Research on Addiction
فصلنامه علمی اعتيادپژوهي
etiadpajohi
Literature & Humanities
http://etiadpajohi.ir
1
admin
2008-4307
2423-6535
10.61186/etiadpajohi
fa
jalali
1400
8
1
gregorian
2021
11
1
15
61
online
1
fulltext
fa
نقش توانمندی ایگو و سبک های فرزندپروری در پیش بینی آسیب پذیری نسبت به اعتیاد با نقش واسطه ای سرکوبگری عاطفی در نوجوانان پسر
The Role of Ego–Strength and Parenting Styles in Predicting Vulnerability to Addiction with the Mediating Role of Emotional Repression in Male Adolescents
عمومى
General
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong>هدف</strong>: پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط توانمندی ایگو، سبک­های فرزندپروری با آسیب­ پذیری نسبت به اعتیاد با نقش واسطه ­ای سرکوبگری عاطفی در نوجوانان صورت گرفت. <strong>روش</strong>: پژوهش حاضر از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه ­ی آماری پژوهش شامل همه دانش ­آموزان پسر دوره­ ی متوسطه­ ی دوم شهرستان اسکو بود که سال تحصیلی 1399-1398 در حال تحصیل بودند ( 1100 نفر). تعداد 200 دانش ­آموز پسر و مادران آن­ ها با استفاده از روش نمونه­ گیری خوشه ­ای چند مرحله ­ای انتخاب شدند. شرکت ­کنندگان به پرسش ­نامه ­ی شناسایی افراد در معرض خطر اعتیاد، پرسش ­نامه ­ی روانی–اجتماعی توانمندی ایگو، پرسش­ نامه­ ی سبک ­های فرزندپروری و پرسش ­نامه ­ی سازگاری پاسخ دادند. داده ­ها با استفاده از روش ­های همبستگی پیرسون و مدل ­سازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. <strong>یافته­ ها</strong>: مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار بود. توانمندی ایگو و سبک­ های فرزندپروری اثر مستقیم معناداری بر آسیب­ پذیری نسبت به اعتیاد داشتند. همچنین، سرکوبگری عاطفی در رابطه ­ی سبک­ های فرزندپروری و توانمندی ایگو با آسیب­ پذیری نسبت به اعتیاد نقش واسطه ­ای معناداری داشت. <strong>نتیجه ­گیری</strong>: ابعاد توانمندی ایگو و سبک­ فرزندپروری مقتدرانه به واسطه ­ی کاهش سرکوبگری عاطفی قادر به تبیین کاهش اعتیادپذیری نوجوانان می­ باشند. این امر می­ تواند به عنوان الگویی مناسب برای طراحی برنامه ­های پیشگیری از اعتیاد در بین نوجوانان و جوانان مفید واقع گردد.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Objective: </strong>The present study was performed aiming to investigate the relationships of ego-strength and parenting styles to vulnerability to addiction with the mediating role of emotional repression in adolescents. <strong>Method:</strong> The present research was a correlational study. The statistical population of the study included all male high school students in the city of Osko who were studying in the academic year 2019-2020 (n=1100). Among them, a total of 200 male students and their mothers were selected using multi-stage cluster sampling method. Participants answered to the identifying people in risk of addiction questionnaire, the psychosocial inventory of ego-strength, the parenting styles questionnaire, and the adjustment inventory. Data were analyzed using Pearson's correlation and structural equation modeling. <strong>Results:</strong> The proposed model had a good fit. Ego-strength and parenting styles had significant direct effects on vulnerability to addiction. Emotional repression also played a significant mediating role in the relationships of parenting styles and ego-strength to vulnerability to addiction. <strong>Conclusion:</strong> Dimensions of ego-strength and authoritative parenting style are able to explain the decreased adolescent addiction by reducing emotional repression. This can be useful as a suitable model for designing addiction prevention programs among adolescents and young people.</div>
توانمندی ایگو, سبک های فرزندپروری, سرکوبگری عاطفی, آسیب پذیری نسبت به اعتیاد, نوجوانان
Ego-strength, Parenting styles, Emotional repression, Vulnerability to addiction, Adolescents
145
166
http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-662-2&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad
Narimani
محمد
نریمانی
narimani@uma.ac.ir
100319475328460015488
100319475328460015488
No
Professor, Department of Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
استاد، گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
Maryam
Parnian Khooy
مریم
پرنیان خوی
m.parnian391@yahoo.com
1360419152
100319475328460015489
Yes
Ph.D. Student in Psychology, Department of Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران