Research on Addiction
فصلنامه علمی اعتيادپژوهي
etiadpajohi
Literature & Humanities
http://etiadpajohi.ir
1
admin
2008-4307
2423-6535
10.61186/etiadpajohi
fa
jalali
1388
7
1
gregorian
2009
10
1
3
11
online
1
fulltext
fa
اثر بخشی آموزش مؤلفههای تابآوری برکاهش آسیبپذیری نسبت به اعتیاد و تغییر نگرش دانشآموزان نسبت به مصرف مواد
Effectiveness of Resiliency Components Education on Reduction of Addiction Vulnerability Level and Changing Attitude Towards Substance Use in High School Students
عمومى
General
پژوهشي
Research
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مؤلفههای تابآوری بر کاهش آسیبپذیری نسبت به اعتیاد و تغییر نگرش دانشآموزان نسبت به مصرف مواد بود. روش: طرح این پژوهش، آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. نمونه این پژوهش 50 نفر بودند که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی از اعضای جامعه که کلیه دانشآموزان پسر سال اول دبیرستان ساکن در حومه تهران (کرج، اسلام شهر، بومهن، رودهن و شهرری) بودند، انتخاب شدند. سپس با استفاده از روش گمارش تصادفی نیمی از آنها (25 نفر) به گروه آزمایش و نیمی دیگر (25 نفر) به گروه کنترل تخصیص داده شدند. ابزار این پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه نگرش نسبت به مصرف مواد مخدر و مقیاس آسیبپذیری نسبت به اعتیاد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس و آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و کنترل در نمره کلی نگرش نسبت به مواد مخدر و خرده مقیاسهای آزمون اعتیاد پذیری وجود دارد. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه در مورد تأثیر برنامه آموزش مؤلفههای تابآوری بر کاهش سطح اعتیاد پذیری و ایجاد نگرش منفی در دانشآموزان نسبت به مصرف مواد با نتایج پژوهشهای قبلی همخوانی دارد. بنابراین، نتایج به دست آمده از این پژوهش اثر بخشی برنامه آموزش مؤلفههای تابآوری را در پیشگیری از سوء مصرف مواد به اثبات میرساند.
Introduction: The aim of this study was to examine the effectiveness of resiliency components education program on reduction of addiction vulnerability level and changing students' attitude towards substance use. Method: The research method was an experimental design with pretest – post test and control group. The sample was 50 students who were selected by clustering random sampling of first year students of Terhan (countryside namely: Karaj, Eslam Shahr, Bomehen, Rodehen, Shahr-e-Rei). The selected sample assigned to experimental (25 students) and control (25 students) groups randomly. The research tools were scale of attitude towards substance use and scale of addiction vulnerability and the data was analyzed by ANCOVA and Pearson correlation. Results: The result showed significant difference attitude towards substance use total scores and addiction vulnerability subscales between experiential and control group. Conclusion: The result of the study indicates effectiveness of resiliency components education program in changing attitude of students towards substance use and reduction of addiction ability level is compatible with previous studies. Therefore, results confirm the efficiency of resiliency components education program in prevention of substance abuse.
تابآوری, نگرش, اعتیاد پذیری, مصرف مواد, دانشآموزان.
Resiliency, Attitude, Addiction Vulnerability, Substance Use, Students
115
138
http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-372-122&slc_lang=fa&sid=1
Hamidreza
Zarrin Kelk
حمیدرضا
زرین کلک
hzarrinkelk@gmail.com
10031947532846001190
10031947532846001190
Yes
Allameh Tabatabaii University
دانشگاه علامه طباطبایی