Zavvar T, Piri M, Karimyan H. Content analysis of the books thought and life style of the first grade of high school based on the attention to the components of addiction prevention. etiadpajohi 2019; 12 (50) :25-42
URL:
http://etiadpajohi.ir/article-1-1730-fa.html
زوار تقی، پیری موسی، کریمیان هاجر. تحلیل محتوای کتابهای تفکر و سبک زندگی دوره اول متوسطه برحسب میزان توجه به مؤلفه های پیشگیری از اعتیاد. فصلنامه علمی اعتيادپژوهي. 1397; 12 (50) :25-42
URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-1730-fa.html
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
چکیده: (5616 مشاهده)
هدف: یکی از مهمترین برنامهها و راهبردهای پیشگیری از اعتیاد، آموزش تفکر و مهارتهای زندگی در مدرسه است. بر این اساس هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتابهای تفکر و سبک زندگی برحسب میزان توجه به مؤلفه های پیشگیری از اعتیاد براساس اهداف سند جامع پیشگیری از اعتیاد بود. روش: روش مورد استفاده در تحلیل محتوا تکنیک آنتروپی شانون بوده و واحد تحلیل متن، پرسش ها و تصایر را شامل میشد. جامعه آماری، کتابهای تفکر و سبک زندگی دوره اول متوسطه و نمونه آماری کتاب تفکر و سبک زندگی (مشترک) برای دختران و پسران پایه هفتم و هشتم بود. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد در محتوای کتاب تفکر و سبک زندگی پایه هفتم به مؤلفه آموزش مواد توجه چندانی نشده و در محتوای کتاب هشتم به آموزش مواد بیشترین توجه و کمترین توجه به مؤلفه ابراز وجود و جرأت مندی شده است. نتیجه گیری: قرار گرفتن مباحث پیشگیری از اعتیاد و مهارتهای زندگی از جمله مهارت های ابراز وجود و جرأتمندی و ادغام آموزش مواد در کتب درسی می تواند از جهات مختلف دارای اهمیت باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/2/23 | پذیرش: 1398/2/12 | انتشار: 1398/2/21