دوره 17، شماره 69 - ( 9-1402 )                   جلد 17 شماره 69 صفحات 216-201 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kheftan P, Bahrami M, Eghlima M, Karimi Nasr N. The Effectiveness of Positivism Group Training in Changing Attitudes towards Drugs in At-Risk Male Adolescents. etiadpajohi 2023; 17 (69) :201-216
URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-2741-fa.html
خفتان پروانه، بهرامی منصوره، اقلیما مصطفی، کریمی نصر نازنین. اثربخشی آموزش گروهی مثبت نگری بر تغییر نگرش به مواد مخدر در نوجوانان پسر در معرض خطر. فصلنامه علمی اعتيادپژوهي. 1402; 17 (69) :201-216

URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-2741-fa.html


کارشناس ارشد، گروه مددکاری اجتماعی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
چکیده:   (761 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی مثبت­­ نگری بر تغییر نگرش به مواد مخدر در نوجوانان پسر در معرض خطر انجام شد. روش: مطالعه حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش ­آزمون-پس­ آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی نوجوانان پسر در معرض خطر ساکن مناطق حاشیه شهر کرمانشاه در سال 1400 بود. از این بین، 30 نفر به روش نمونه ­گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. شرکت ­کنندگان هر دو گروه پرسشنامه نگرش­سنج مواد مخدر را در پیش ­آزمون و پس ­آزمون تکمیل کردند. آموزش گروهی مثبت ­نگری در 8 جلسه­ 90 دقیقه­ای با فراوانی یک جلسه در هفته بر روی گروه آزمایش اجرا شد. داده‌ها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تجزیه‌ و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد آموزش گروهی مثبت­‌نگری بر مؤلفه‌های نگرش به مواد مخدر (اثرات، خطرات، و مصرف مواد) تأثیر مثبت داشت و باعث کاهش نگرش مثبت به مواد مخدر در بین شرکت‌کنندگان گروه آزمایش ‌شد. نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر می‌توان از آموزش مثبت‌نگری به‌عنوان شیوه‌ی مؤثری برای کاهش نگرش مثبت نسبت به مواد مخدر در نوجوانان در معرض خطر استفاده نمود. بنابراین، پیشنهاد می‌شود آموزش مثبت ­نگری در لیست برنامه‌های پیشگیری اولیه از اختلال مصرف مواد در مدارس، دانشگاه‌ها، و مراکز آموزشی قرار گیرد
متن کامل [PDF 417 kb]   (391 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/1/19 | پذیرش: 1402/10/5 | انتشار: 1402/10/16

