TY - JOUR T1 - Effectiveness of Teaching Emotional Intelligence in Preventing Students' Tendency to Substance a Abuse TT - اثربخشی آموزش هوش هیجانی در پیش‌گیری از گرایش دانش آموزان به سوءاستفاده از مواد JF - etiadpajohi JO - etiadpajohi VL - 8 IS - 30 UR - http://etiadpajohi.ir/article-1-640-fa.html Y1 - 2014 SP - 9 EP - 19 KW - Emotional Intelligence KW - Addiction KW - Substance Abuse N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش هوش هیجانی در پیشگیری از گرایش دانش-آموزان به سوء استفاده از مواد مخدر می باشد. روش: روش تحقیق شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه می باشد. جامعه آماری را دختران پیش دانشگاهی شهر اردبیل بود که از میان آن‌ها ابتدا 240 دانش آموز به روش خوشه ای تصادفی انتخاب شدند سپس از بین آن ها 60 نفر با گرایش بالا به مواد انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه گمارش شدند.گروه آزمایش به طور منظم به مدت 3هفته در طی 4جلسه در دوره آموزش هوش هیجانی حضور یافتند و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه مقیاس پذیرش اعتیاد واستعداد اعتیاد استفاده شد. یافته‌ها: نتایج حکایت از اثربخشی معنادار آموزش هوش هیجانی داشت. نتیجه گیری: هوش هیجانی و ارتقا آن می‌تواند در پیشگیری از گرایش افراد به سوء‌استفاده از موادتأثیر گذار باشد. M3 ER -