسنادی بر سلامت روان فرزندان طلاق پسر مقطع متوسطه اول. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 20(1)، 26-34.
12. مغانلو، مهناز و والیوند، یاسر (1401). مدل‌یابی گرایش به اعتیاد بر اساس صفات مدل پنج عاملی شخصیت با میانجی‌گری تاب‌آوری در دانشجویان. فصلنامه اعتیادپژوهی، ۱۶(۶۳)، ۲۶۷-۲۸۴.
13. منصورزاده، زهرا (1399). بررسی تأثیر بازآموزی اسنادی بر سبک اسناد و عملکرد حل مسئله در زنان. فصلنامه رویکردی نو در علوم تربیتی، 2(4)، 64-74.
14. مهدی‌پور، فرهاد (1398). اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر بهبود سبک‌های مقابله‌ای در معتادان استفاده‌کننده از متادون‌درمانی در مراکز ترک اعتیاد شهرکرد. فصلنامه دانش انتظامی، 25، 18-1
15. Alexis, C. E., Henrik, O., Jan, S., Kristina, S., & Kenneth, S. K. (2020). Socioeconomic sequelae of drug abuse in a Swedish national cohort. Drug and alcohol dependence, 212, 1079-1090. [DOI:10.1016/j.drugalcdep.2020.107990] [PMID] [PMCID]
16. Beck, A. T., Brown, G., Steer, R. A., & Weissman, A. N. (1991). Factor analysis of the dysfunctional attitude scale in a clinical population. Psychological assessment: a journal of consulting and clinical psychology, 3(3), 478-500.‌ [DOI:10.1037/1040-3590.3.3.478]
17. Bozkurt, G., Uysal, G., & Duzkaya, D. S. (2019). Examination of care burden and stress coping styles of parents of children with autism spectrum disorder. Journal of pediatric nursing, 47, 142-147. [DOI:10.1016/j.pedn.2019.05.005] [PMID]
18. Burkholder, E., Hwang, L., & Wieman, C. (2021). Evaluating the problem-solving skills of graduating chemical engineering students. Education for chemical engineers, 34, 68-77. [DOI:10.1016/j.ece.2020.11.006]
19. Clifton, R. (2014). Attributional retraining: a motivation treatment with differential psychosocial and performance benefits for failure prone individuals in competitive achievement settings. Basic and applied social psychology, 60(3), 606-627.
20. Cue, E. N., & Taylor, A. Z. (2020). Modifying harmful beliefs about academic setbacks: An attribution retraining intervention for African-American middle school students at risk for academic failure. Journal of education and development, 4(3), 30-50.‌ [DOI:10.20849/jed.v4i3.799]
21. Elena, R., Serrano, I., Alicia, E., López, M., Carmen, R. M., Rosa, E., & Mark, P. J. (2019). The behavioral inhibition and activation systems and function in patients with chronic pain. Personality and individual differences, 138(1), 56-62. [DOI:10.1016/j.paid.2018.09.021]
22. Fteiha, M., & Awwad, N. (2020). Emotional intelligence and its relationship with stress coping style. Health psychology open, 7(2), 1-9. [DOI:10.1177/2055102920970416] [PMID] [PMCID]
23. Gladden, R. M., Donnell, J., Mattson, C. L., & Seth, P. (2019). Changes in opioid-involved overdose deaths by opioid type and presence of benzodiazepines, cocaine, and methamphetamine-25 states, July-December 2017 to January-June 2018. Morbidity and mortality weekly report, 68(34), 737-356. [DOI:10.15585/mmwr.mm6834a2] [PMID] [PMCID]
24. Graham, S., & Taylor, A. Z. (2022). The power of asking why?: attribution retraining programs for the classroom teacher. Theory into practice, 61(1), 5-22.‌ [DOI:10.1080/00405841.2021.1932160]
25. Greene, T. C. (2020). Pathways to coping with extreme events: a study of the relation between cognitive flexibility and four types of rumination. Doctoral dissertation, The University of North Carolina at Charlotte.