فهرست منابع
1. احقر، قدسی (1394). طرح ملی بررسی میزان شیوع مصرف مواد مخدر و روان گردان‌ها در دانش آموزان دوره متوسطه دوم و هنرستان‌های استان‌های کشور. دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری.
2. باقری، حسین (1392). اثر بخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر تغییر نگرش نسبت به سوء مصرف مواد در بین دانش¬آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان بجنورد. پایان¬نامه کارشناسی ارشد توانبخشی، دانشگاه آزاد اسلامی قوچان.
3. برخوری، حمید؛ رفاهی، ‌ژاله و فرحبخش، کیومرث (1388). اثربخشی آموزش مهارت¬های مثبت-اندیشی به شیوه گروهی بر انگیزه پیشرفت، عزت¬نفس و شادکامی دانش¬آموزان پسر پایه اول دبیرستان شهر جیرفت. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 5(2)، 131-144.‎
4. بستامی، علیرضا؛ دالوندی، اصغر؛ خانکه، حمیدرضا؛ بستامی، معصومه و پاشایی ثابت، فاطمه (1395). بررسی تاثیر آموزش مهارت¬های تاب¬آوری بر تغییر نگرش نسبت به مواد مخدر در دانش¬آموزان مقطع راهنمایی شهر خرم آباد. پژوهش توانبخشی در پرستاری، 2(3 )، 40-48.
5. پیرنیا، بیژن؛ منصور، ستاره؛ حاج صادقی، زهرا؛ رحمانی، سهیلا؛ پیرخائفی، علیرضا و سلیمانی، علی اکبر (1395). مقایسه اثربخشی الگوهای درمان فراشناختی و مثبت‌گرا بر شاخص ولع مصرف در مردان معتاد به داروهای محرک. سلامت جامعه، 10(2 )، 42-51.
6. جباری، مهسا؛ شهیدی، شهریار و موتابی، فرشته (1393). اثربخشی مداخله مثبت¬نگر گروهی در کاهش نگرش¬های ناکارآمد و افزایش میزان شادکامی دختران نوجوان. روان شناسی بالینی، 6(2)، 65-74.
7. خدادادی، طاهره و جایروند، حمداله (۱۳۹۶). تعیین رابطه بین سرمایه اجتماعی با گرایش به اعتیاد در دانش¬آموزان پسر متوسطه شهرستان دره شهر. هشتمین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران، شرکت همایشگران مهر اشراق.
8. دلاور، علی (1399). روش تحقیق در روان‌شناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات ویرایش.
9. دلاور، علی؛ علیزاده، ابراهیم و رضایی، علی محمد (1383). ساخت و استانداردسازی آزمون نگرش-سنج به مواد مخدر و تعیین رابطه بیان مؤلفه¬های فردی و خانوادگی با آن برای دانش¬آموزان مقطع متوسطه شهر تهران. تعلیم و تربیت، 79(20)، 51-76.‎
10. دهناشی لاطان، تاجماه و ستاری، مریم (1399). اثربخشی روان¬درمانی مثبت‌نگر بر نگرش‌های ناکارآمد دانش‌آموزان دختر دارای اختلال اضطراب فراگیر. توانمند سازی کودکان استثنایی، 11(3 )، 63-75.
11. رحیمی، سحر (1394). اثربخشی مداخلات روان‌شناسی مثبت‌گرا بر نگرش‌های ناکارآمد و تاب‌آوری بیماران زن مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس شهر کرمانشاه. پایان¬نامه کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه علامه طباطبائی.
12. زاهدی اصل، محمد و لطفی، شوش (1391). بررسی عوامل موثر بر شکل¬گیری نگرش جوانان (29تا 18) به مواد اعتیادآور. فصلنامه علوم اجتماعی، 58(3)، 33-58.
13. سارافینو، ادوارد پ (1399). روان شناسی سلامت. ترجمه فروغ شفیعی، اله میرزایی، حسن افتخار اردبیلی، غلامرضا گرمارودی، سید علی احمدی ابهری، علی منتظری مقدم، پریوش قوامیان، ابوالقاسم جزایری، سید مهدی نورایی، ابوالحسن ندیم. تهران : رشد. (تاریخ انتشار به زبان اصلی،1940).
14. طهماسبی، مریم (1399). اثربخشی مثبت‌اندیشی بر کاهش نگرش ناکارآمد، جهت‌گیری زندگی و مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه. پایان¬نامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره گرایش دانشگاه محقق اردبیلی.
15. عنایت، حلیمه و غفاری، داریوش (1398). مطالعه پديدارشناسانه بسترهاي اعتياد به مواد مخدر در زنان. فصلنامه اعتياد پژوهي، 13(5)، 32-50.
16. قطبی نژادبهرآسمانی، اورانوس و حسنی راد مرجان (1399). مقایسه اثربخشی روان درمانگری مثبت¬نگر گروهی و روان نمایشگری بر افزایش نگرش معنوی در زنان مبتلا به درد مزمن. مجله روان شناسی، 24(1)، 75-90.
17. کاظمی، معصومه و خوش روش، وحید (1397). تاثیر آموزش روانشناسی مثبت¬نگر بر نگرش به مواد و کیفیت زندگی معتادان وابسته به شیشه کلینیک¬های منطقه دو کرج. ششمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی، روانشناسی و مشاوره ایران.
18. کرمی، امیر (1397). بررسی تاثیر افکار خودآیند منفی و عزت¬نفس بر استعداد اعتیاد در دانش¬آموزان پسر. مجله رویش روان¬شناسی، 7(7)، 51-61.
19. محمدی جلالی فراهانی، مجتبی؛کرمی، حمیدرضا؛ رسولی، ندا؛ رسولی، مجید و فضلی، مهدی (1393). بررسی عوامل موثر در گرایش دانش‌آموزان دوره متوسطه به سوءمصرف مواد مخدر و راه‌های پیشگیری از آن. فصلنامه علمی مطالعات مبارزه با مواد مخدر، 6(2021)، 63-78.
20. ممیز، احمدرضا؛ گلشنی، علیرضا و طالبیان، محمد حسن (1400). نقش سیاست¬گذاری آموزشی در تغییر آگاهی و نگرش (درک خطر) نوجوانان و جوانان در پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر. فصلنامه اعتيادپژوهي، 15(61)، 119-149.
21. موسوی، سیده مریم؛ دشت بزرگی، زهرا؛ حیدرئی، علیرضا؛ پاشا، رضا و برنا، محمدرضا (1400). اثربخشی آموزش مثبت‌نگری بر خودشفقتی و تنظیم هیجان در مردان وابسته به مواد. پژوهش نامه روانشناسی مثبت، 7(1)، 65-76.
22. موسی‌پور، میترا؛ بیگی، زهرا؛ کیوانفر، آیدا و نایب دربان، نسیم (1401). اثربخشی درمان مثبت‌نگر بر آشفتگی روان‌شناختی و گرایش به اعتیاد در سربازان مصرف‌کننده مواد. فصلنامه روانشناسی نظامی، 13(50)، 166-185.
