alaei khorayem S, Basharpoor S, hajloo N, narimani M. Designing and Testing a Model of Familial and Individual Factors of Substance Use Tendency in University Students. etiadpajohi 2021; 15 (59) :111-138
URL:
http://etiadpajohi.ir/article-1-2427-fa.html
علائی خرایم سارا، بشرپور سجاد، حاجلو نادر، نریمانی محمد. طراحی و آزمون الگویی از پیشایندهای خانوادگی و فردی گرایش به مصرف مواد در دانشجویان. فصلنامه علمی اعتيادپژوهي. 1400; 15 (59) :111-138
URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-2427-fa.html
گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده: (2685 مشاهده)
هدف: این تحقیق با هدف طراحی و آزمون الگویی از پیشایندهای خانوادگی (الگوی ارتباطی خانواده شامل ﺟﻬتﮔﯿﺮی گفت و شنود و ﺟﻬتﮔﯿﺮی همنوایی، تعارضات خانوادگی و مذهبی بودن والدین) و فردی (عزت نفس، خودکارآمدی و تابآوری) گرایش به مصرف مواد در دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی انجام شد. روش: مطالعه حاضر توصیفی-همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 1397-1398 بود. از بین این جامعه، 347 نفر به شیوه نمونه گیری خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسش نامه الگوی ارتباطات خانواده، خرده مقیاس تعارضات خانوادگی، پرسش نامه مذهبی بودن والدین، مقیاس عزت نفس، پرسش نامه ﺳﺮﻣﺎیﻪ روان شناختی و ﻣﻘﯿﺎس ﭘﺬیﺮش اﻋﺘﯿﺎد استفاده شد. دادهها با روشهای همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: جهتگیری گفت و شنود، جهتگیری همنوایی، تعارضات خانوادگی، عزت نفس و خودکارآمدی اثرات مستقیم معناداری بر گرایش به مصرف مواد داشتند، اما مذهبی بودن والدین و تابآوری اثرات مستقیم معناداری بر گرایش به مصرف مواد نداشتند. عزت نفس در رابطه بین جهتگیری گفت و شنود، جهت گیری همنوایی، تعارضات خانوادگی و مذهبی بودن والدین با گرایش به مواد نقش میانجی داشت. خودکارآمدی در رابطه بین مذهبی بودن والدین و گرایش به مصرف مواد دارای نقش میانجی بود، اما تابآوری در زمینه این روابط دارای نقش میانجی نبود. نتیجهگیری: در مجموع مدل ارائه شده در تحقیق از برازش قابل قبول و مناسب برخوردار بود و میتواند به عنوان الگویی مناسب در طراحی و تدوین برنامههای پیشگیرانه برای گرایش به مصرف مواد مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/5/22 | پذیرش: 1399/11/19 | انتشار: 1400/2/2