Alaee R,  Kadivar P,  Mohammadkhani S,  Sarami G,  Alaee S.  The Prevalence of Tobacco, Hubble-Bubble, Alcoholic Drinks, Drugs, and Stimulants among High-School Students .  etiadpajohi 2011; 5 (18) :99-114
URL: 
http://etiadpajohi.ir/article-1-356-fa.html     
                     
                    
                    علایی خرایم رقیه،  کدیور پروین،  محمدخانی شهرام،  صرامی غلامرضا،  علایی خرایم سارا. میزان شیوع مصرف سیگار، قلیان، مشروبات الکلی و مواد مخدر و محرک در میان دانشآموزان دبیرستانی.  فصلنامه علمی اعتيادپژوهي. 1390; 5 (18) :99-114
URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-356-fa.html
     
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    دانشگاه تربیت معلم تهران 
                    
                    
                    چکیده:       (23425 مشاهده)
                    
                    
                    مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان شیوع مصرف سیگار، قلیان، مشروبات الکلی و مواد مخدر و محرک و عوامل مرتبط با آن در میان دانشآموزان دبیرستانی شهر کرج در سال 1389 انجام شد. روش: این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی-مقطعی است. شرکتکنندگان پژوهش شامل 447 انش-آموز دبیرستانی دختر و پسر شهر کرج بود که به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. از پرسشنامه بررسی وضعیت مصرف مواد و پرسشنامه عوامل خطرساز و حفاظت کننده مصرف مواد برای جمعآوری دادههای پژوهش استفاده شد. یافتهها: براساس نتایج بهدست آمده 57% از دانشآموزان مورد مطالعه گزارش کردند که حداقل یک بار در طول عمر یک نوع ماده شامل سیگار، قلیان، مشروبات الکلی و سایر مواد را امتحان کردهاند. میزان مصرف انواع مواد سبک بهترتیب شیوع شامل قلیان، سیگار، مشروبات الکلی و مواد سنگین شامل قرصاکستازی و تریاک، حشیش، شیشه و کراک و هروئین بهدست آمد.
نتیجهگیری: مواد سبک شامل قلیان، سیگار و مشروبات الکلی شایعترین مواد مورد مصرف در بین دانشآموزان دبیرستانی است. میزان شیوع مواد سنگین در بین دانشآموزان دبیرستانی کرج به نسبت مواد سبک تقریباً پایین است.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
عمومى  دریافت: 1393/2/29 | پذیرش: 1393/2/29 | انتشار: 1393/2/29