Aazam Y, Sohrabi F, Borjal A, Chopan H. The Effectiveness of Teaching Emotion Regulation Based on Gross Model in Reducing Impulsivity in Drug-Dependent People. etiadpajohi 2014; 8 (30) :127-141
URL:
http://etiadpajohi.ir/article-1-648-fa.html
اعظمی یوسف، سهرابی فرامرز، برجعلی احمد، چوپان حامد. اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس بر کاهش تکانشگری در افراد وابسته به مواد مخدر. فصلنامه علمی اعتيادپژوهي. 1393; 8 (30) :127-141
URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-648-fa.html
چکیده: (12836 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس بر کاهش تکانشگری در افراد وابسته به مواد مخدر انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع روشهای آزمایشی است که از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه پژوهش عبارت بود از: کلیه معتادانی که در سال 92-1391 به کلینیکهای ترک اعتیاد شهرستان مریوان مراجعه کرده بودند. تعداد 30 نفر از افراد وابسته به مواد با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و به تصادف به یکی از گروههای آزمایش و کنترل تخصیص یافتند. یافتهها: نتایج نشان دادند که آموزش تنظیم هیجان میتواند در کاهش علائم تکانشگری در افراد وابسته به مواد موثر باشد. نتیجهگیری: با توجه به اینکه افراد وابسته به مواد بیشتر در معرض هیجانات منفی قرار دارند بنابراین، در چنین موقعیتهایی احتمالا بدون برنامه و به صورت تکانشی عمل میکنند. بنابراین، آموزش تنظیم هیجان به این افراد می-تواند میزان کنترل آنها را در چنین موقعیتهایی بالا ببرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1393/9/17 | پذیرش: 1393/9/17 | انتشار: 1393/9/17