دانشجوی دکتری جامعه شناسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
چکیده: (3824 مشاهده)
هدف: گسترش الگوی جدید تبلیغات درباره مواد مخدر طی سالهای اخیر، رشد آمار اعتیاد زنان در موارد پرخطری چون مواد روانگردان و محرک را در پی داشته است. تبلیغ و توزیع مواد مخدر صنعتی در برخی سالنهای زیبایی و ورزشی از عوامل این افزایش معرفی شده است. این مطالعه به بررسی کیفی این پدیده نوظهور در جامعه ایرانی پرداخته است. روش: این تحقیق با رویکرد کیفی و با استفاده از مشاهده مشارکتی و مصاحبه عمیق و نیمه ساختیافته با 42 نفر از زنانی که اصطلاحاً مشتریان، ویزیتورها و میزبانان نامگذاری شدهاند انجام شده است. برای تحلیل اطلاعات از تکنیک نظریه زمینهای و روش کدگذاری نظری استفاده شده است. یافتهها: غلبه هنجارهای مردانه، استرس اجتماعی، دیدگاه ظاهرگرایانه به بدن، جامعه پذیری جنسیتی، احساس فرودستی منزلت اجتماعی و تأثیرپذیری از رسانههای جمعی به عنوان شرایط علی؛ استفاده ابزاری از بدن و کسب هویت زنانه به عنوان شرایط بسترساز؛ جمعهای زنانه و بازار پررونق به عنوان شرایط مداخلهگر؛ دست کم گرفتن مواد، سهولت استعمال، مصرف خودسرانه و استفاده ابزاری از مواد به عنوان استراتژیها و تشدید و تغییر الگوی مصرف مواد، طرد و بیاعتباری و احساس گناه به عنوان بعد پیامدی این پدیده شناسایی شدهاند. نتیجهگیری: در بسیاری موارد مصرف تفننی مواد به مصرف دائمی منجر میشود. شیوع تجویز مواد در سالنهای زیبایی و عرضه داروهای بدنسازی و قرصهای لاغری در سالنهای ورزشی میتواند این خطر را تشدید کند. بنابراین قرار گرفتن در معرض مصرف مواد به واسطه محیطهای زنانه به منزله هسته مرکزی تحقیق به عنوان یک مسأله نوپدید رو به گسترش ضرورت توجه سیاستگزاران حوزه مقابله و پیشگیری را ایجاب میکند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1397/3/3 | پذیرش: 1398/7/6 | انتشار: 1398/8/11