26. Hatchel, T., & Marx, R. (2018). Understanding intersectionality and resiliency among transgender adolescents: Exploring pathways among peer victimization, school belonging, and drug use. International journal of environmental research and public health, 15(6), 1289-1300. [DOI:10.3390/ijerph15061289] [PMID] [PMCID]
27. Haynes, T. L., Perry, R. P., Stupnisky, R. H., & Daniels, L. M. (2009). A review of attributional retraining treatments: Fostering engagement and persistence in vulnerable college students. J.C. Smart (ed.) Higher education: Handbook of theory and research, 227-272. New York: Springer. [DOI:10.1007/978-1-4020-9628-0_6]
28. Helmut, H., & Baier, D. (2019). Self-control and offending in late adulthood. Investigating self-control's interaction with opportunities and criminal associations in advanced age. Journal of criminal justice, 60, 117 -129. [DOI:10.1016/j.jcrimjus.2018.09.002]
29. Kharasch, E. D., & Greenblatt, D. J. (2019). Methadone disposition: implementing lessons learned. Journal of clinical pharmacology, 59(8), 1044-1060. [DOI:10.1002/jcph.1427] [PMID] [PMCID]
30. Khodaei, A., Zare, H., Alipour, A., & Shokri, O. (2021). The effectiveness of attributional retraining program based on Crick & Dodge'social information processing model on conflict solution style, optimism and reducing of parent-adolescent conflict among mothers. Journal of family psychology, 2(2), 27-38.‌
31. Kogut, E. (2016). Adult attachment styles, self- efficacy, and causal attributional style for achievement related failures. Learning and individual differences, 50, 64-72. [DOI:10.1016/j.lindif.2016.07.001]
32. Laghi, F., Bianchi, D., Lonigro, A., Pompili, S., & Baiocco, R. (2021). Emotion regulation and alcohol abuse in second-generation immigrant adolescents: the protective role of cognitive reappraisal. Journal of health psychology, 26(4), 513-524 [DOI:10.1177/1359105318820715] [PMID]
33. Lee, J. L., Bertoglio, L. J., Guimarães, F. S., & Stevenson, C. W. (2017). Cannabidiol regulation of emotion and emotional memory processing: relevance for treating anxiety‐related and substance abuse disorders. British journal of pharmacology, 174(19), 3242-3256. [DOI:10.1111/bph.13724] [PMID] [PMCID]
34. McKEE, S. A., Hinson, R. E., Wall, A. M., & Spriel, P. (1998). Alcohol outcome expectancies and coping styles as predictors of alcohol use in young adults. Addictive behaviors, 23(1), 17-22.‌ [DOI:10.1016/S0306-4603(97)00008-7] [PMID]
35. Morris, M. (2013). A naturalistic investigation into the effectiveness of an attributional retraining program for academic performance. Social sciences directory, 2(2),16-30. [DOI:10.7563/SSD_02_02_02]
36. Parker, P. C., Chipperfield, J. G., Hamm, J. M., Perry, R. P., Krylova, M. V., Chuchmach, L. M., & Hladkyj, S. (2022). Attributional retraining: Promoting psychological wellbeing in older adults with compromised health. frontiers in sports and active living, 4(949501), 1-7.‌ [DOI:10.3389/fspor.2022.949501] [PMID] [PMCID]
37. Richey, R. F. (2018). The perceptions of certified personal trainers on the value of attributional retraining: A case study. Doctoral dissertation, California University of Pennsylvania.
38. Robinson, D., & Walsh, F. C. (1994). Silver removal from an X-ray fixer solution by means of a potentiostatically-controlled rotating cylinder electrode. The Journal of Photographic Science, 42(6), 182-192.‌ [DOI:10.1080/00223638.1994.11738599]
39. Sadock, B. J., & Sadock, V. A. (2016). Kaplan and Sadock's comprehensive textbook of psychiatry (10th ed., vol. 1). Philadelphia: Lippincott/Williams & Wilkins.
40. Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2014). Using multivariate statistics (New International Edition ed. Vol. 6). Edinburgh Gate, Harlow, Essex CM20 2JE: Pearson Education.‌
41. Tai, H. C., Pan, M. Y., & Lee, B. O. (2016). Effects of attributional retraining on writing performance and perceived competence of Taiwanese university nursing students. Nurse education today, 44, 66-73.‌ [DOI:10.1016/j.nedt.2016.05.008] [PMID]
42. Wang, C., Zhang, J., Li, J., Zhang, N., & Zhang, Y. (2011). Attribution retraining group therapy for outpatients with major depression disorder, generalized anxiety disorder, and obsessive-compulsive disorder: a pilot study. Journal of biomedical research, 25(5), 348-355.‌ [DOI:10.1016/S1674-8301(11)60046-8] [PMID]
43. Wang, C., Zhang, N., Zhang, Y. L., Zhang, J., Yang, H., & Timothy, T. C. (2013). Comparison of the neurobiological effects of attribution retraining group therapy with those of selective serotonin reuptake inhibitors. Brazilian journal of medical and biological research, 46, 318-326.‌ [DOI:10.1590/1414-431X20122658] [PMID] [PMCID]
44. Weiner, B. (2018). The legacy of an attribution approach to motivation and emotion: A no-crisis zone. Motivation science, 4(1), 4-14. [DOI:10.1037/mot0000082]
45. Weissman, A. N., & Beck, A. T. (1978). Development and validation of the Dysfunctional Attitude Scale: A preliminary investigation.‌
46. World Health Organization (2018). Global Status Report on Alcohol and Health. Geneva, Switzerland: World Health Organization.
47. Wu, M., Wu, Y., Wan, Y., Zeng, Y., Tang, X., & Wang, L. (2015). Effects of attribution retraining on the perceived career barriers of undergraduate nursing students. International journal of nursing sciences, 2, 99-104. [DOI:10.1016/j.ijnss.2015.01.009]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی اعتیادپژوهی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Quarterly Research on Addiction

Designed & Developed by : Yektaweb