alimardani A,  Bahri T. Educational Needs of Staff to Prevent and Control the Use of Drugs and Psychedelics in Prison: A Qualitative Study.  etiadpajohi 2022; 16 (64) :33-60
URL: 
http://etiadpajohi.ir/article-1-2689-fa.html     
                     
                    
                    علیمردانی اکرم،  باهری تهمینه. نیازهای آموزشی کارکنان برای پیشگیری و کنترل مصرف مواد مخدر و روانگردان در زندان: مطالعۀ کیفی.  فصلنامه علمی اعتيادپژوهي. 1401; 16 (64) :33-60
URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-2689-fa.html
     
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران 
                    
                    
                    چکیده:       (2260 مشاهده)
                    
                    
                     هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی نیازهای آموزشی کارکنان زندان در حوزۀ مواد مخدر و روانگردان بود. روش: پژوهش از نوع کاربردی-اکتشافی با رویکرد مطالعه موردی بود. نمونه آماری در چهار زندان تهران شامل خبرگان و روسای زندانها (11 نفر) و معاونین و کارشناسان (52 نفر) به تفکیک حوزه شغلی بود که همگی بهصورت هدفمند و گلوله برفی تا اشباع نظری انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته و چهار جلسه گروه کانونی انجام شد. یافتهها: 26 نیاز آموزشی برای کارکنان در ابعاد نگرشی، دانشی و مهارتی و 4 نیاز آموزشی برای مدیران به دست آمد. از جمله نیازهای کارکنان عبارت بود از آشنایی با مواد روانگردان و عوارض آن، روشهای کشف و جاسازی، مهارتهای چهره زنی پیشگیری از اعتیاد، خودکنترلی، رفتار با زندانیان، رواندرمانی و درک مضرات مصرف مواد. نیازهای مدیران عبارت بود از آشنایی با قوانین، درمان اعتیاد، مهارت پیشگیری و درک اعتیاد بهعنوان بیماری. نتیجهگیری: مدیران و کارکنان در نیاز «روشهای پیشگیری از اعتیاد» با یکدیگر مشترک بودند و ضروری است هرگونه برنامهریزی و طراحی دوره آموزشی کارکنان با لحاظ کردن نیازهای دانشی، نگرشی و مهارتی شناساییشده انجام گیرد.
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1400/9/14 | پذیرش: 1401/5/19 | انتشار: 1401/6/2