دوره 15، شماره 61 - ( 8-1400 )                   جلد 15 شماره 61 صفحات 260-241 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

jarahi S, Madahi M, Godarzi M. The Comparison of the Effects of Choice Theory Therapy and Behavioral Activation Therapy with and without Guided Mental Imagery on Resilience in Substance-Dependent Adolescents. etiadpajohi. 2021; 15 (61) :241-260
URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-2487-fa.html
جراحی شیما، مداحی محمد ابرهیم، گودرزی محمود. مقایسه تاثیر درمان نظریه انتخاب و درمان فعال ساز رفتاری با و بدون تصویرسازی ذهنی هدایت شده بر تاب آوری در نوجوانان وابسته به مواد. فصلنامه علمی اعتيادپژوهي. 1400; 15 (61) :260-241

URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-2487-fa.html


دانشجوی دکترای مشاوره، گروه مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، سنندج، ایران.
چکیده:   (209 مشاهده)
هدف: هدف تحقیق حاضر مقایسه تاثیر درمان نظریه انتخاب و درمان فعال ­ساز رفتاری با و بدون تصویرسازی ذهنی هدایت شده بر تاب­ آوری در نوجوانان وابسته به مواد بود. روش: روش پژوهش حاضر نیمه­ آزمایشی با طرح پیش­ آزمون-پس ­آزمون با گروه کنترل بود. نمونه تحقیق شامل 60 نفر از نوجوانان وابسته به مواد بودکه به صورت نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در گروه ­های آزمایش اول (درمان نظریه انتخاب، 15 نفر)، آزمایش دوم (درمان فعال ­ساز رفتاری بدون تصویرسازی ذهنی هدایت شده، 15 نفر)، آزمایش سوم (درمان فعال‌ ­ساز رفتاری با تصویرسازی ذهنی هدایت شده، 15 نفر)، و کنترل (15 نفر) گماشته شدند. شرکت­ کنندگان هر چهار گروه مقیاس تاب آوری کونور-دیویدسون را تکمیل کردند. داده­ ها با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازه ­گیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: نتایج نشان داد بین تاثیر درمان نظریه انتخاب و درمان فعال ­ساز رفتاری با و بدون تصویرسازی ذهنی هدایت شده بر افزایش تاب­ آوری در نوجوانان وابسته به مواد تفاوت معناداری وجود داشت، به طوری که درمان فعال ­‌ساز رفتاری با تصویرسازی ذهنی هدایت شده نسبت به درمان نظریه انتخاب و درمان فعال ­ساز رفتاری بدون تصویرسازی ذهنی هدایت شده بر افزایش تاب­ آوری در نوجوانان وابسته به مواد اثربخشی بیشتری داشت. نتیجه‌گیری: در کل، می ­توان گفت که درمان فعال ­ساز رفتاری با تکنیک تصویرسازی ذهنی روش موثرتری بر افزایش تاب ­آوری در نوجوانان وابسته به مواد است.
متن کامل [PDF 462 kb]   (107 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/8/10 | پذیرش: 1399/10/20 | انتشار: 1400/9/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی اعتیادپژوهی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Scientific Quarterly Research on Addiction

Designed & Developed by : Yektaweb