@article{ author = {Matinnejad, S Azam and Mosavi, S Ali mohammad and ShamsEsfandabad, Has}, title = {A Comparative Study of Problem Solving Styles and Thinking Styles among Substance and Non- Substance Abusers}, abstract ={Introduction: Today substance abuse is one of the most social and psychological problems in the different countries of the world. It is a serious threat for the human society in general. The aim of the present study was to compare the problem – solving styles and thinking styles among addict and non addict persons. Method: In this purpose 100 participants (50 addicts and 50 non - addicts) selected and problem solving styles questionnaire, also thinking styles administered among them, individually. Results: The results indicated that problem solving styles and thinking styles were different in addicts and non addict participants. Addicted persons was reported lower scores on creative and approach problem solving style in comparison of non-addict participants. Also they reported lower scores on legislative, juridical, oligarchic, local, internal and liberal thinking styles. Conclusion: the results showed difference in problem solving and thinking styles, then it can be considered in prevention of addiction.}, Keywords = {Problem – Solving Styles, Thinking Styles, Substance Abuser.}, volume = {3}, Number = {11}, pages = {11-24}, publisher = {Drug Control Headquarters, Research & Education Office }, title_fa = {مقایسه شیوه‌های حل مسأله و سبک‌های تفکر در افراد مصرف کننده مواد و افراد غیر معتاد}, abstract_fa ={مقدمه: امروزه اعتیاد به مواد مخدر و سوءمصرف مواد به صورت یک معضل اجتماعی ـ روانی درآمده است که کشورهای مختلف و جوامع انسانی را به شدت تهدید می‌کند. هدف پژوهش حاضر بررسی شیوه‌های حل مسأله و سبک‌های تفکر در افراد مصرف کننده مواد و مقایسه آن با افراد عادی بود. روش: به این منظور 100 شرکت کننده (50 نفر افراد مصرف کننده مواد و 50 نفر افراد عادی) انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های شیوه‌های حل مسأله و سبک‌های تفکر به صورت انفرادی پاسخ دادند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که شیوه‌های حل مسأله و سبک‌های تفکر افراد مصرف کننده مواد و افراد عادی با هم متفاوت است. افراد وابسته در مقایسه با افراد غیر وابسته کمتر از شیوه‌های حل مسأله خلاقیت و تقرب بهره می‌جویند. همچنین افراد وابسته در مقایسه با افراد غیر وابسته از سبک‌های تفکر قانون‌گذاری، قضایی، گروه سالاری، جزئی، درونی و آزاد منشی کمتر استفاده می‌کنند. نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از تفاوت افراد در سبک‌های حل مسأله و تفکر است و می‌تواند در پیشگیری از اعتیاد مورد توجه قرار گیرد.}, keywords_fa = {شیوه‌های حل مسأله, سبک‌های تفکر, افراد مصرف‌کننده مواد.}, url = {http://etiadpajohi.ir/article-1-417-en.html}, eprint = {http://etiadpajohi.ir/article-1-417-en.pdf}, journal = {Scientific Quarterly Research on Addiction}, issn = {2008-4307}, eissn = {2423-6535}, year = {2009} } @article{ author = {Sadrejahani, Somayeh and EtemadiSadipour(Biabangard), Ahmad and Sadipour(Biabangard), Edmaeel and Aryan, S Khadijeh}, title = {The Effectiveness of Imago Relationship Training on Marital Intimacy in Addicts and their Wives}, abstract ={Introduction: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of imago relationship training on marital intimacy in addicts and their wives. Method: The present research design was quasi experimental. The population consisted of all addicts and their wives referred to the addict treatment clinics through fall, 1388 in 6th region of Tehran city. The sample of study included 24 couples who participated in training courses of Jamiyat-e Aftab and Baztavani-e Etiyad-e Novin clinics. Participants randomly assigned to control (12 couples) and experimental (12 