برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (30 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی روابط ساختاری آمادگی به اعتیاد نوجوانان براساس نشخوارگری فکری و نقش واسطه ای آشفتگی‌های روانشناختی بود. روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش انجام نیز توصیفی‌همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش تمام دانش ­آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی 1403-1402 بودند که از بین آن‌ها تعداد 352 نفر به‌شکل دردسترس انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری اطلاعات نیز مقیاس­ های گرایش به اعتیاد وید و بوچر (1992)؛ نشخوارگری فکری نولن­ هوکسما و مارو (1991) و آشفتگی روانشناختی لاویبوند و لاویبوند (1995) بود. برای توصیف یافته‌ها از میانگین و انحراف استاندارد و برای استنباط اطلاعات نیز از آزمون‌های هم‌بستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری به‌کمک نرم‌افزارهای SPSS-27 و AMOS-24 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان داد که این مدل پژوهشی از برازش مطلوبی برخوردار بوده و نشخوارگری فکری هم به ­صورت مستقیم و هم به­ صورت غیرمستقیم و از طریق میانجی­گری آشفتگی روانشناختی بر آمادگی به اعتیاد اثرگذار هستند. نتیجه‌گیری: براساس این نتایج می‌توان گفت که نشخوارگری فکری و آشفتگی­ های روانشناختی از عوامل جدی اثرگذار بر آمادگی نوجوانان به اعتیاد به موادمخدر هستند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/4/12 | پذیرش: 1404/2/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.