Research on Addiction
فصلنامه علمی اعتيادپژوهي
etiadpajohi
Literature & Humanities
http://etiadpajohi.ir
1
admin
2008-4307
2423-6535
10.61186/etiadpajohi
fa
jalali
1396
12
1
gregorian
2018
3
1
11
44
online
1
fulltext
fa
بررسی اثربخشی آموزش ذهن شفقت ورز بر تعدیل طرحواره های ناسازگار اولیه در معتادین مواد افیونی تحت درمان نگهدارنده با متادون
Investigating the Effectiveness of Compassionate Mind Training (CMT) in the Adjustment of Early Maladaptive Schemas in Opiate Addicts under Methadone Maintenance Treatment
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="font-size:14px;"><span style="font-family: tahoma;"><a name="OLE_LINK166"></a><a name="OLE_LINK165"><strong>هدف</strong></a>: آموزش ذهن شفقت ورز مطابق با ساختار درمان های شناختی رفتاری طراحی شد و سیر تاریخی این مدل درمانی در عدم بهبود هیجان های منفی در درمان شناختی رفتاری ریشه دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ذهن شفقت ورز بر تعدیل طرحواره های ناسازگار اولیه در معتادین مواد افیونی تحت درمان نگهدارنده با متادون است. <strong>روش:</strong> این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون-پیگیری با گروه گواه بود. تعداد30 مرد مصرف کننده مواد (میانگین سنی=5/32 سال) به شیوه نمونه گیری در دسترس از دو مرکز ترک اعتیاد انتخاب شدند و پس از تشخیص با مصاحبه ی بالینی ساختاریافته برای اختلال های محور <span dir="LTR">I</span> در دو گروه قرار گرفتند. گروه آزمایش در دوازده جلسه گروه درمانی مبتنی بر آموزش ذهن شفقت ورز گیلبرت شرکت کردند. شرکت کنندگان به وسیله ی پرسش نامه طرحواره اولیه یانگ (فرم کوتاه) در سه مرحله پیش از شروع مداخله، جلسه پایانی و یک ماه بعد (جلسه پیگیری) ارزیابی شدند. <strong>یافته­ ها</strong>: یافته­های پژوهش حاضر نشان داد که نمرات در طرحواره ها به جز طرحواره های رهاشدگی/بی ثباتی، بی اعتمادی/بدرفتاری، گرفتاری، استحقاق/بزرگ منشی، معیارهای سرسختانه/عیب جویی افراطی، در گروه آزمایش کاهش یافت. <strong>نتیجه­ گیری:</strong> بر اساس نتایج این مطالعه می توان گفت آموزش ذهن شفقت ورز، درمان موثری در تعدیل طرحواره­های ناسازگار اولیه در معتادین مواد افیونی تحت درمان نگهدارنده با متادون است.</span></span>
<div style="text-align: justify;"><strong>Objective:</strong> The compassionate mind training was designed in accordance with the structure of cognitive-behavioral therapies and the historical period of this therapeutic model is rooted in the improvement of negative emotions in cognitive-behavioral therapy. The aim of this study was to investigate the effectiveness of compassionate mind training in the adjustment of early maladaptive schemas in opiate addicts under methadone maintenance treatment. <strong>Method:</strong> A quasi-experimental design with pre-test-post-test-follow-up control group design was used in this study. A total of 30 male substance users (mean age = 32.5 years) were selected from two addiction treatment centers by convenience sampling method and were classified into two groups after being diagnosed with axis I disorders through a structured clinical interview. The experimental group participated in twelve sessions of Gilbert's Compassionate Mind Training Group. Participants were evaluated by Yang Primary Schema Questionnaire (short form) in three stages of before intervention, final session, and one month later (follow-up session). <strong>Results:</strong> The findings of this study indicated that the score of schemas in the experimental group decreased except for the schemes of abandonment/instability, mistrust/abuse, enmeshment, entitlement/grandiosity, and unrelenting standards/hypercriticalness. <strong>Conclusion:</strong> Based on the results of this study, it can be concluded that the compassionate mind training is an effective treatment in adjusting the early maladaptive schemas among opiate addicts under methadone maintenance treatment.</div>
آموزش ذهن شفقت ورز, طرحواره ناساز گار اولیه, اعتیاد
compassionate mind training, early maladaptive schema, addiction
187
208
http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-982-1&slc_lang=fa&sid=1
Hamid Reza
Nuori
حمیدرضا
نوری
drpsyh1@gmail.com
100319475328460010099
100319475328460010099
Yes
دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
Mohammad
Naghavi
محمد
نقوی
naghavi.psyc@yahoo.com
100319475328460010100
100319475328460010100
No
دانشگاه علوم و تحقیقات تهران