couples) groups. Couples in experimental group trained for 8 sessions in 1.5 hours. Measurement tool was Marital Intimacy Scale (MIS). Data was analyzed by independent samples t-test. Finding: Results indicated that Imago relationship training increased marital intimacy of addicts and their wives. Also there was no significant difference between marital intimacy of male and female. Discussion: The result suggested that imago relationship training can increase marital intimacy in addicts and their wives, and it can provide a healthy family environment to the maintenance of mental and physical health and prevention of relapse of addiction after treatment.}, Keywords = {Imago Relationship Training, Marital Intimacy, Addict}, volume = {3}, Number = {11}, pages = {25-44}, publisher = {Drug Control Headquarters, Research & Education Office }, title_fa = {اثربخشی آموزش فنون ایماگوتراپی (تصویرسازی ارتباطی) بر صمیمیت زناشویی معتادان به مواد مخدر و همسرانشان}, abstract_fa ={مقدمه: هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش تصویرسازی ارتباطی بر صمیمیت زناشویی معتادان به مواد مخدر و همسرانشان بود. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ معتادان به مواد مخدر و همسرانشان بود که در طول پائیز سال 1388 به کلینیک‌های درمان اعتیاد واقع در منطقه 6 تهران مراجعه کرده‌ بودند. نمونۀ پژوهش را 24 زوج از مراجعان کلینیک‌های درمان و بازتوانی اعتیاد نوین و جمعیت آفتاب تشکیل دادند که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (12 زوج) و گواه (12 زوج) جایگزین شده بودند. زوج های گروه آزمایش به صورت هفتگی به مدّت 8 جلسۀ 5/1 ساعته تحت آموزش قرار گرفتند. ابزار پژوهش، مقیاس صمیمیت زناشویی بود. داده‌های به دست آمده با استفاده از آزمون t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که آموزش تصویرسازی ارتباطی باعث افزایش میزان صمیمیت زناشویی در معتادان به مواد مخدر و همسرانشان شده است. همچنین، بین میزان صمیمیت زناشویی مردان و زنان تفاوت معناداری وجود نداشت. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که آموزش تصویرسازی ارتباطی می‌تواند میزان صمیمیت زناشویی معتادان به مواد مخدر و همسرانشان را افزایش دهد و سهم بسزایی در فراهم‌سازی بستر و محیط سالم خانوادگی و روابط گرم و صمیمی در جهت حفظ سلامت روانی و جسمی و پیشگیری از عودِ پس از درمان معتادان داشته باشد.}, keywords_fa = {تصویرسازی ارتباطی, صمیمیت زناشویی, معتاد.}, url = {http://etiadpajohi.ir/article-1-418-en.html}, eprint = {http://etiadpajohi.ir/article-1-418-en.pdf}, journal = {Scientific Quarterly Research on Addiction}, issn = {2008-4307}, eissn = {2423-6535}, year = {2009} } @article{ author = {Narimani, Mehdi and Hashemi, Toraj and Gasemzadeh, Abolfazl and MashinchiAbbasi, Naghmeh and FotohiBonab, Sakineh}, title = {Bowen\'s Self-Differentiation Training and the Relapse of Substance Abuse Symptoms}, abstract ={Introduction: The present study examined the effectiveness of Bowen’s self-differentiation training in reducing the relapse rate of substance abuse symptoms, which was conducted in East Azarbaijan. Method: In this purpose, by using of random sampling and through public announcement, 36 addict participants were selected and assigned randomly to experimental and witness groups (18 participants to each group). APS and DSI-R administered among all participants as pretest. The addicted participants who assigned to experimental group were trained by Bowen's self-differentiation training, but control group was not received any treatment. After two months, both groups assessed by DSI-R and APS as post test. The data was analyzed by ANCOVA. Results: The results showed the significatnt effectiveness of Bown's self-differentiation training on studied variables. Conclusion: With consideration of results, Bowen's self defferentiation training can decrease the relapse rate among substance abusers.