23. مهرآفرید، معصومه؛ خاکپور، مسعود؛ جاجرمی، محمود و علیزاده موسوی، ابراهیم (1394). تأثیر آموزش مثبت‌اندیشی بر سخت‌رویی، تاب‌آوری و فرسودگی شغلی زنان پرستار. آموزش پرستاری، ۴(۱)، 72-83.
24. میرزایی علویجه، مهدی؛ نصیرزاده، مصطفی؛ اسلامی، احمدعلی؛ شریفی راد، غلامرضا و حسن زاده، اکبر (1392). تاثیر عملکرد خانواده در وابستگی جوانان به مواد مخدر صنعتی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 1(2)، 19-30.
25. نیک منش، زهرا و زندوکیلی، مریم (1394). تأثیر آموزش مثبت‌نگری بر کیفیت زندگی، افسردگی، اضطراب و استرس بزهکاران نوجوان. پژوهش نامه روانشناسی مثبت، 1(2)، 53-64.
26. Bekhet, A. K. (2017). Positive thinking training intervention for caregivers of persons with autism: establishing fidelity. Archives of Psychiatric Nursing, 31(3), 306-310. [DOI:10.1016/j.apnu.2017.02.006] [PMID]
27. Dennhardt, A. A., & Murphy, J. G. (2013). Prevention and treatment of college student drug use. A review of the literature. Addictive Behavior, 38(10), 2607-2618. [DOI:10.1016/j.addbeh.2013.06.006] [PMID]
28. Ford, B. Q., Dmitrieva, J. O., Heller, D., Chentsova-Dutton, Y., Grossmann, I., Tamir, M., & Mauss, I. B. (2015). Culture shapes whether the pursuit of happiness predicts higher or lower well-being. Journal of Experimental Psychology: General, 144(6), 1053-1062. [DOI:10.1037/xge0000108] [PMID] []
29. Hanson, K. (2019). Positive psychology for overcoming symptoms of depression: A pilot study exploring the efficacy of a positive psychology self-help book versus a CBT self-help book. Behavioural and cognitive psychotherapy, 47(1), 95-113. [DOI:10.1017/S1352465818000218] [PMID]
30. Kadam, M., Sinha, A., Nimkar, S., Matcheswalla, Y., & De Sousa, A. (2017). A comparative study of factors associated with relapse in alcohol dependence and opioid dependence. Indian Journal of Psychology Medicine, 39, 627-633. [DOI:10.4103/IJPSYM.IJPSYM_356_17] [PMID] []
31. Kuss, D. J., & Griths, M. D. (2017). Social networking sites and addiction: Ten lessons learned. International Journal of Environmental Research and Public Health, 14, 311-333. [DOI:10.3390/ijerph14030311] [PMID] []
32. Lyubomirsky, S., & Layous, K. (2013). How do simple positive activities increase wellbeing? Current Directions in Psychological Science, 22(1), 57-62. [DOI:10.1177/0963721412469809]
33. Morley, S. (2015). Single cases are complex: Illustrated by Flink et al. Happy despite pain: a pilot study of a positive psychology intervention for patients with chronic pain. Scandinavian Journal of Pain, 7(1), 55-57. [DOI:10.1016/j.sjpain.2015.02.004] [PMID]
34. Peters, R. D., & McMahon, T. (2009). Preventing Childhood Disorders, substance Abuse and Delinquency. Landon, New Delhi: Sage publications.
35. Romo-González, T., Ehrenzweig, Y., Sánchez-Gracida, O. D., Enríquez-Hernández, C. B., López-Mora, G., Martínez, A. J., & Larralde, C. (2013). Promotion of individual happiness and wellbeing of students by a positive education intervention. Journal of behavior, health & social issues, 5(2), 79-102. [DOI:10.22201/fesi.20070780.2013.5.2.42302]
36. Savolainen, I., Sirola, A., Kaakinen, M., & Oksanen, A. (2019). Peer group identification as determinant of youth behavior and the role of perceived social support in problem gambling. Journal of gambling studies, 35, 15-30.‏ [DOI:10.1007/s10899-018-9813-8] [PMID] []
37. Seligman, M. E. (2019). Positive psychology: A personal history. Annual Review of Clinical Psychology, 15(1), 1-23. [DOI:10.1146/annurev-clinpsy-050718-095653] [PMID]
38. Seligman, M. E., & Csikszentmihalyi, M. (2014). Positive psychology: An introduction. Netherlands: Springer. [DOI:10.1007/978-94-017-9088-8_18]
39. Seligman, M. E., Rashid, T., & Parks, A. C. (2006). Positive psychotherapy. American psychologist, 61(8), 774-790.‏ [DOI:10.1037/0003-066X.61.8.774] [PMID]
40. Sergeant, S., & Mongrain, M. (2014). An online optimism intervention reduces depression in pessimistic individuals. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 13, 157-165. [DOI:10.1037/a0035536] [PMID]
41. Thombs, D. L., & Osborn, C. J. (2019). Introduction to addictive behaviors. New York: The Guilford Press.
42. UNODC Research (2017). World Drug Report. Retrieved from United Nation Office on Drugs and Crime.
43. UNODC Research (2019). World Drug Report. Retrieved from United Nation Office on Drugs and Crime.
44. Wing Lo, T., Yeung, J., & Tam, C. (2020). Substance Abuse and Public Health: A Multilevel Perspective and Multiple Responses. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(7), 2610-2626. [DOI:10.3390/ijerph17072610] [PMID] []

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی اعتیادپژوهی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Quarterly Research on Addiction

Designed & Developed by : Yektaweb