Research on Addiction
فصلنامه علمی اعتيادپژوهي
etiadpajohi
Literature & Humanities
http://etiadpajohi.ir
1
admin
2008-4307
2423-6535
10.61186/etiadpajohi
fa
jalali
1393
8
1
gregorian
2014
11
1
8
29
online
1
fulltext
fa
شیوه های بازنمایی اعتیاد در سینمای ایران
The Representation Methods of Addiction in Iran’s Movies
عمومى
General
پژوهشي
Research
<div align="right" style="direction: rtl">
هدف: هدف این پژوهش، پاسخ به این سؤال بوده که فیلمهای سینمایی پس از انقلاب مسائل مربوط به اعتیاد و معتادان را چگونه بازنمایی کرده است. روش: برای پاسخ به این سوال 33 فیلم سینمایی ساخته شده بین سالهای1360 تا 1390 که شخصیتهای اصلی آنها را معتادان تشکیل دادهاند، به روش تحلیل محتوایی مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان میدهد که در فیلمهای مورد بررسی، معتادان غالباً مرد، مجرد، بیوه یا مطلقه و اکثریت آنها تحصیلکرده و دارای مدارک دانشگاهی بودند. همچنین، مصرف هروئین بیش از سایر انواع مواد مخدر در فیلمها نمود داشته، خانه شخصی معتاد و خانه دوستان مهمترین مکانهای مصرف بوده و دوستان مهمترین تهیه کننده مواد مخدر و مهمترین عامل شروع مصرف نمایش داده شدهاند. از سوی دیگر، طلاق و فروش فرزند بیشترین فراوانی آسیبهای مربوط به معتادان فیلمها را شامل شده و خانواده و گروه دوستان به عنوان مهمترین علل اعتیاد در فیلمها برجسته شده است. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان میدهد که فیلمهای سینمایی در بازنماییهای خود از مسئله اعتیاد و معتادان نوعی "اعتیادپژوهی عامه پسند" فراهم میکنند که با اعتیادپژوهی آکادمیک تاحدودی همپوشانی دارد.
</div>
Objectives: The aim of research was answer to this question that movie after revolution how was represented matters of addicts and addiction? Method: For answering to question 33 movies made between 1360 till 1390 which main characters were addicts, studied by content analysis. Results: The results showed that in studied movies, addicts were men, bachelor, or divorced and majority of them were educated. Also, Heroin consumption was more that other narcotics in movies. Addicts’ personal home and his/her friends’ home were important places for consumption and friends were important narcotics preparators and they most important factor in initiate of consumption. On the other hand, divorce and child selling had the most frequency in movie. Family and friend groups were the most important factors in addiction and its etiology. Conclusion: The results showed that movies represented one kind of popular addiction study that overlapped with academic addiction study.
بازنمایی, اعتیاد, فیلم سینمایی, اعتیادپژوهی عامهپسند
Representation, Movie, Addiction, Popular Addiction Study
21
35
http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-43-1&slc_lang=fa&sid=1
M
Soltani Gerd Faramarzi
مهدی
سلطانی گردفرامرزی
m.soltani55@gmail.com
10031947532846002231
10031947532846002231
Yes
جهاد دانشگاهی واحد البرز
AA
Esmaeil Zadeh
علی اصغر
اسماعیل زاده
10031947532846002232
10031947532846002232
No
جهاد دانشگاهی واحد البرز