fazelpoor A, naderi F. The Effectiveness of Religious Belief-Based Prevention Skills Training on Flexibility of Action, Emotional, Social, and Educational Adjustment in High-Risk Drug Abuse Students of Second of High School. etiadpajohi 2019; 13 (53) :217-234
URL:
http://etiadpajohi.ir/article-1-1978-fa.html
فاضل پور اباذر، نادری فرح. اثر بخشی آموزش مهارت های پیشگیری مبتنی بر باورهای دینی بر انعطاف پذیری کنشی، سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی دانش آموزان در معرض خطر سوءمصرف مواد مخدر دوره دوم متوسطه. فصلنامه علمی اعتيادپژوهي. 1398; 13 (53) :217-234
URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-1978-fa.html
گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز، اهواز، ایران
چکیده: (3240 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثر بخشی آموزش مهارت های پیشگیری مبتنی بر باورهای دینی بر انعطاف پذیری کنشی، سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی دانش آموزان در معرض خطر سوءمصرف مواد مخدردوره دوم متوسطه شهر اهواز انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری پژوهش شامل دانش آموزان در معرض خطر سوءمصرف مواد مخدر دوره دوم متوسطه شهر اهواز بود که در سال تحصیلی 97-96 مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه شامل 80 نفر دانش آموز بود که به شیوه ی نمونه گیری خوشه ای تصادفی چند مرحله ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (40 نفر) و کنترل (40 نفر) گمارش شدند. گروه آزمایش به میزان 17 جلسه آموزش مهارت های پیشگیری مبتنی بر باورهای دینی را دریافت کردند. به منظور جمع آوری داده ها از مقیاس انعطاف پذیری کنشی کانر- دیویدسون و پرسشنامه سازگاری دانش آموزان دبیرستانی سینها و سینگ استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد در متغیرهای انعطاف پذیری کنشی، سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی بین گروه آزمایش و کنترل تفاوت وجود دارد. نتیجه گیری: آموزش مهارت های پیشگیری مبتنی بر باورهای دینی می تواند به عنوان یک شیوه مداخله پیشگیرانه مناسب به کار گرفته شود.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/11/2 | پذیرش: 1398/5/8 | انتشار: 1398/10/1