Zarrin Kelk H. Effectiveness of Resiliency Components Education on Reduction of Addiction Vulnerability Level and Changing Attitude Towards Substance Use in High School Students. etiadpajohi 2009; 3 (11) :115-138
URL:
http://etiadpajohi.ir/article-1-423-fa.html
زرین کلک حمیدرضا. اثر بخشی آموزش مؤلفههای تابآوری برکاهش آسیبپذیری نسبت به اعتیاد و تغییر نگرش دانشآموزان نسبت به مصرف مواد. فصلنامه علمی اعتيادپژوهي. 1388; 3 (11) :115-138
URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-423-fa.html
دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده: (319508 مشاهده)
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مؤلفههای تابآوری بر کاهش آسیبپذیری نسبت به اعتیاد و تغییر نگرش دانشآموزان نسبت به مصرف مواد بود. روش: طرح این پژوهش، آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. نمونه این پژوهش 50 نفر بودند که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی از اعضای جامعه که کلیه دانشآموزان پسر سال اول دبیرستان ساکن در حومه تهران (کرج، اسلام شهر، بومهن، رودهن و شهرری) بودند، انتخاب شدند. سپس با استفاده از روش گمارش تصادفی نیمی از آنها (25 نفر) به گروه آزمایش و نیمی دیگر (25 نفر) به گروه کنترل تخصیص داده شدند. ابزار این پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه نگرش نسبت به مصرف مواد مخدر و مقیاس آسیبپذیری نسبت به اعتیاد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس و آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و کنترل در نمره کلی نگرش نسبت به مواد مخدر و خرده مقیاسهای آزمون اعتیاد پذیری وجود دارد. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه در مورد تأثیر برنامه آموزش مؤلفههای تابآوری بر کاهش سطح اعتیاد پذیری و ایجاد نگرش منفی در دانشآموزان نسبت به مصرف مواد با نتایج پژوهشهای قبلی همخوانی دارد. بنابراین، نتایج به دست آمده از این پژوهش اثر بخشی برنامه آموزش مؤلفههای تابآوری را در پیشگیری از سوء مصرف مواد به اثبات میرساند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1393/3/11 | پذیرش: 1393/3/11 | انتشار: 1393/3/11