Volume 17, Issue 70 (3-2024)                   etiadpajohi 2024, 17(70): 315-332 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

abasi M, ghadampour E, bahrami E. The Moderating Role of Coping Self-Efficacy in the Relationship between Adolescent Stress and the Tendency to Substance Use in Students. etiadpajohi 2024; 17 (70) :315-332
URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-3023-en.html
Associate Professor, Department of Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran
Abstract:   (635 Views)
Objective: The present study aimed to investigate the moderating role of coping self-efficacy in the relationship between adolescent stress and the tendency to use substances among students. Method: This research was descriptive and correlational. The research population included the students of Khorram Abad city in the academic year 2023-2024, of whom 318 individuals were selected through multi-stage cluster sampling. Data collection tools included the adolescent stress scale, the Iranian adolescent risk-taking scale, and the coping self-efficacy scale. Pearson's correlation and hierarchical regression were used to analyze the data. Results: The results indicated a significant relationship between adolescent stress and the tendency to use substances among students. In addition, coping self-efficacy moderated the relationship between adolescent stress and students' tendency to use substances. Conclusion: Based on the results, it can be concluded that the rise in adolescent stress plays a significant role in the inclination of most students to use substances. Therefore, high coping self-efficacy mitigates this impact, while low coping self-efficacy exacerbates it.
Full-Text [PDF 388 kb]   (205 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Special
Received: 2023/12/15 | Accepted: 2024/03/26 | Published: 2024/04/5

References
1. امیری، سهراب؛ قاسمی¬نواب، امیر و یعقوبی، ابوالقاسم (1395). پایایی، روایی و تحلیل عاملی نسخه فارسی پرسش¬نامه استرس نوجوانان. فصلنامه اندازه¬گیری تربیتی، 7(25)، ۱۱۶-۸۹.
2. بهرامیان، سیده¬فاطمه؛ مروتی، ذکراله؛ یوسفی¬افراشته، مجید و امیری، محسن (1396). بررسی ویژگی¬های روان¬سنجی و ساختار عامل تأییدی پرسشنامه خودکارآمدی مقابله¬ای. فصلنامه علمی - پژوهشی روان¬شناسی بالینی و شخصیت، 15(2)، ۲۲۶-۲۱۵.
3. خبرگزاری ایرنا. (1396). «وضعیت لرستان در مصرف مواد مخدر نگران کننده است»، 24 مهر، آنلاین، قابل دسترس در: www.irna.ir/news/82698439 .
4. خبرگزاری مهر. (1397). «سن مصرف مواد مخدر در لرستان 7/21 سال است/اعتیاد 60 هزار نفر»، 8 اردیبهشت، آنلاین، قابل دسترس در: mehrnews.com/xLqQ4.
5. درویشی، صیاد و اسدالهی، بهروز (1402). بررسی عوامل شکل¬دهنده رفتار جوانان در گرایش به مصرف مواد مخدر صنعتی: مورد مطالعه جوانان شهر اردبیل. فصلنامه علمی اعتیاد پژوهی، 17(69)، 301-322.
6. رشیدیان، صمد؛ پناغی، لیلی و سادات سید موسوی، پریسا (1401). پیش¬بینی گرایش به مصرف مواد بر مبنای انتظارات پیامد، نظارت والدینی و پایداری در برابر تاثیرات همسالان. فصلنامه علمی اعتیاد پژوهی، 16(65)، ۲۶-۷.
7. زاده¬محمدی، علی؛ احمدآبادی، زهره و حیدری، محمود (1390). تدوین و بررسی ویژگی¬های روان¬سنجی مقیاس خطر¬پذیری نوجوانان ایرانی. مجله روانپزشکی و روان¬شناسی بالینی ایران، 17(3)، 218-225.
8. زارعی، سلمان (1401). تعارض زناشویی والدین و گرایش به سوء¬مصرف مواد نوجوانان: نقش تعدیل¬کننده افسردگی و ذهن¬آگاهی. فصلنامه علمی اعتیادپژوهی، 16(63)، ۲۶۶-۲۴۵.
9. زرنقاش، مینا؛ غلامرضایی، سیمین و صادقی، مسعود (1395). تدوین مدل احساس تنهایی بر اساس راهبردهای مقابله¬ای، بهزیستی معنوی، افسردگی و رضایت از زندگی دختران جانباز. فصلنامه علمی روش¬ها و مدل¬های روانشناختی، 7(26)، ۵۴-۳۵.
10. سلم¬آبادی، مجتبی؛ سلیمی بجستانی، حسین؛ خیامی آبیز، حمزه و جوان، رضا (1394). سهم ابعاد فرسودگی تحصیلی، تاب¬آوری و استرس ادراک¬شده در پیش¬بینی گرایش به اعتیاد دانش-آموزان. فصلنامه اعتیاد پژوهشی، 9(33)، ۴۰-۲۱.
11. محمد¬نژاد، عارفه و سلیمانی، اسماعیل (1398). بررسی رابطه وقایع استرس¬زای زندگی با آمادگی به اعتیاد: ارائه مدل با آزمون نقش تعدیل¬کنندگی تیپ شخصیتی D. فصلنامه اعتیاد پژوهی، 13(53)، 177-195.
12. مروتی، ذکراله و یادگاری، روح¬الله (1398). مقایسه احساس تنهایی و خودکارآمدی مقابله¬ای در دانشجویان زن وابسته به گوشی همراه و عادی. مجله دست¬آوردهای روان¬شناختی (علوم-تربیتی و روان¬شناسی) دانشگاه شهید چمران اهواز، 26(2)، ۲۶۲-۲۴۳.
13. مطیعی، گلاره؛ آقایوسفی، علیرضا؛ چوب¬ساز، فرزانه و شقاقی، فرهاد (1390). اثربخشی مقابله درمان¬گری بر احساس تنهایی زنان نابارور. روان¬شناسی کاربردی، 5(3)، ۹۸-۸۵.
14. میرزائی مقدم، داود؛ شیری، طهمورث و محسنی، رضاعلی (1402). بررسی تجارب زیسته جوانان مصرف¬کننده مواد در فرحزاد تهران: یک مطالعه پدیدارشناختی. فصلنامه علمی اعتیاد پژوهی، 17(69)، 39-66.
15. نمازی، سمیه (1399). پیش¬بینی گرایش به اعتیاد و اختلالات مرتبط با مواد مخدر در دانشجویان شهر کرمانشاه بر اساس نگرش مذهبی و کیفیت زندگی. پژوهش در دین و سلامت، 6(2)، ۷۲-۶۲.
16. وطن¬دوست، علی؛ خان¬محمدی، ارسلان؛ صادقی، جمال و محمدزاده، رجبعلی (1402). نقش واسطه¬ای کنترل هیجانی در رابطه بین نیاز¬های اساسی روان¬شناختی با گرایش به مصرف مواد مخدر در دانش¬آموزان. مجله روانشناسی، 27(2)، ۱۸۴-۱۷۴.
17. Abdelmouttelb, A., Mahmoud, S., Elewa, M., & Abdelsalhen, F. (2022). Relation between Substance Use Craving and Self -Efficacy in Addict Patients. Original Article Egyptian Journal of Health Care, 13(3), 269-289. [DOI:10.21608/ejhc.2022.251533]
18. American Psychological Association. (2019). How to help children and teens manage their stress. Washington, D.C: American Psychological Association.
19. Andersson, H. W., Wenaas, M., & Nordfjærn, T. (2019). Relapse after inpatient substance use treatment: A prospective cohort study among users of illicit substances. Addictive Behaviors, 90(2), 222-228. [DOI:10.1016/j.addbeh.2018.11.008] [PMID]
20. Arslan, G. (2023). Dysfunctional parenting and emotional problems and substance misuse: Enhancing psychological flexibility in college students. Journal of Ethnicity in Substance Abuse, 19(1), 1-17. [DOI:10.1080/15332640.2023.2237930] [PMID]
21. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York, NY: Freeman.
22. Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173‏-1182. [DOI:10.1037/0022-3514.51.6.1173] [PMID]
23. Byrne, D. G., Davenport, S. C., & Mazanov, J. (2007). Profiles of adolescent stress: the development of the adolescent stress questionnaire (ASQ). Journal of Adolescence, 30(3), 393-416. [DOI:10.1016/j.adolescence.2006.04.004] [PMID]
24. Charles, N. E., Mathias, C. W., Acheson, A., & Dougherty, D. M. (2017). Preadolescent sensation seeking and early adolescent stress relate to at-risk adolescents' substance use by age 15. Addictive Behaviors, 69(4), 1-7. [DOI:10.1016/j.addbeh.2017.01.005] [PMID] []
25. Chesney, M. A., Neilands, T. B., Chambers, D. B., Taylor, J. M., & Folkman, S. (2006). A validity and reliability study of the coping self‐efficacy scale. British Journal of Health Psychology, 11(3), 421-437.‏ [DOI:10.1348/135910705X53155] [PMID] []
26. Chiu, S. I. (2014). The relationship between life stress and smartphone addiction on Taiwanese university student: A mediation model of learning self-efficacy and social self-efficacy. Computers in Human Behavior, 34, 49-57.‏ [DOI:10.1016/j.chb.2014.01.024]
27. Choi, Y., & Lee, S. (2021). Coping self-efficacy and parenting stress in mothers of children with congenital heart disease. Heart & Lung, 50(2), 352-356. [DOI:10.1016/j.hrtlng.2021.01.014] [PMID]
28. Cullen, K. (2018). A Practical Guide to Child Psychology: Understand Your Kids and Enjoy Parenting. London: Icon Books.
29. Debnam, K. J., Milam, A. J., Mullen, M. M., Lacey, K., & Bradshaw, C. P. (2018). The moderating role of spirituality in the association between stress and substance use among adolescents: differences by gender. Journal of Youth and Adolescence, 47(4), 818-828. [DOI:10.1007/s10964-017-0687-3] [PMID]
30. Dolcos, F., Hohl, K., Hu, Y., & Dolcos, S. (2021). Religiosity and resilience: cognitive reappraisal and coping self-efficacy mediate the link between religious coping and well-being. Journal of Religion and Health, 60(4), 2892-2905. [DOI:10.1007/s10943-020-01160-y] [PMID] []
31. Fathian dastgerdi, Z., Ali Eslami, A., Ghofranipour, F., Mostafavi, F., & Ebrahimi, A. A. (2016). The relationship between self-efficacy, coping skill and substance use in adolescent: based on structural equation modeling. Journal of Substance Use, 21(3), 287-293. [DOI:10.3109/14659891.2015.1018973]
32. Flores, L. M. (2020). Teaching students with disabilities in the inclusive classroom: fostering collaboration between specialists and nonspecialists. Houston University.
33. Frade, I. F., Micheli, D. D., Andrade, A. L. M., & Souza-Formigoni, M. L. O. De. (2013). Relationship between stress symptoms and drug use among secondary students. The Spanish Journal of Psychology, 16(4), 1-12. [DOI:10.1017/sjp.2013.5] [PMID]
34. Garofoli, M. (2020). Adolescent substance abuse. Primary care: clinics in office practice, 47(2), 383-394. [DOI:10.1016/j.pop.2020.02.013] [PMID]
35. Gruber, J., Prinstein, M. J., Clark, L. A., Rottenberg, J., Abramowitz, J. S., Albano, A. M., Aldao, A., Borelli, J. L., Chung, T., Davila, J., Forbes, E. E., Gee, D. G., Hall, G. C. N., Hallion, L. S., Hinshaw, S. P., Hofmann, S. G., Hollon, S. D., Joormann, J., Kazdin, A. E., & Weinstock, L. M. (2021). Mental health and clinical psychological science in the time of COVID-19: Challenges, opportunities, and a call to action. American Psychologist, 76(3), 409-426. [DOI:10.1037/amp0000707] [PMID] []
36. Hallahan, D. P., Kauffman, J. M., & Pullen, P. C. (2015). Exceptional learners: an introduction to special education (13th Ed). UK: Pearson Education, Inc.
37. Hoffmann, J. P., Cerbone, F. G., & Su, S. S. (2009). A Growth Curve Analysis of Stress and Adolescent Drug Use. Substance Use & Misuse, 35(5), 687-716. [DOI:10.3109/10826080009148417] [PMID]
38. Iverson, J. M., Shic, F., Wall, C. A., Chawarska, K., Curtin, S., Estes, A., Gardner, J. M., Hutman, T., Landa, R. J., Levin, A. R., Libertus, K., Messinger, D. S., Nelson, C. A., Ozonoff, S., Sacrey, L. A. R., Sheperd, K., Stone, W. L., Tager-Flusberg, H. B., Wolff, J. J., & Young, G. S. (2019). Early motor abilities in infants at heightened versus low risk for ASD: A Baby Siblings Research Consortium (BSRC) study. Journal of Abnormal Psychology, 128(1), 69-80. [DOI:10.1037/abn0000390] [PMID] []
39. Jost, G., Hang, S., Shaikh, U., & Hostinar, C. E. (2023). Understanding adolescent stress during the COVID-19 pandemic. Current Opinion in Psychology, 52(3), 101646-101653. [DOI:10.1016/j.copsyc.2023.101646] [PMID] []
40. Kamimura, A., Ashby, J., Tabler, J., Nourian, M. M., Trinh, H. N., Chen, J., & Reel, J. J. (2016). The association between tobacco, alcohol, and drug use, stress, and depression among uninsured free clinic patients: U.S.-born English speakers, non-U.S.-born English speakers, and Spanish speakers. Journal of Ethnicity in Substance Abuse, 16(1), 122-136. [DOI:10.1080/15332640.2015.1102114] [PMID]
41. Kirsch, D. E., & Lippard, E. T. C. (2022). Early life stress and substance use disorders: The critical role of adolescent substance use. Pharmacology Biochemistry and Behavior, 215(2), 173-190. [DOI:10.1016/j.pbb.2022.173360] [PMID] []
42. Kirsch, D. E., Nemeroff, C. M., & Lippard, E. T. C. (2020). Early life stress and substance use disorders: underlying neurobiology and pathways to adverse outcomes. Adversity and Resilience Science, 1(1), 29-47. [DOI:10.1007/s42844-020-00005-7]
43. Kisely, S., Mills, R., Strathearn, L., & Najman, J. M. (2020). Does child maltreatment predict alcohol use disorders in young adulthood? A cohort study of linked notifications and survey data. Addiction, 115(1), 61-68.‏ [DOI:10.1111/add.14794] [PMID]
44. Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling, (3rd Ed). New York, NY: Guilford.