}, Keywords = {Bowen’s Self-Differentiation Training, Relapse, Substance Abuse.}, volume = {3}, Number = {11}, pages = {45-64}, publisher = {Drug Control Headquarters, Research & Education Office }, title_fa = {آموزش خود متمایزسازی بوئن و عود نشانه‌های سوء مصرف مواد}, abstract_fa ={مقدمه: در این پژوهش، اثربخشی آموزش خودمتمایزسازی بوئن در کاهش عود نشانه‌های مرضی مبتلایان به سوء مصرف مواد در استان آذربایجان شرقی مورد بررسی قرار گرفت. روش: به این منظور، تعداد 36 نفر از افرادی که مبتلا به سوء مصرف مواد بودند و قبلاً در مراکز ترک اعتیاد، سم زدایی و ترک جسمی شده بودند، از طریق اعلام عمومی با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و در دو گروه 18 نفره آزمایش و گواه جای گرفتند. همه افراد جهت بررسی میزان بازگشت مجدد به وسیله مقیاس آمادگی به اعتیاد و همچنین آزمون خودمتمایزسازی پیش آزمون شدند. سپس افراد گروه آزمایش تحت آموزش خودمتمایزسازی بوئن قرار گرفتند، ولی در گروه کنترل هیچ مداخله ای انجام نشد. سرانجام پس از گذشت دو ماه از انجام مداخلات درمانی، هر دو گروه مجدداً به وسیله مقیاس آمادگی سوء مصرف مواد و پرسشنامه خودمتمایز سازی مورد پس آزمون قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج حکایت از اثربخشی آموزش خودمتمایزسازی بر متغیرهای مورد مطالعه داشت. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این پژوهش می‌تونریمانیان گفت آموزش خود متمایزسازی بوئن در کاهش بازگشت مجدد مبتلایان به سوء مصرف مواد مؤثر است.}, keywords_fa = {خودمتمایزسازی بوئن, بازگشت مجدد, اعتیاد به سوء مصرف مواد.}, url = {http://etiadpajohi.ir/article-1-419-en.html}, eprint = {http://etiadpajohi.ir/article-1-419-en.pdf}, journal = {Scientific Quarterly Research on Addiction}, issn = {2008-4307}, eissn = {2423-6535}, year = {2009} } @article{ author = {Sahand, Bahram and Zare, Hosin and Fata, L}, title = {The Comparison of Early Maladaptive Schema’s Domains Between Successful And Non-Successful Opiate Addicts and Non-Clinical Persons}, abstract ={Introduction: The current research was done in order to compare the early maladaptive schema’s domains between successful and non-successful opiate addicts and non-clinical persons in Tehran. Method: The research design was causal effect method. In this purpose 90 men (include successful and non-successful opiate addicts, and non-clinical persons (30 for each group), were selected by the available sampling method. Young Schema Questionnaire (YSQ-RE2R), General Health Questionnaire (GHQ), and Personal Characteristic Questionnaire were administered among selected sample. The results were analyzed by ANOVA, chi square, MANOVA, and tukey test. Results: The findings of this research indicated that there was a significant difference on “Early Maladaptive Schema’s domains” between these three groups. Conclusion: The results have important clinical interpretations. It is assumed that medical interference with the aim of modifying and correcting the “Early Maladaptive Schema’s domains” can be effective on the level of success for opiate addicts to give up their addiction.}, Keywords = {Early Maladaptive Schemas, Addict, Opiate Drugs }, volume = {3}, Number = {11}, pages = {65-82}, publisher = {Drug Control Headquarters, Research & Education Office }, title_fa = {مقایسه حوزه‌های مرتبط با طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه در معتادان ناموفق و موفق به ترک مواد افیونی و جمعیت غیربالینی}, abstract_fa ={مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه حوزه‌های مرتبط با طرح‌واره‌های ناسازگارانه‌ی اولیه در‌ معتادان ناموفق و موفق به ترک مواد افیونی و جمعیت غیر‌بالینی در شهر تهران صورت گرفته است. روش: پژوهش حاضر از نوع علی‌ ـ مقایسه‌ای است. به این منظور تعداد 90 نفر از افراد معتاد ناموفق و موفق به ترک مواد افیونی و جمعیت