دانشیار، گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده: (934 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر توانمندسازی روانی-اجتماعی بر تحمل آشفتگی در دانش آموزان با آمادگی به اعتیاد انجام گرفت. روش: مطالعه حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان پسر هنرستانهای شهر چالوس در سال تحصیلی 1397-1396 تشکیل دادند. از این بین، 40 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و به صورت تصادفی دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش، 8 جلسه 90 دقیقهای برنامه توانمندسازی روانی-اجتماعی را دریافت نمود. دادهها از طریق پرسشنامه آمادگی به اعتیاد و مقیاس تحمل آشفتگی جمعآوری شد. دادهها با روش تحلیل کوواریانس تکمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که توانمندسازی روانی-اجتماعی بر تحمل آشفتگی در دانش آموزان با آمادگی به اعتیاد تأثیر معناداری داشت و باعث افزایش معنادار تحمل آشفتگی در دانشآموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد. نتیجهگیری: می توان اینگونه نتیجهگیری کرد که توانمندسازی روانی-اجتماعی در افزایش تحمل آشفتگی دانشآموزان با آمادگی به اعتیاد نقش مهمی دارد و باعث افزایش تحمل آشفتگی در این گروه از دانشآموزان میگردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/10/16 | پذیرش: 1402/3/1 | انتشار: 1402/3/19