45. Li, D., Zhang, W., Li, X., Zhou, Y., Zhao, L., & Wang, Y. (2016). Stressful life events and adolescent Internet addiction: The mediating role of psychological needs satisfaction and the moderating role of coping style. Computers in Human Behavior, 63(1), 408-415. [DOI:10.1016/j.chb.2016.05.070]
46. Liu, Q., Huang, J., & Zhou, Z. (2020). Self-expansion via smartphone and smartphone addiction tendency among adolescents: A moderated mediation model. Children and Youth Services Review, 119(1), 298-306. [DOI:10.1016/j.childyouth.2020.105590]
47. Mahoney, C. T., Cestodio, V., Porter, K. J., & Marchant, K. M. (2023). The moderating roles of emotion regulation and coping self-efficacy on the association between PTSD symptom severity and drug use among female sexual assault survivors. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy, 15(6), 1027-1031. [DOI:10.1037/tra0001194] [PMID]
48. Mahoney, C. T., Lynch, S. M., & Benight, C. C. (2019). The indirect effect of coping self-efficacy on the relation between sexual violence and PTSD symptoms. Journal of Interpersonal Violence, 36(21-22), 9996-10012. [DOI:10.1177/0886260519881525] [PMID]
49. Maryam, S. (2017). Strategi Coping: Teori Dan Sumberdayanya. JURKAM: Jurnal Konseling Andi Matappa, 1(2), 101-107. [DOI:10.31100/jurkam.v1i2.12]
50. McNally, G. P., Jean-Richard-dit-Bressel, P., Millan, E. Z., & Lawrence, A. J. (2023). Pathways to the persistence of drug use despite its adverse consequences. Molecular Psychiatry, 28(3), 1-10. [DOI:10.1038/s41380-023-02040-z] [PMID] []
51. Nagabharana, T., Joseph, S., Rizwana, A., Krishna, M., Fall, C., Kumaran, K., & Krishnaveni, G. (2021). What stresses adolescents? A qualitative study on perceptions of stress, stressors and coping mechanisms among urban adolescents in India. Wellcome Open Research, 6(1), 106-114. [DOI:10.12688/wellcomeopenres.16818.1] [PMID] []
52. Noel, J., Kemeza, I., Kiaritha, E. N., & Muhwezi, D. (2021). Parenting Styles and Self-Efficacy among Secondary School Students in Ibanda North, Ibanda District, Uganda. International Journal of Social Sciences & Educational Studies, 8(2), 135-148. [DOI:10.23918/ijsses.v8i2p135]
53. Rodkjaer, L., Chesney, M. A., Lomborg, K., Ostergaard, L., Laursen, T., & Sodemann, M. (2014). HIV-infected individuals with high coping self-efficacy are less likely to report depressive symptoms: a cross-sectional study from Denmark. International Journal of Infectious Diseases, 22(4), 67-72. [DOI:10.1016/j.ijid.2013.12.008] [PMID]
54. Ten Brink, M., Lee, H. Y., Manber, R., Yeager, D. S., & Gross, J. J. (2021). Stress, Sleep, and Coping Self-Efficacy in Adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 50(2), 485-505. [DOI:10.1007/s10964-020-01337-4] [PMID] []
55. Wasserman, A. M., Wood, E. E., Mathias, C. W., Moon, T. J., Hill‐Kapturczak, N., Roache, J. D., & Dougherty, D. M. (2023). The age‐varying effects of adolescent stress on impulsivity and sensation seeking. Journal of Research on Adolescence, 33(3), 1011-1022. [DOI:10.1111/jora.12854] [PMID]
56. Zhang, D., Lee, E. K. P., Mak, E. C. W., Ho, C. Y., & Wong, S. Y. S. (2021). Mindfulness-based interventions: an overall review. British Medical Bulletin, 138(1), 41-57. [DOI:10.1093/bmb/ldab005] [PMID] []

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Quarterly Research on Addiction

Designed & Developed by : Yektaweb