غیر-بالینی (سه گروه 30 نفره) با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسش‌نامه طرح‌واره‌های یانگ، پرسش‌نامه سلامت عمومی و پرسش‌‌‌‌نامه خصوصیات فردی پاسخ دادند. داده‌های حاصل از پژوهش با استفاده از آزمون‌های آماری تحلیل واریانس یک طرفه، مجذور کا، تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که از نظر حوزه‌های مرتبط با طرح‌واره‌های ناسازگارانه‌ی اولیه بین سه گروه مورد مقایسه تفاوت معنا‌داری وجود دارد. نتیجه‌گیری: به‌نظر می‌رسد مداخلات درمانی با هدف تغییر و اصلاح طرح‌واره‌های ناسازگارانه‌ی اولیه می‌تواند در افزایش میزان موفقیت معتادان ناموفق به ترک مواد افیونی موثر باشد.}, keywords_fa = {طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه, معتاد, موادافیونی. }, url = {http://etiadpajohi.ir/article-1-420-en.html}, eprint = {http://etiadpajohi.ir/article-1-420-en.pdf}, journal = {Scientific Quarterly Research on Addiction}, issn = {2008-4307}, eissn = {2423-6535}, year = {2009} } @article{ author = {Momeni, Fereshtwh and MoshtaghBidokhti, Nahaleh and Porshahbaz, Abbas}, title = {The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Group Therapy on Reduction of Craving, Depression and Anxiety Symptoms among the Opiate Abusers Under MMT}, abstract ={Introduction: The aim of this study was to examine the effectiveness of cognitive behavior group therapy on reduction of craving, depression and anxiety symptoms among the Opiate abusers under MMT. Method: In this experimental research, 36 addicts on MMT were selected between the entire opiate addicts referred to Iranian national center for addiction studies (INCAS) by convenience sampling and were randomly assigned into experimental and control groups. In experimental group, cognitive behavior group therapy was performed in 8 sessions, one each week. Sessions were performed for craving, depression and anxiety management. Data was gathered by demographic questionnaire, scale of relapse predicts craving assessment, BDI-II and BAI for depression and anxiety symptoms assessment. The data was analyzed, independent and paired samples t test. Results: Data analysis revealed that craving index was decreased in post- test and follow-up and it was statistically significant. Also beck depression and anxiety symptoms were decreased significantly in post-test and follow-up. Conclusion: The results show that cognitive-behavior group therapy was efficient on reduction of drug craving, depression, and anxiety symptoms in post-test and follow-up, and it can apply as a method of treatment.}, Keywords = {Cognitive-Behavior Group Therapy, Craving, Depression, Anxiety, Opiate Addiction.}, volume = {3}, Number = {11}, pages = {83-98}, publisher = {Drug Control Headquarters, Research & Education Office }, title_fa = {اثر بخشی گروه درمانی شناختی ـ رفتاری بر کاهش اشتیاق و بهبود نشانه‌های افسردگی و اضطراب در معتادان به مواد افیونی تحت درمان نگهدارنده با متادون}, abstract_fa ={مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی درمان شناختی ـ رفتاری گروهی بر کاهش اشتیاق و بهبود نشانه‌های افسردگی و اضطراب در معتادان به مواد افیونی تحت درمان نگهدارنده با متادون بود. روش: در این مطالعه تجربی تعداد 36 نفر از معتادان تحت درمان نگهدارنده با متادون از بین کلیه معتادان به مواد افیونی مراجعه کننده به مرکز ملی مطالعات اعتیاد به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. در گروه آزمایشی درمان شناختی ـ رفتاری گروهی طی 8 جلسه به صورت یک جلسه در هفته انجام شد. جلسات با محوریت مدیریت اشتیاق، خلق منفی و اضطراب اجراء شد. اطلاعات پژوهش از طریق پرسشنامه ویژگی‌های جمعیت شناختی، مقیاس پیش بینی پذیری بازگشت برای سنجش اشتیاق، آزمون افسردگی بک و آزمون اضطراب جمع‌آوری شد. داده‌ها با استفاده از بک آزمون‌های آماری t مستقل و وابسته تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که نمرات پس آزمون و پیگیری شاخص اشتیاق کاهش داشته و این کاهش از نظر آماری معنا دار بوده است. همچنین در شاخص‌های افسردگی و اضطراب بک نیز در مرحله پس آزمون و پیگیری کاهش وجود داشته که از نظر آماری معنادار بوده است. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌ها می‌توان گفت درمان شناختی ـ رفتار گروهی در کاهش اشتیاق هم در مرحله پس آزمون و هم در مرحله پیگیری تاثیر داشته، همچنین در کاهش علائم افسردگی و اضطراب هم در مرحله پس آزمون و هم پیگیری اثربخش بوده است و می‌تواند به عنوان یک روش مورد استفاده قرار گیرد.}, keywords_fa = {گروه درمانی شناختی ـ رفتاری, اشتیاق, افسردگی, اضطراب, اعتیاد به مواد افیونی}, url = {http://etiadpajohi.ir/article-1-421-en.html}, eprint = {http://etiadpajohi.ir/article-1-421-en.pdf}, journal = {Scientific Quarterly Research on Addiction}, issn = {2008-4307}, eissn = {2423-6535}, year = {2009} } @article{ author = {Zahed, Adel and Ghalilo, Koulom and Abolghasemi, Abbas and Narimani, Mohamm}, title = {The Relationship between Emotion Regulation Strategies and Interpersonal Behavior among Substance Abusers}, abstract ={Introduction: Individuals with substance abuse show signs of negative emotion regulation strategies and impaired interpersonal behaviors. The aim of the present research was to determine the relationship between emotion regulation strategies and interpersonal behavior among substance abusers. Method: The research design was a correlation study. The research sample consisted of 100 who were selected of the substance abusers that referred to clinical of addiction withdrawal by random sample method in Ardabil city. To collect the data, Emotion regulation Scale and Interpersonal Reactivity Index were used. Results: The results showed that positive and negative emotion regulation strategies were correlated to interpersonal behavior in substance abusers. The results of multiple regression analysis showed positive and negative emotion regulation strategies explained 16 percent of interpersonal behavior variance. Also the results showed that “putting into perspective“ was found to be the best predictor for interpersonal behavior. Conclusion: These results have important implications in psychopathological of substance abuse. On the basis of these results, clinicians can use emotion regulation strategies in order to cope substance abuse.}, Keywords = {Substance Abuser, Emotion Regulation, Interpersonal Behavior}, volume = {3}, Number = {11}, pages = {99-114}, publisher = {Drug Control Headquarters, Research & Education Office }, title_fa = {ارتباط بین راهبردهای تنظیم هیجان و رفتار بین فردی در سوء مصرف‌کنندگان مواد}, abstract_fa ={مقدمه: افراد دارای سوء مصرف مواد نشانه هایی از راهبردهای تنظیم هیجان منفی و رفتار بین فردی مختل را از خود نشان می‌دهند. هدف مطالعه حاضر تعیین ارتباط راهبردهای تنظیم هیجان و رفتار بین فردی در سوء مصرف کنندگان مواد بود. روش: این پژوهش یک مطالعه همبستگی است. آزمودنی‌‌های پژوهش شامل 100 نفر بود که از میان سوء مصرف کنندگان مواد ارجاع شده به مراکز ترک اعتیاد شهرستان اردبیل از طریق نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس تنظیم شناختی هیجان و شاخص واکنش پذیری بین فردی استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که راهبردهای مثبت تنظیم هیجان و راهبردهای منفی تنظیم هیجان با رفتار بین فردی رابطه معنی‌داری دارند. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که راهبردهای مثبت و منفی تنظیم هیجان شانزده درصد از واریانس رفتار بین فردی را تبیین می‌کنند. قوی ترین متغیر پیش‌بینی کننده رفتار بین فردی «در جای حقیقی خود قراردادن» بود. نتیجه‌گیری: این نتایج تلویحات مهمی در آسیب شناسی سوء مصرف مواد دارد. بر این اساس متخصصان بالینی می‌توانند از راهبردها ی تنظیم هیجان برای مقابله با سوء مصرف مواد استفاده نمایند.