دانشیار، گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده: (2915 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر تاب آوری در دانش آموزان با به آمادگی به اعتیاد بود. روش: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان مدارس دورهی متوسطهی دوم شهر ملایر در سال تحصیلی 1395-1394 تشکیل دادند. از میان آنها، یک مدرسه به صورت در دسترس انتخاب و تعداد 300 نفر از دانش آموزان این مدرسه توسط پرسش نامهی آمادگی اعتیاد غربال شدند. سپس، 34 دانشآموز که نمره ی بالاتر از نقطه ی برش کسب کردند و دارای آمادگی به اعتیاد بالا بودند، انتخاب و در گروه آزمایش (17 نفر) و گروه کنترل (17 نفر) به صورت تصادفی جایگزین شدند. شرکتکنندگان گروه آزمایش، 12 جلسه برنامهی مهارتهای زندگی را دریافت نمودند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامهی تاب آوری استفاده شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تکمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی بر تاب آوری در دانش آموزان با آمادگی به اعتیاد اثربخش بود و این برنامه آموزشی باعث افزایش معنادار تاب آوری در دانش آموزان با آمادگی به اعتیاد گروه آزمایش نسبت به دانش آموزان با آمادگی به اعتیاد در گروه کنترل شد. نتیجهگیری: می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای زندگی نقش مهمی در افزایش تابآوری در دانشآموزان با آمادگی به اعتیاد دارد و آموزش این مهارتها میتواند باعث افزایش تابآوری در دانش آموزان با آمادگی به اعتیاد شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/6/30 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/11/23