دوره 13، شماره 52 - ( 6-1398 )                   جلد 13 شماره 52 صفحات 183-202 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei Tarazooj S, Baradaran M, Soltani Shal R. Psychological correlates of tendency to Substance use in students: Cognitive and executive functions of the brain, Positive and negative affection, Cognitive emotion regulation. اعتيادپژوهي. 2019; 13 (52) :183-202
URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-1801-fa.html
رضائی ترازوج صادق، برادران مجید، سلطانی شال رضا. پیش بینی تمایل به اعتیاد بر اساس عاطفه مثبت و منفی و نظم جویی شناختی هیجانی و کارکردهای شناختی اجرایی مغز. فصلنامه علمي-پژوهشي اعتيادپژوهي. 1398; 13 (52) :183-202

URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-1801-fa.html


دانشگاه پیام نور آستانه اشرفیه
چکیده:   (193 مشاهده)
هدف: این مطالعه به منظور بررسی نقش کارکردهای شناختی اجرایی مغز، عاطفه مثبت و منفی و نظم ­جویی شناختی هیجانی در گرایش به مصرف مواد در دانشجویان انجام شد. روش: روش پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری را دانشجویان شاغل به تحصیل دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل می­ دادند. از بین این دانشجویان نمونه­ای به حجم 200 نفر با روش نمونه­ گیری دردسترس انتخاب شده و با استفاده از پرسش­ نامه­ های گرایش به اعتیاد وید و بوچر، مقیاس عاطفه مثبت و منفی واتسون و تلگن، مقیاس نظم ­جویی شناختی هیجانی گارنفسکی و آزمون دسته ­بندی کارت‌های ویسکانسین مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته­ ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین مولفه‌های عاطفه مثبت، تمرکز مجدد بر برنامه­ ریزی، ارزیابی مجدد مثبت، تعداد طبقات، تمرکز مجدد مثبت و آمادگی به اعتیاد همبستگی منفی و معنادار و بین مولفه‌های عاطفه منفی، فاجعه­ سازی، ملامت دیگران، درجاماندگی و آمادگی به اعتیاد همبستگی مثبت و معنادار وجود داشت. اما بین مولفه‌های ملامت خویش، پذیرش، نشخوارگری، دیدگاه گیری و آمادگی به اعتیاد رابطه معناداری مشاهده نشد. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد مولفه‌های عاطفه منفی، تمرکز مجدد بر برنامه ­ریزی و ملامت دیگران قادرند تمایل دانشجویان به مصرف مواد را پیش‌بینی کنند. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که کارکردهای شناختی اجرایی مغز، عاطفه مثبت و منفی و نظم­ جویی شناختی هیجانی در گرایش دانشجویان به مصرف مواد موثر است.
متن کامل [PDF 614 kb]   (60 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۵/۲ | پذیرش: ۱۳۹۸/۷/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۸/۸/۱۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی و پژوهشی اعتیادپژوهی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | research on addiction

Designed & Developed by : Yektaweb