}, keywords_fa = {سوء مصرف مواد, تنظیم هیجان , رفتار بین فردی.}, url = {http://etiadpajohi.ir/article-1-422-en.html}, eprint = {http://etiadpajohi.ir/article-1-422-en.pdf}, journal = {Scientific Quarterly Research on Addiction}, issn = {2008-4307}, eissn = {2423-6535}, year = {2009} } @article{ author = {ZarrinKelk, Hamidrez}, title = {Effectiveness of Resiliency Components Education on Reduction of Addiction Vulnerability Level and Changing Attitude Towards Substance Use in High School Students}, abstract ={Introduction: The aim of this study was to examine the effectiveness of resiliency components education program on reduction of addiction vulnerability level and changing students' attitude towards substance use. Method: The research method was an experimental design with pretest – post test and control group. The sample was 50 students who were selected by clustering random sampling of first year students of Terhan (countryside namely: Karaj, Eslam Shahr, Bomehen, Rodehen, Shahr-e-Rei). The selected sample assigned to experimental (25 students) and control (25 students) groups randomly. The research tools were scale of attitude towards substance use and scale of addiction vulnerability and the data was analyzed by ANCOVA and Pearson correlation. Results: The result showed significant difference attitude towards substance use total scores and addiction vulnerability subscales between experiential and control group. Conclusion: The result of the study indicates effectiveness of resiliency components education program in changing attitude of students towards substance use and reduction of addiction ability level is compatible with previous studies. Therefore, results confirm the efficiency of resiliency components education program in prevention of substance abuse.}, Keywords = {Resiliency, Attitude, Addiction Vulnerability, Substance Use, Students }, volume = {3}, Number = {11}, pages = {115-138}, publisher = {Drug Control Headquarters, Research & Education Office }, title_fa = {اثر بخشی آموزش مؤلفه‌های تاب‌آوری برکاهش آسیب‌پذیری نسبت به اعتیاد و تغییر نگرش دانش‌آموزان نسبت به مصرف مواد}, abstract_fa ={مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مؤلفه‌های تاب‌آوری بر کاهش آسیب‌پذیری نسبت به اعتیاد و تغییر نگرش دانش‌آموزان نسبت به مصرف مواد بود. روش: طرح این پژوهش، آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. نمونه این پژوهش 50 نفر بودند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی از اعضای جامعه که کلیه دانش‌آموزان پسر سال اول دبیرستان ساکن در حومه تهران (کرج، اسلام شهر، بومهن، رودهن و شهرری) بودند، انتخاب شدند. سپس با استفاده از روش گمارش تصادفی نیمی از آنها (25 نفر) به گروه آزمایش و نیمی دیگر (25 نفر) به گروه کنترل تخصیص داده شدند. ابزار این پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه نگرش نسبت به مصرف مواد مخدر و مقیاس آسیب‌پذیری نسبت به اعتیاد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کواریانس و آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و کنترل در نمره کلی نگرش نسبت به مواد مخدر و خرده مقیاس‌های آزمون اعتیاد پذیری وجود دارد. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه در مورد تأثیر برنامه آموزش مؤلفه‌های تاب‌آوری بر کاهش سطح اعتیاد پذیری و ایجاد نگرش منفی در دانش‌آموزان نسبت به مصرف مواد با نتایج پژوهش‌های قبلی همخوانی دارد. بنابراین، نتایج به دست آمده از این پژوهش اثر بخشی برنامه آموزش مؤلفه‌های تاب‌آوری را در پیشگیری از سوء مصرف مواد به اثبات می‌رساند.}, keywords_fa = {تاب‌آوری, نگرش, اعتیاد پذیری, مصرف مواد, دانش‌آموزان.}, url = {http://etiadpajohi.ir/article-1-423-en.html}, eprint = {http://etiadpajohi.ir/article-1-423-en.pdf}, journal = {Scientific Quarterly Research on Addiction}, issn = {2008-4307}, eissn = {2423-6535}, year = {2009} }