mohammadi soltanAbadi A, Mottaghi Dastenai S, Kordi Ardakani E. The Effectiveness of Acceptance and Commitment Education with an Attitude of Islamic Concepts on Impulsive Decision Making and Cognitive Flexibility of Women Drug Users. etiadpajohi 2022; 16 (63) :309-334
URL:
http://etiadpajohi.ir/article-1-2610-fa.html
محمدی سلطان آبادی آرزو، متقی دستنائی شکوفه، کردی اردکانی احسان. اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد با نگرش به منابع اسلامی بر تصمیم گیری تکانشی و انعطافپذیری شناختی زنان مصرف کننده مواد. فصلنامه علمی اعتيادپژوهي. 1401; 16 (63) :309-334
URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-2610-fa.html
استادیار، گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران
چکیده: (891 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد با تأکید بر مفاهیم اسلامی بر تصمیمگیری تکانشی و انعطافپذیری شناختی زنان معتاد بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمام زنان مصرف کننده مواد مراجعهکننده به کلینیکهای ترک اعتیاد شهر مشهد در سال 1397 بود که 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایابی شدند. گروه آزمایش 8 جلسه درمان پذیرش و تعهد با نگرش به منابع اسلامی دریافت کردند. داده ها با استفاده از پرسشنامههای تکانشگری و انعطاف پذیری شناختی جمع آوری و با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تجزیه وتحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد با نگرش به منابع اسلامی موجب افزایش معنی دار انعطاف پذیری شناختی و کاهش تصمیم گیری تکانشی در شرکت کنندگان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد و این نتایج در پیگیری 2 ماهه نیز پایدار ماندند. نتیجه گیری: این پژوهش، حمایتی تجربی برای درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با نگرش به منابع اسلامی، برای کاهش تصمیمگیری تکانشی و افزایش انعطافپذیری شناختی زنان معتاد فراهم میکند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/3/23 | پذیرش: 1401/3/10 | انتشار: 1401/3/23