Research on Addiction
فصلنامه علمی اعتيادپژوهي
etiadpajohi
Literature & Humanities
http://etiadpajohi.ir
1
admin
2008-4307
2423-6535
10.61186/etiadpajohi
fa
jalali
1401
11
1
gregorian
2023
2
1
16
66
online
1
fulltext
fa
مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، ذهن آگاهی و مصاحبه انگیزشی بر خودتنظیمی ارادی در افراد دارای اختلال مصرف مواد تحت درمان نگهدارنده
Comparison of the Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy, Mindfulness, and Motivational Interviewing on Intentional Self-Regulation in Individuals with Substance Use Disorder under Maintenance Therapy
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:11pt"><span style="text-justify:kashida"><span style="text-kashida:0%"><span style="line-height:normal"><span style="tab-stops:258.0pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span lang="AR-SA" style="font-size:12.0pt"><span b="" style="font-family:" zar="">هدف:</span></span></b> <span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" style="font-family:" zar="">هدف</span></span><b> </b><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" style="font-family:" zar="">پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، ذهن</span></span><b> </b><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" style="font-family:" zar="">­آگاهی و مصاحبه انگیزشی بر خودتنظیمی ارادی در افراد دارای اختلال مصرف مواد تحت درمان نگهدارنده بود. </span></span><b><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" style="font-family:" zar="">روش:</span></span></b><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" style="font-family:" zar=""> این پژوهش نیمه</span></span><b> </b><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" style="font-family:" zar="">­آزمایشی با طرح پیش</span></span><b> </b><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" style="font-family:" zar="">­آزمون- پس</span></span><b> </b><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" style="font-family:" zar="">­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمام مردان دارای اختلال مصرف مواد تحت درمان رباط کریم از اسفند 1399 تا خرداد 1400 بود که از بین آنها نمونه</span></span><b> </b><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" style="font-family:" zar="">­ای به حجم 71 نفر با استفاده از روش نمونه</span></span><b> </b><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" style="font-family:" zar="">­گیری تصادفی خوشهای انتخاب شد و به طور تصادفی در سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایدهی شدند. برای جمع</span></span><b> </b><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" style="font-family:" zar="">­آوری دادهها از پرسشنامه خودتنظیمی ارادی استفاده شد. گروههای آزمایشی به مدت 10 جلسه 50 دقیقه­</span></span><b> </b><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" style="font-family:" zar="">ای تحت گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد، مصاحبه انگیزشی، و ذهنآگاهی قرار گرفتند اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. </span></span><b><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" style="font-family:" zar="">یافتهها:</span></span></b><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" style="font-family:" zar=""> یافتهها نشان داد که تفاوت گروه آزمایش و گروه گواه در هر سه رویکرد معنادار بود و به </span></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" style="font-family:" zar=""><span style="color:black">ترتیب ذهنآگاهی، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، و مصاحبه انگیزشی بیشترین تأثیر را بر </span></span></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" style="font-family:" zar="">خودتنظیمی ارادی در </span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:12.0pt"><span b="" style="font-family:" zar="">افراد دارای اختلال مصرف مواد تحت درمان نگهدارنده داشتند.</span></span> <b><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" style="font-family:" zar="">نتیجهگیری:</span></span></b><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" style="font-family:" zar=""> بر</span></span><b> </b><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" style="font-family:" zar="">اساس یافتههای حاصل میتوان نتیجه گرفت که</span></span><b> </b><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" style="font-family:" zar="">افراد دارای اختلال مصرف مواد با یادگیری فنون مبتنی بر ذهنآگاهی، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، و مصاحبه انگیزشی میتوانند به خودتنظیمی ارادی بیشتری دست پیدا کنند، اما فنون ذهنآگاهی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بیش از مصاحبه انگیزشی در این امر توفیق دارند. </span></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="font-family:"B Zar""></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></div>
<br>
<strong><span dir="LTR"></span></strong>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:11pt"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span style="font-size:12.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black">Objective:</span></span></span></b><span style="font-size:12.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black"> The present research aimed to compare the effectiveness of acceptance and commitment therapy, mindfulness, and motivational interviewing on intentional self-regulation in individuals with substance use disorder under maintenance therapy. <b>Method:</b> This research was a semi-experimental study with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population included all men with substance use disorder under treatment in Robat Karim from March 2020 to May 2021, from which a sample of 71 people was selected using a cluster random sampling method and randomly placed into three experimental groups and one control group. The intentional self-regulation questionnaire was used to collect the data. The experimental groups underwent group therapy based on acceptance and commitment, motivational interviewing, and mindfulness for ten 50-minute sessions, but the control group did not receive any intervention. <b>Results:</b> The findings showed that the difference between the experimental and control groups was significant in all three approaches and mindfulness, acceptance and commitment therapy, and motivational interviewing had the greatest impact on intentional self-regulation, respectively, in individuals with substance use disorder under maintenance therapy. <b>Conclusion:</b> Based on the findings, it can be concluded that individuals with substance use disorder can achieve more intentional self-regulation by learning techniques based on mindfulness, acceptance and commitment therapy, and motivational interviewing, but mindfulness techniques and acceptance and commitment therapy are more successful than motivational interviewing in this regard. </span></span></span></span></span></span></span></span></div>
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد, ذهن آگاهی, مصاحبه انگیزشی, خودتنظیمی ارادی, اختلال مصرف مواد, درمان نگهدارنده
Acceptance and commitment therapy, Mindfulness, Motivational interviewing, Intentional self-regulation, substance use disorder, Maintenance therapy
171
192
http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-54-2&slc_lang=fa&sid=1
mahsa
Kashefizadeh
مهسا
کاشفی زاده
mahsakashefizadehpsy@gmail.com
100319475328460018030
100319475328460018030
No
PhD student of Psychology, Department of Psychology, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran
دانشجوی دکترای تخصصی، گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
mahboobe
Taher
محبوبه
طاهر
Mahboobe.Taher@yahoo.com
100319475328460018031
100319475328460018031
Yes
Assistant Professor, Department of Psychology, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran
استادیار، گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
Abbas Ali
Hosseinkhanzadeh
عباسعلی
حسین خانزاد
abbaskhanzade@gmail.com
100319475328460018032
100319475328460018032
No
Assosiated Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Iran
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
narges
Haj Abootalebi
نرگس
حاج ابوطالبی
Aboutalebi.n@yahoo.com
100319475328460018033
100319475328460018033
No
Assistant Professor, Department of Mathematics, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran
استادیار، گروه ریاضی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود ، ایران